لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۷

وزارت خارجه ایران: بیانیه مشترک آمریکا و امارات دخالت در امور داخلی ایران است


در واکنش به بیانیه مشترک باراک اوباما و ولیعهد ابوظبی و حمایت آمریکا از رویکرد امارات درباره حل اختلاف در مورد جزایر سه‌گانه، وزارت خارجه ایران این بیانیه را دخالت در امور داخلی ایران دانست و آن را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از روابط عمومی وزارت خارجه ایران، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه، بیانیه مشترک رئیس جمهور آمریکا و محمد بن زاید آل نهیان قائم مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات را دخالت در امور داخلی ایران دانست.

روز چهارشنبه در یکی از صریح‌ترین مواضع آمریکا، باراک اوباما با صدور بیانیه‌ای مشترک با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و قائم مقام فرماندهی کل نیروی‌های مسلح امارات، از درخواست این کشور برای حل اختلاف بر سر جزایر سه‌گانه از طریق گفت وگو، رجوع به دادگاه لاهه یا دیگر نهادهای بین‌المللی حمایت کرد. پیشتر وزارت خارجه آمریکا نیز از ارجاع موضوع جزایر سه‌گانه خلیج فارس به لاهه حمایت کرده بود.

در بیانیه باراک اوباما و قائم مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات تصریح شده است که ایالات متحده آمریکا «با قاطعیت از ابتکارعمل امارات متحده عربی برای حل این موضوع از طریق گفت‌وگوی مستقیم، دیوان بین‌المللی دادگستری، یا دیگر مجامع مربوطه بین‌المللی حمایت می‌کند.»

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران در واکنش به این بیانیه اظهار داشت: «جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی جزء لاینفک و جدایی‌ناپذیر از خاک جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.»

معاون وزارت خارجه ایران افزود: «دخالت کشورهای ثالث با هدف تفرقه‌افکنی و ایجاد تنش در منطقه انجام می گیرد.»

وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که آماده گفت‌و‌گوهای سازنده با کشورهای منطقه از جمله امارات برای توسعه روابط و همکار‌ی‌ها می‌باشد.»

در ماه‌های اخیر و با تیره‌تر شدن روابط ایران و غرب، امارات ادعای ارضی علیه ایران را بیش از پیش تکرار کرده است.

امارات متحده دارای روابط نزدیک اقتصادی و نظامی با ایالات متحده است و در سال‌ها‌ی اخیر خریدهای بزرگ تسلیحاتی بزرگی از آمریکا داشته است.

محمد بن زاید آل نهیان، قائم مقام فرماندهی کل نیروی‌های مسلح امارات در سفر خود به آمریکا افزون بر باراک اوباما، با شماری از سناتورها و نمایندگان برجسته آمریکایی نیز دیدار داشت.

وی همچنین با جیمز ماتیس رئیس فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا، جانت ناپولیتانو وزیر امنیت داخلی ایالات متحده، دیوید پترائوس رئیس سی آی ای و تیموتی گایدنر وزیر خزانه‌داری دیدار داشت.
XS
SM
MD
LG