لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

وزارت نفت: احتمال فسخ «دوستانه» قرارداد گازی ۵ ميليارد دلاری با چين


پارس جنوبی در خلیج فارس
پارس جنوبی در خلیج فارس
عليرضا نيکزاد سخنگوی وزارت نفت ايران می‌گويد که شرکت «سی ان پی سی» چين از ايران خواسته که قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با اين شرکت را «به خاطر ريسک بالا» لغو کند و به زودی «يک ميدان گازی که توسعه آن ريسک کمتری دارد، به چينی‌ها معرفی می شود».

وی روز دوشنبه،چهارم دی ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که با گذشت نزديک به ۳.۵ سال از امضای قرارداد پنج ميليارد دلاری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ايران و شرکت ملی نفت چین(سی ان پی سی)، با توافق دو طرف، چینی‌ها از توسعه اين پروژه مشترک گازی کناره‌گيری کرده‌اند.

سخنگوی وزارت نفت افزود: «هنوز قراردادی بین دو طرف فسخ نشده اما احتمال فسخ این قرارداد و امضای یک قرارداد جدید برای توسعه یک میدان گازی خشکی بین دو طرف وجود دارد.»

آقای نيکزاد در حالی از احتمال «فسخ دوستانه» توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که در منطقه‌ای حساس، يعنی درست واقع در بلوک مرزی با قطر سخن گفته که وزير نفت به دفعات به شرکت «سی ان پی سی» چين به خاطر تاخير در شروع عمليات توسعه اين ميدان اخطار داده و حتی تهديد به جريمه مالی کرده بود.

وزير نفت ايران پاييز سال گذشته به خاطر «مجبور کردن شرکت چينی برای عمل به تعهدات خود در فاز ۱۱ پارس جنوبی» يک قرارداد ۵ ميليارد دلاری دیگر، يعنی قرارداد توسعه ميدان پارس شمالی با شرکت چينی را به تعليق درآورد؛ موضوعی که تاکنون تاثيری در عملکرد شرکت چينی نداشته است.

فاز ۱۱ پارس جنوبی يکی از فازهای بسيار بزرگ اين ميدان مشترک گازی است که برای توليد روزانه ۵۰ ميليون متر مکعب گاز (دو برابر ميزان گازی که از هر کدام از فازهای يک تا ۱۰ توليد می‌شود) هدفگذاری شده است.

ايران تاکنون ۸ فاز از فازهای ۲۹ گانه ميدان پارس جنوبی را افتتاح کرده و فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی که حدود چهار سال قبل به صورت زودهنگام افتتاح شد، هنوز هم با ۱۸ چاه توليدی (به جای ۲۴ چاه) و با ظرفيت ۷۵ درصدی (در مجموع ۴۲ ميليون متر مکعب در روز) گاز توليد می‌کند.

رستم قاسمی، وزير نفت ايران سال گذشته قول داده بود که «توليد زودهنگام گاز از پنج فاز ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تا پايان سال ۹۰» آغاز شود، موضوعی که تاکنون اتفاق نيفتاده است.

توسعه فازهای ۱۱، ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نيز پيشتر قرار بود از سوی شرکت توتال فرانسه و با مشارکت دو شرکت نفتی شل و رپسول انجام شود، اما با اوج‌گيری تنش ميان ايران و غرب بر سر فعاليت‌های هسته‌ای تهران اين شرکت‌ها پارس جنوبی را رها کردند و ايران در خرداد سال ۸۸ اعلام کرد که قرارداد توسعه فاز ۱۱ به چين داده شد.

هم‌اکنون قطر، معادل ۱۶ فاز ايرانی پارس جنوبی از اين ميدان مشترک گاز توليد می‌کند و به برکت توسعه اين پروژه، با توليد سالانه ۷۷ ميليون تن گاز مايع، بزرگترين توليد کننده گاز مايع «ال ان جی» در دنيا است.

قطر همچنين ۱۳ برابر ايران از لايه نفتی اين ميدان نفت توليد می‌کند. ايران هم اکنون روزانه ۳۵ هزار و قطر ۴۵۰ هزار بشکه نفت از اين ميدان برداشت می‌کند.

اکنون سخنگوی وزارت نفت ايران می‌گويد که با توجه به تمايل چين برای توسعه ميدانی با «ريسک پايين» به زودی يک ميدان جديد گازی در خشکی به شرکت چينی برای توسعه واگذار خواهد شد. وی اشاره‌ای به نام ميدان گازی واقع در خشکی نکرد.

اين مقام مسئول در خصوص آخرين تصميم‌گيری‌ها برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اظهار داشت: «با دستور وزير نفت، توسعه بخش فراساحلی آن شامل طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوهای دريايی، خطوط لوله زير دريايی و حفاری چاه‌های گازی به پيمانکاران داخلی واگذار خواهد شد.»

خبرگزاری مهر شهريورماه سال گذشته طی گزارشی از تاخير ده‌ها قرارداد نفت و گازی چين در ايران به ارزش ۴۰ ميليارد دلار خبر داده بود. قرارداد توسعه میدان‌های مشترک نفت با عراق و قطر همچون آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، يادآوران، فاز ۱۱ ميدان پارس جنوبی، فاز دوم توسعه کارخانه ايران ال.ان.جی و طرح توسعه پارس شمالی که هم اکنون پروژه توسعه اين طرح‌ها يا معلق يا لغو شده است.
XS
SM
MD
LG