لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۸

آمریکا، ۲۷۱ سوری را در ارتباط با حمله شیمیایی تحریم کرد


گفته می شود در حمله  «خان شیخون» از گاز سارین یا ماده سمی مشابهی استفاده شده است.
گفته می شود در حمله  «خان شیخون» از گاز سارین یا ماده سمی مشابهی استفاده شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه ۲۷۱ نفر را در سوریه در ارتباط با تولید سلاح‌های شیمیایی مورد تحریم قرار داده است.

به گزارش رویترز، در این تحریم ها کارمندان «مرکز پژوهش و مطالعات علمی» سوریه به دلیل همکاری با حکومت بشار اسد برای تولید سلاح شیمیایی مورد تحریم قرار گرفته اند. دولت آمریکا می گوید، حکومت بشار اسد عامل حمله شیمیایی ۱۵ فروردین ماه به «خان شیخون»در استان ادلب است. در این حمله دستکم ۸۰ نفر از جمله شماری زن و کودک کشته شدند.

استیون منوچین،‌ وزیر خزانه داری آمریکا در ارتباط با تحریم‌های روز دوشنبه در کاخ سفید گفته است:«آمریکا با این اقدام پیامی جدی می فرستد و آن این است که ما استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی را تحمل نخواهیم کرد.»

وزیر خزانه داری آمریکا تصریح کرده است که تحریم‌های روز دوشنبه علیه سوریه یکی از بزرگترین تحریم‌هایی است که تاکنون واشینگتن علیه یک کشور اعمال کرده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، پیشتر در واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه،‌بشار اسد را «اهریمن» خواند و گفت، حکومت سوریه با این اقدام «از خط قرمز» عبور کرده است.

دونالد ترامپ همچنین در واکنش به حمله شیمیایی به خان شیخون دستور حمله موشکی به یک پایگاه هوایی سوریه را صادر کرد.این پایگاه هوایی سوریه با ۵۹ موشک مورد حمله قرار گرفت.

این در حالی است که بشار اسد هرگونه دخالت در حمله شیمیایی به «خان شیخون» را تکذیب کرد و می گوید این حمله «ساختگی» است.

به گزارش رویترز، کلیه دارایی افرادی که روز دوشنبه مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند در این کشور مسدود خواهد شد و هرگونه همکاری شهروندان آمریکایی با آنها ممنوع می شود.

دونالد ترامپ روز دوشنبه از بی عملی شورای امنیت درقبال حمله شیمیایی در سوریه انتقاد کرد.

شورای امنیت در خصوص حمله شیمیایی به «خان شیخون» قطعنامه ای را به رای گذاشت، اما روسیه این قطعنامه را وتو کرد.

در همین حال، دولت بریتانیا از تحریم‌های روز دوشنبه آمریکا علیه ۲۷۱ نفر در سوریه حمایت کرده است.

به گزارش رویترز، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه گفته است، لندن از تلاش برای پاسخگو کردن و تحت تعقیب قرار دادن کسانی که در حمله شیمیایی در سوریه نقش داشته اند، حمایت می کند.

بریتانیا همچنین بر ضرورت حل جنگ داخلی در سوریه از طریق سیاسی تاکید کرده است.

هیات بریتانیایی در سازمان بین‌المللی منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی پیشتر گفته بود، دبیرکل این سازمان در جلسه‌ای گفته است آزمایش‌های اخیر نشان می‌دهند که در حمله «خان شیخون» از گاز سارین یا ماده سمی مشابهی استفاده شده است.

جنگ داخلی سوریه تاکنون صد ها هزار کشته و میلیون ها نفر آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG