لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

مصر: حمایت ایران از سوریه مانع از ارتقاء روابط تهران و قاهره است


محمد مرسی رئیس جمهور مصر در دیدار با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت ادامه گفت‌و‌گو میان تهران و قاهره و یافتن راه حلی برای بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، سخنگوی محمد مرسی روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور اظهار داشت که محمد مرسی در دیدار با علی‌اکبر صالحی گفته است که حمایت ایران، از سوریه مانع از ارتقاء روابط تهران و قاهره شده است.

یاسر علی، سخنگوی مرسی اظهار داشت، که رئیس جمهور مصر در این دیدار تاکید کرده که به عنوان رئیس جمهور مصر، نمی‌تواند افکار عمومی کشورش را که علیه دولت بشار است، نادیده بگیرد. دولتی که به گفته او «علیه مردمش زبانی تند و اعمال خشونت‌آمیز» به کار می‌بندد.

محمد مرسی ماه گذشته به منظور شرکت در افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به تهران رفته بود، در سخنرانی خود در این نشست نیز بر حمایت از معترضان سوری تاکید کرده بود.

دیدار علی اکبر صالحی و محمد مرسی پس از نشست گروه چهارجانبه تماس درباره سوریه صورت گرفت.

وزیران امور خارجه گروه چهارجانبه تماس درباره سوریه که با ابتکار عمل محمد مرسی رئیس جمهور مصر تشکیل شد، شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریور در غیاب عربستان سعودی در قاهره تشکیل جلسه دادند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در این نشست، با ارائه نقشه راهی برای حل و فصل بحران سوریه، پیشنهاد اعزام ناظران منطقه‌ای به منظور نظارت بر آتش‌بس میان گروه‌های درگیر به این کشور داده است.

گروه چهارجانبه تماس درباره سوریه را مصر، ایران، عربستان سعودی و ترکیه تشکیل می‌دهند. جلسه مقدماتی نشست وزیران امور خارجه این گروه هفته گذشته در قاهره تشکیل شد.

در نشست دوشنبه شب اما عربستان سعودی از حضور در قاهره امتناع کرد؛ این مسئله خود می‌تواند ابهام‌هایی در مسیر موفقیت احتمالی برای این گروه ایجاد کند؛ به ویژه اینکه ایران هم‌پیمان اصلی نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه و مخالفان اصلیش در این گروه حضور دارند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دیپلمات‌های غربی درباره امکان نتیجه بخش بودن نشست‌های گروه چهارجانبه و دستیابی به توافقی ملموس برای پایان دادن به تنش‌ها در سوریه، تشکیک کرده‌اند. آنها وجود رقابت و بی‌اعتمادی میان ایران و عربستان سعودی را مانعی مهم در مسیر موفقیت گروه دانستند.

عربستان سعودی، مصر و ترکیه تاکنون بار‌ها خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شده‌اند؛ این در حالی است که ایران شماری از کشور‌ها از جمله عربستان سعودی و ترکیه را متهم به کمک به گروه‌های مسلح سوری مخالف بشار اسد می‌کند.

از همین رو برخی از تحلیلگران می‌گویند که خود مصر نیز انتظار چندانی از گروه ندارد و محمد مرسی پیشنهاد تشکیل گروه را برای بازگرداندن مصر به جایگاه منطقه‌ای‌اش ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه این کشور پس از نشست قاهره در کنفرانس خبری با حضور همتایان ترک و ایرانی‌اش گفت که گروه چهارجانبه برای برگزاری نشستی دیگر در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به توافق رسید.

او افزود: «برخی از طرح‌ها را به شکلی عمومی به بحث گذاشتیم، طرح‌هایی که می‌تواند به راه‌حلی برای وضعیت اسف‌بار در سوریه و متوقف شدن خونریزی در این کشور منتهی شود.»

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنفرانس خبری گفت که انتظار راه حل سریع از این نشست «غیر واقعی» است. او با تاکید بر ضرورت «صبور» بودن اظهار داشت: «تاکید می‌کنم که اشتراکات بیش از اختلاف‌ها است.»

صالحی یادآور شد که همگان به ویژه کشورهای تاثیرگذار در منطقه بر ضرورت یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه تاکید دارند. او همچنین موضع ایران درباره اینکه دولت سوریه باید بدون دخالت خارجی پاسخگوی خواسته‌های مردم این کشور باشد را تکرار کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که مصر، ترکیه، ایران و عربستان سعودی، دارای نقش بزرگی هستند و ممکن است در ‌‌نهایت بتوانند پیشنهادی نتیجه بخش و راضی کننده برای همگان اراده دهند.

از سویی، احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه از نیاز به «تلاشی منطقه‌ای برای حل و فصل بحران‌های منطقه» سخن گفت.

مسئولان مصری دلایل ضد و نقیضی درباره دلایل غیبت سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان از نشست قاهره ارائه دادند. آنها همچنین نگفتند که چرا شخصی به نمایندگی از الفیصل در نشست حاضر نشد.

سعود الفیصل ماه گذشته عمل جراحی داشت؛ مسئله‌ای که او را از پیگیری فعالیت‌های رسمی باز داشت. اما در نشست‌های دیگر عبد العزیز بن عبدالله معاون وزیر امور خارجه عربستان سعودی او را نمایندگی کرد.

یاسر علی سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت که وزیر امور خارجه سعودی به دلیل شرایط جسمی در نشست قاهره حاضر نشد. اما وزیر امور خارجه مصر گفت که غیبت سعود الفیصل به خاطر مشغولیت و داشتن برنامه‌های کاری از پیش تعیین شده بود. عربستان سعودی تاکنون دلیل حاضر نشدن وزیر امور خارجه خود را اعلام نکرده است.

از سویی سایت وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که صالحی در نشست قاهره «نقشه راهی» برای حل و فصل بحران سوریه ارائه داد.

بنا بر این گزارش «توقف درگیری و خشونت به طور همزمان توسط طرفین، تاکید بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران بدون دخالت خارجی، توقف هرگونه حمایت‌های مالی، نظامی و آموزشی از گروه‌های مسلح، آغاز گفت‌وگو میان دولت سوریه و معارضه، تشکیل کمیته آشتی ملی با مشارکت همه جریانات و گروه‌ها، اعزام ناظرین از چهار کشور جهت نظارت بر روند توقف خشونت و انجام گفت‌وگو‌ها، تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی، وحدت ملی و وحدت ارضی سوریه و کمک به روند انجام اصلاحات ریشه‌ای و تحقق رویکرد مردمسالاری و دموکراتیک با محوریت سوری- سوری» پیشنهادهایی است که صالحی به منظور بحث و بررسی به نشست قاهره ارائه داده است.
XS
SM
MD
LG