لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۸

هیلی: ایران عامل اصلی بی ثباتی در منطقه است


نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل

شماری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست این شورا درباره اشاعه تسلیحات کشتار جمعی در روز پنجشنبه ۲۸ دی در خصوص توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام، صحبت کردند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت گفت: رژیم هایی که امروز بیش از همه دنیا را با سلاح های کشتار جمعی تهدید می کنند، منشاء انواع چالش های امنیتی نیز هستند. آنها مردم خود را از حقوق بشر و آزادی های اساسی محروم می کنند. آنها مروج بی ثباتی منطقه ای هستند. آنها به گروه های تروریستی و شبه نظامی کمک می رسانند. آنها درگیری و مناقشه را اشاعه می دهند که در نهایت به مرزهای خودشان نیز کشیده می شود.

سفیر آمریکا تصریح کرد: هیچ تهدیدی برای نظام منع گسترش سلاحهای هسته ای، بزرگتر از کره شمالی نیست. کره شمالی همچنان بی پروا و بی اعتنا به قطعنامه های مکرر این شورا به جستجوی سلاح هسته ای ادامه می دهد. ما برای دست یافتن به یک راه حل دیپلماتیک و مسالمت آمیز برای این بحران به همکاری با شرکایمان در شورای امنیت ادامه خواهیم داد.

نیکی هیلی در ادامه گفت: حکومت ایران عامل اصلی بی ثباتی در بی ثبات ترین منطقه جهان است. این حکومت از گروه های تروریستی، شبه نظامیان نیابتی و همچنین حکومت جنایت کار اسد حمایت می کند.

سفیر آمریکا همچنین اظهار داشت: این رژیم در نقض تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل، موشک های بالیستیک فراهم می کند. نیروهای نیابتی آن، موشک ها را بسوی اهداف غیرنظامی پرتاب می کنند، همانطور که دیدیم، زمانی که شبه نظامیان حوثی یک موشک فراهم شده توسط ایران را به فرودگاهی در ریاض شلیک کردند. رژیم ایران بارها این ممنوعیت ها را نقض کرده است. و در انجام این کار، نشان داده است که لایق اعتماد و اطمینان ما نیست.

ایران حمایت از حوثی‌ها را تایید کرده ولی انتقال جنگ‌افزار برای آن‌ها را رد می‌کند. در همین حال، محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، دو ماه پیش برای نخستین بار گفت که کشورش به یمن «کمک مستشاری» می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان مبارزات انتخاباتی خود از منتقدان جدی برجام بود، معتقد است که ادامه فعالیت‌های موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی «با روح توافق هسته‌ای» مغایرت دارد.

سوریه و استفاده از سلاح شیمیایی

نیکی هیلی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع استفاده از سلاح های شیمیایی توسط حکومت سوریه پرداخت.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: رژیم سوریه مکررا از سلاح های شیمیایی علیه مردم خودش استفاده کرد. اینها اقدامات حکومتی آنچنان فاسد هستند که در کنار داعش بعنوان تنها نهادهایی بشمار می روند که در قرن بیست و یکم از سلاح های شیمیایی بعنوان ابزار جنگی استفاده می کنند. شورای امنیت باید به این نقض فاحش قانون بین المللی و عرف اساسی انسانی پاسخ دهد.

خانم هیلی همچنین اضافه کرد: اما یک کشور مانع این می شود تا شورای امنیت وظیفه اش را انجام دهد. آن کشور روسیه است. این روسیه بود که سه قطعنامه مربوط به تجدید کار مکانیسم مشترک تحقیقاتی (در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه) را وتو کرد. این روسیه بود که بسیار تلاش کرد تا در سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه اجازه ندهد رژیم اسد بخاطر اقداماتش مسوول شناخته شود.

او در ادامه گفت: اگر حکومت روسیه درباره منع گسترش سلاح های کشتار جمعی جدی باشد، موکلش سوریه را متقاعد می کند که باید سلاح های شیمیایی اش را نابود کند و کاملا با سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان ملل همکاری کند.

