لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

آب آشامیدنی، غذا، خون، پتو و داروهای مسکن «نیاز فوری» زلزله‌زدگان


ورزقان
ورزقان
پس از گذشت بیش از یک روز از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی، زلزله زدگان همچنان به برخی از اقلام، نیاز فوری دارند.

از آنجایی که مرکز زلزله مناطق روستایی بوده، بافت فرسوده روستا‌ها، میزان بالای خرابی‌ها، صعب العبور بودن برخی از راه‌ها که رسیدن به شماری از مناطق زلزله زده را دشوار کرده است. به گفته شماری از نمایندگان مجلس«سوء مدیریت‌هایی» نیز در توزیع کمک‌ها وجود دارد.

خبرگزاری مهر در این باره گزارش داده است: «تامین آب آشامیدنی به ویژه آب معدنی در این شهرستان بسیار سخت بوده و با وجود گرمای هوا مردم زلزله زده به سختی به آب معدنی دسترسی دارند.»

این گزارش افزوده است: «هم اکنون بسیاری از مردم اهر به همراه مردم روستاهای تخریب شده نیز در این شهرستان اسکان یافته‌اند که همین امر خدمات رسانی و تامین آب آشامیدنی و موادغذایی را برای این افراد با مشکلاتی مواجه کرده است.»

بنا بر این گزارش تامین موادغذایی به ویژه نان نیز در شرایط کنونی در این مناطق با مشکلاتی مواجه بوده و افراد حادثه دیده از تداوم این امر گلایه دارند.

یک خبرنگار که به مناطق زلزله زده رفته است، در این باره به رادیو فردا گفت: «متاسفانه مرکز اصلی زلزله بخشی بود که مملو از روستاهای کوچک است و تخریب در برخی از این روستا‌ها از ۸۰ تا ۱۰۰درصد بوده است.»

او با اشاره به دشوار بودن دسترسی به برخی از این روستا‌ها ادامه داد: «جاهایی رفتیم که مردم آن شب را بدون آب آشامیدنی و چادر سپری کرده بودند. به برخی از روستا‌ها غذا نرسیده بود.»

این خبرنگار درباره نیازهای زلزله زدگان می‌گوید: «مجروحان به شدت نیاز به خون دارند. هرکس امکان اهدای خون دارد اقدام کند. پتو، غذا به صورت کنسرو، داروهای مسکن و آب آشامیدنی به شدت در منطقه کم است.»

عباس فلاح باباجان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی هم در مصاحبه با خبرگزاری فارس درباره نیازهای زلزله زدگان گفته است: «عملیات آواربرداری و انتقال مجروحان به طور کامل انجام شده و هم‌اکنون چادر، آب و مواد غذایی از عمده نیازهای زلزله‌زدگان است.»

او همچنین اظهار داشت: «به دنبال امدادرسانی و آواربرداری‌ها دیگر کسی زیر آوار نمانده و اورژانس استان و کشور تمام توان خود را برای امدادرسانی به کار گرفته‌اند که البته پاسخگوی نیاز منطقه نیست.»

وی افزود: «با توجه به تخریب کامل روستا‌ها و منازل مسکونی، عمده مشکل موجود مشکل چادر برای اسکان زلزله‌زدگان، آب و مواد غذایی است.»

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزرای کشور و بهداشت در محل حادثه از سایر استان‌ها خواست ‌برای تأمین آب، مواد غذایی و چادر برای ساکنین مناطق زلزله‌زده به آن‌ها کمک برسانند.

عباس فلاح باباجان با سایت روز هم مصاحبه کرده و از نرسیدن کمک‌ها گلایه کرده است. او در این باره گفته است: «کمک‌هایی که به منطقه رسیده کفایت نمی‌کند و مردم نیاز به کمک‌های بیشتری دارند و صدا و سیما موظف است با اطلاع رسانی درست در این زمینه کمک کند که متاسفانه خلاف آن عمل می‌کند.»

او تاکید کرده است: «گلایه ما از نیامدن کمک است؛ کمک‌هایی که رسیده کم است و نیازهای مردم روستاهای زلزله زده خیلی بیشتر از این کمک هاست. هم منطقه هریس و هم منطقه اهر به شدت با کمبود چادر، کنسرو، آب معدنی و جیره خشک رو به رو ست. ما در تغذیه و اسکان موقت مردم مشکل شدید داریم و امکانات اصلا نمی‌رسد.»

اعلام نیازهای زلزله زدگان در حالی صورت می‌گیرد که رفته رفته آمار تلفات بیشتر می‌شود. در آخرین گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، شمار مصدومان حدود ۵ هزار نفر اعلام شده است.

بنا بر این گزارش غلامرضا معصومی، رییس اورژانس کشور با بیان اینکه براساس آخرین گزارش‌های دریافتی یک‌هزار و ۱۸۰ مصدوم برای انجام معاینات درمانی بیشتر به بیمارستان‌ها منتقل شدند، گفت: «چهار هزار و ۵۰۰ تن نیز به صورت سرپایی و در محل توسط تکنیسین‌های اورژانس درمان شدند که برخی از این افراد درمان‌های جزیی داشته‌اند.»

در همین حال حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور و ‌خلیل ساعی، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی شمار کشته شدگان زلزله را بیش از ۲۵۰ نفر اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بنا بر گزارش‌های منتشر شده شماری از اجساد نیز بدون تشریفات قانونی و ثبت در پزشک قانونی به خاک سپرده شده‌اند.

احمدرضا شجیعی، قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر کشور نیز با بیان اینکه آواربرداری در اکثر مناطق زلزله‌زده به اتمام رسیده است، گفت: «یک‌هزار و ۱۰ روستا در این منطقه درگیر زلزله بودند که از این میان ۱۳۰ روستا بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و ۲۰ روستا نیز به طور ۱۰۰ درصد تخریب شد.»

وی گفت: «۹۷ دستگاه آمبولانس، ۵۳ دستگاه خودروی عملیاتی، شش فروند بالگرد، ۲۰ دستگاه زنده‌یاب و ۱۵ تیم آنست به مناطق زلزله‌زده اعزام شد.»
XS
SM
MD
LG