لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

وزیر اقتصاد: هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد


علی طیب‌نیا
علی طیب‌نیا
همزمان با تصویب کلیات طرح حذف یارانه‌های سه دهک بالای درآمدی در مجلس، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی طیب‌نیا چهارشنبه اول آبان اعلام کرد که در دوره قبلی (ریاست جمهوری محموداحمدی نژاد) بخشی از این کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی و خزانه صورت گرفته است، اما دولت کنونی قطعا برای پرداخت‌ها به استقراض از بانک مرکزی روی نمی‌آورد و به منابع دیگری می‌اندیشد.

طیب‌نیا با بیان اینکه رشد پایین اقتصادی مهمترین چالشی است که اقتصاد ایران با آن روبرو است، گفت: «ما در سال‌های برنامه سوم توسعه به رشد بالای شش درصد نیز رسیدیم اما امروز این رشد به صفر رسیده است.ب

قانون برنامه سوم شامل برنامه توسعه سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ است که در دولت خاتمی تصویب و اجرا شد. هم‌اکنون دولت در برنامه پنج توسعه قرار دارد که مدت آن از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ است و رشد اقتصادی «حداقل ۸ درصدی» در این برنامه هدف‌گذاری شده بود.

هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی در حالی است که بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته منفی ۵٫۴ درصد بوده است. صندوق بین‌المللی پول نیز نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال جاری میلادی را منفی ۱٫۵ درصد و برای سال آینده مثبت ۱٫۳ درصد پیش بینی کرده است.

طیب‌نیا همچنین گفت که در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون بیکار داریم و با توجه به این‌که تعداد زیادی از دانشجویان به زودی فارغ‌التحصیل شده و به جمع جویای کارها اضافه خواهند شد این جمعیت به زودی به بیش از ۸٫۵ میلیون نفر خواهد رسید.

وی تورم را دیگر چالش جدی پیش روی وزارتخانه تحت ریاست خود عنوان کرد و گفت: «با اعلام بانک مرکزی تورم نقطه‌ای ما به بیش از ۴۵ درصد رسیده و با توجه به رکودی که ما در اقتصادمان شاهد آن هستیم درحال حاضر در مرحله رکود تورمی به سر می‌بریم.»

شرایط اقتصاد ایران استثنایی است

طیب‌نیا با بیان این‌که در اقتصاد ایران در حال حاضر در حالتی استثنایی قرار گرفته که هم با تورم مواجه است و هم با رکود تصریح کرد: این مشکل دو سویه باعث شده دولت برای ارائه راهکار مناسب برای حل تورم با مشکل مواجه شود، از یک طرف ما اگر قصد داشته باشیم با سیاست‌های پولی و یا مالی انقباضی تورم را کنترل کنیم رکود افزایش می‌یابد و در مقابل اگر بخواهیم با سیاست‌های انبساطی رکود را از بین ببریم به تورم کمک کردیم به همین دلیل نیازمند این هستیم که با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارها سعی کنیم در وهله اول تورم را از این شتاب خارج کنیم و با کمک‌های خود اقتصاد ایران را از حالت رکود در بیاوریم.

مسکن مهر مسوول نیمی از نقدینگی موجود است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه اظهار داشت که طرح مسکن مهر به تنهایی مسوول نیمی از نقدینگی موجود در جامعه است.

طیب‌نیا با اشاره به رشد نقدینگی از ۶۷ هزار میلیارد تومان به بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در سال‌های اخیر گفت: «متاسفانه بخش زیادی از این نقدینگی به هیچ وجه به تولید نرسیده است و سابقه تاریخی نشان می‌دهد که نقدینگی سرگردان تنها به افزایش تورم می‌انجامد.»

اظهارات طیب‌نیا در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه اول آبان ماه اعلام کرد که «من نظرم این است که برای مسکن مهر باید به رسانه ملی بیایم و برای مردم از روند مسکن مهر گزارش دهیم و با آنها صحبت کنیم که با چه مشکلاتی روبرو شده‌ایم چرا که همین الان با ۲۰۰ هزار واحد مسکونی غیرقابل سکونت مواجه هستیم که فاقد امکانات است و باید بگوییم که هزینه و فایده این طرح چه بوده است.»

وی همچنین گفت که در بودجه ارائه شده توسط دولت (احمدی‌نژاد) کل بودجه حدود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از نظر ما حدود ۷۰هزار میلیارد آن محقق نخواهد شد. به همین دلیل لازم است که اصلاحات لازم در بودجه صورت گیرد و ما می‌توانیم منابع مورد نیاز طرح هدفمندی‌ را نیز در این اصلاحات بگنجانیم.

اظهارات طیب‌نیا در حالی است که حسن روحانی دوشنبه، ۲۹ مهرماه گفت که حجم بدهی‌های دولت گذشته به بانک‌ها و بخش‌های خصوصی و پیمانکاران بر اساس بررسی‌های مجلس شورای اسلامی، بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است.
XS
SM
MD
LG