روسیه در آبان ماه سال جاری قطعنامه پیشنهادی ژاپن برای تمدید یک ماهه ماموریت گروه موسوم به «سازوکار تحقیق مشترک»، برای شناسایی مسببان حملات شیمیایی در سوریه را وتو کرد. از سال ۲۰۱۱ تاکنون این یازدهمین باری بود که روسیه قطعنامه‌های مرتبط با سوریه را وتو می‌ کرد.

هیات «مکانیسم مشترک تحقیق»، در چهارم آبانماه در گزارشی حکومت بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی در ۱۵ فروردین ماه سال جاری به خان شیخون دانست. در حمله شیمیایی به خان شیخون دست کم ۸۰ نفر کشته شدند.

هشدار لاوروف

به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست شورای امنیت هشدار داد: شکست توافق هسته ای با ایران به دلیل اقدامات دولت ترامپ،حاوی پیامی هشدار آمیز برای کل ساختار امنیت بین المللی و از جمله چشم انداز حل و فصل مساله شبه جزیره کره خواهد بود.

آمریکا خواهان بازنگری در توافق هسته ای با ایران است، اما ایران ضمن رد هرگونه مذاکره مجدد گفته است تا وقتی به برجام پایبند می‌ماند که تمام امضا کنندگان این توافق به تعهدات خود عمل کنند.

این در حالی است که سرگئی لاوروف در ادامه سخنرانی خود در شورای امنیت تصریح کرد: نمی‌توانیم به دلیل نفعی که برخی برنامه های سیاسی برای بعضی از کشورها دارند، یک دستاورد واقعی دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی را کنار بگذاریم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: اگر توافق کنار گذاشته شود و به ایران گفته شود: باید به تعهدات خود در چارچوب (توافق) پایبند باشد و ما تحریم ها را دوباره بر می گردانیم، آنگاه خود را جای کره شمالی بگذارید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این نشست گفته است، به نفع جامعه جهانی است که توافق هسته ای با ایران حفظ شود.

کارل ون استروم، سفیر هلند در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت از توافق هسته ای با ایران به عنوان یک دستاورد مهم دیپلماسی جامعه بین المللی یاد کرده است.

اولوف اسکوگ، سفیر سوئد نیز در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است، برجام نمونه ای از ظرفیت دیپلماسی در عرصه بین المللی است.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه ۲۲ دی، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد اما همزمان گفت «این آخرین باری است که رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند و ایرادهای این توافق باید برطرف شود».

او تأکید کرد که تعلیق تحریم‌های ایران را با هدف دست‌یابی به توافق با متحدان اروپایی آمریکا برای «رفع ایرادهای وحشتناک توافق هسته‌ای» تمدید می‌کند، اما «در غیاب چنین توافقی، ایالات متحده بار دیگر برای ماندن در توافق هسته‌ای معافیت از تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد».

آقای ترامپ افزود: «اگر در هر زمانی تشخیص دهم که چنین توافقی دست یافتنی نیست، فوراً از توافق هسته‌ای خارج می‌شوم»

از زمان به قدرت رسیدن آقای ترامپ، فعالیت‌های موشکی و نیز سیاست‌های منطقه‌ای ایران همواره مورد انتقاد مقام‌های آمریکایی قرار داشته و متحدان اروپایی ایالات متحده نیز به رغم آنکه بر حفظ توافق هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند، به نکوهش فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران پرداخته‌اند.

نیکی هیلی روز ۲۳ آذر با نشان دادن بقایای یک فروند از موشک‌های بالیستیک شلیک شده از سوی حوثی‌ها به ریاض، پایتخت عربستان، آن را «آژیر خطر» به صدا درآمده برای جامعه جهانی نامید و خواستار اقدام علیه ایران شد.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، فیس بوک وزارت خارجه آمریکا و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG