لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

طرح دو قانونگذار آمریکایی برای تغییر مفاد توافق هسته‌ای


یکی از اهداف عمده این طرح حذف «بند غروب» برجام عنوان شده است.
یکی از اهداف عمده این طرح حذف «بند غروب» برجام عنوان شده است.

دو قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی با پیشنهاد طرحی خواستار تغییر مفاد توافق اتمی با ایران شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیتر روسکم و لیز چنی، دو قانونگذار آمریکایی روز پنجشنبه ۲۸ دی طرحی با عنوان «سیاست آزادی ایران و قانون تحریم‌ها» ارائه داده‌اند که به موجب آن محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران افزایش می‌یابد.

این طرح به معنای تغییر مفاد توافق هسته‌ای با ایران و گنجاندن شرایط تازه در هرگونه توافق احتمالی با ایران است.

در بیانیه مطبوعاتی که دفتر پیتر روسکم صادر کرده، هدف از این طرح «افزایش فشار بر ایران به دلیل نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشک‌های بالیستیک، و محکم ‌کردن توافق برجام با وضع محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای ایران» عنوان شده است.

در این بیانیه گفته شده این طرح به منظور «رفع نقیصه‌های توافق اتمی» است به طوریکه ایران هیچگاه نتواند به ظرفیت تولید جنگ‌افزار اتمی برسد.

به موجب این طرح که در مجلس نمایندگان مطرح شده، اگر ایران به شرایط تازه تن ندهد تحریم‌های آمریکا دوباره اعمال خواهند شد.

یکی از اهداف عمده این طرح حذف «بند غروب» برجام عنوان شده است.

مطابق «بند غروب» پس از ۱۰ سال ایران می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ از وی خواست به‌ویژه درباره «بند غروب» برجام اقدام کند.

بنیامین نتانیاهو که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، تاکید کرد اسرائیل، چه در قالب اصلاح و یا امحای توافق، خواستار حذف مفاد مسئله‌دار برجام است.

لیز چنی دیگر قانونگذار آمریکایی که از این طرح حمایت کرده، دربیانیه مطبوعاتی‌اش گفت: «توافق اوباما و ایران چه‌بسا مخرب‌ترین توافقی است که کشورمان به آن رسیده و رئیس جمهور ترامپ در بی‌اعتبار کردن این توافق محق بود.»

طرح مشابهی نیز در سنای آمریکا در حال تهیه است.

دونالد ترامپ در مبارزه‌های انتخاباتی و پس از رسیدن به ریاست جمهوری، برجام را «بدترین» توافقی خواند که او تا به حال دیده است. وی وعده داده بود که آمریکا از این توافق خارج شود.

ترامپ هفته گذشته بار دیگر تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کرد اما گفت دیگر این توافق را تایید نخواهد کرد.

براساس مصوبه کنگره آمریکا رئیس جمهور هر سه ماه یک بار باید توافق هسته‌ای را امضا کند. تایید برجام از سوی رئیس جمهوری آمریکا، رویه داخلی این کشور است و جز توافق هسته‌ای نیست.

ایران مذاکره دوباره درباره برجام و اضافه کردن موضوعات خارج از برجام را نپذیرفته است؛ ایران می‌گوید در صورت خروج آمریکا مطابق مفاد پیش‌بینی شده در برجام اقدام خواهد کرد.

روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا با موضع دولت آمریکا مخالفت‌ کرده‌اند و گفته‌اند مسائل دیگر از قبیل برنامه موشکی را نباید به توافق هسته‌ای ربط داد. این کشورها نیز مذاکره دوباره درباره برجام را نپذیرفته‌اند.

با این حال کشورهای اروپایی از برنامه موشک‌های بالیستیک ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

با استفاده از بیانیه‌های قانونگذاران آمریکایی، خبرگزاری فرانسه، تایمز اسرائیل و رادیو فردا. ح.ر.
XS
SM
MD
LG