لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۸

«افزایش» کرایه کامیون‌داران در پی اعتصاب رانندگان


 اعتراض کامیون‌داران در زرند کرمان
اعتراض کامیون‌داران در زرند کرمان

در پی اعتصاب رانندگان کامیون در شهرهای مختلف ایران، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که از روز شنبه پنجم خرداد، کرایه رانندگان کامیون تا سقف ۲۰ درصد اضافه می‌شود.

داریوش امانی، روز جمعه در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا، خبر داد که «متوسط افزایش قیمت [کرایه] ۱۵ درصد است که در برخی از شهرها و نقاط و پایانه‌ها به ۱۰ درصد و در برخی از مناطق به ۲۰ درصد می‌رسد».

به گفته این مقام سازمان راهداری، این افزایش قیمت‌ها در برخی از شهرها صورت گرفته بود اما «با دستور وزارت راه وشهرسازی و سازمان راهداری از شنبه در سراسر کشور اجرا می شود».

از آغاز خردادماه رانندگان کامیون در شهرهای مختلف برای اعتراض به شرایط صنفی خود دست به اعتصاب زده بودند. این اعتصاب‌ها در برخی استان‌ها مانند اصفهان و شیراز باعث کمبود سوخت و صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت‌رسانی شد.

روز جمعه هم تصاویر ارسال شده به رادیوفردا حاکی از ادامه داشتن این اعتصاب‌ها در برخی از نقاط ایران از جمله شهرستان خوانسار در استان اصفهان بود، گرچه تأیید مستقل این گزارش‌ها برای رادیوفردا مقدور نیست.

«نرخ پایین حمل‌ و نقل، گرانی قطعات کامیون و وابستگی‌ آن به قیمت دلار، نبود جاده مناسب و استراحتگاه، دلال و دلال‌بازی در گرفتن بار، اخذ مبالغ غیرقانونی توسط بعضی از پایانه‌ها، نبود جایگاه شغلی، متناسب نبودن میزان حقوق و مزایا» از جمله خواسته‌های مندرج در بیانیه کامیون‌داران بود.

به گفته حسن هاشمی، رئیس اتحادیه کامیون‌داران کشور، یکی از مشکلات عمده رانندگان، وضعیت نابسامان بیمه و تأمین اجتماعی آنهاست.

در همین زمینه معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای روز جمعه اذعان کرد که «بازنشستگی با حداقل دستمزد، حذف یارانه حق بیمه و حق کمیسیون‌ها» از مشکلات رانندگان کامیون است و گفت این موضوعات در حال پیگیری است.

داریوش امانی همچنین تأیید کرد که نوسانات قیمت ارز، در هفته‌های اخیر باعث بالا رفتن قیمت لوازم یدکی کامیون‌ها شده است.

کامیون‌داران در گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌گویند در حالی که واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی لوازم یدکی وارد می‌کنند آن را به نرخ ارز آزاد عرضه می‌گویند.

فضل‌الله نمازی، رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان ترابری چهارمحال و بختیاری، نیز به خبرگزاری ایرنا گفته است که در دو ماه گذشته قیمت لاستیک و لوازم یدکی افزایش ۳۰ درصدی و حق بیمه تأمین اجتماعی از خرداد ماه امسال با افزایش دوبرابری مواجه بوده است.

از دیگر معضلات کامیون‌داران، «حق کمیسیون بالای شرکت‌های حمل و نقل» عنوان شده که به گفته معاون سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ا‌ی، این مبلغ در حال حاضر «در خارج از پایانه‌های اختصاصی ۱۰ درصد، داخل پایانه‌ها ۸ درصد و در حمل بار سیمان ۶ درصد است». او اضافه کرده که در صورت اخذ مبالغ بیشتر، رانندگان می‌توانند شکایت کنند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در ایران حدود ۳۷۰ هزار دستگاه کامیون تردد دارند که بیش از ۱۲۰ هزار از آنها بالای ۳۵ سال عمر دارند.

با استفاده از ایلنا، ایسنا، ایرنا، تسنیم و قانون؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG