لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

سازمان ملل: حکومت اسد مسئول حمله شیمیایی به خان‌شیخون است


مداوای یک کودک سوری که در حمله شیمیایی به خان شیخون به بیمارستان منتقل شده بود (عکس از آرشیو)
مداوای یک کودک سوری که در حمله شیمیایی به خان شیخون به بیمارستان منتقل شده بود (عکس از آرشیو)

سازمان ملل روز پنجشنبه چهارم آبان ماه در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که حکومت بشار اسد مسئول حمله شیمیایی در ۱۵ فروردین ماه سال جاری به خان شیخون است.

به گزارش رویترز، در گزارش هیات سازمان ملل و نهاد بين المللى ممنوعيت استفاده از سلاح هاى شيميايى، «مکانیسم تحقیقاتی مشترک» تاکید شده است: جمهوری عربی سوریه مسئول انتشار گاز سارین در چهارم اوریل سال ۲۰۱۷ در خان شیخون است.

این گزارش تصریح کرده است که استفاده از گاز سارین در خان شیخون موجب مرگ دست کم ۸۰ غیرنظامی شد.

این گزارش همچنین می گوید، گروه حکومت اسلامی، داعش در روزهای ۱۵ و ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۱۶ در شهر «ام هواش» از گاز خردل استفاده کرده است.

مکانیسم تحقیقاتی مشترک (JIM) با هدف تعیین مسئول حملات شیمیایی در سوریه و با توافق کلیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد و در سال ۲۰۱۶ ماموریت آن برای یک سال دیگر تمدید شد. ماموریت این هیات تحقیقاتی مشترک در اواسط ماه نوامبر (در حدود سه هفته دیگر) به پایان می رسد و روسیه قطعنامه تمدید ماموریت این هیات را روز سه شنبه وتو کرد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در واکنش به انتشار این گزارش گفته است، گزارش امروز نشان داد آنچه که ما خیلی وقت است می دانیم حقیقت دارد.

سفیر آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده است: بار دیگر یک نهاد مستقل تایید کرد که رژیم بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. این در حالی است که برخی از کشور ها می کوشند، از این رژیم محافظت کنند. چنین رویکردی می بایست اکنون متوقف شود.

نیکی هیلی اضافه کرده است: شورای امنیت سازمان ملل می بایست پیام روشنی بفرست که استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی تحمل نخواهد شد و باید به طور کامل از تحقیقات بی طرف حمایت کرد. کشورهایی که چنین رویکردی را اتخاذ نمی کنند دست کمی از دیکتاتورها یا تروریست هایی که از این سلاح وحشتناک استفاده می کنند، ندارند.

دونالد ترامپ همچنین در واکنش به حمله شیمیایی به خان شیخون دستور حمله موشکی به یک پایگاه هوایی سوریه را صادر کرد.این پایگاه هوایی سوریه با ۵۹ موشک مورد حمله قرار گرفت.

این در حالی است که بشار اسد هرگونه دخالت در حمله شیمیایی به «خان شیخون» را تکذیب کرد و می گوید این حمله «ساختگی» است.

XS
SM
MD
LG