لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

«تمايل ايران برای خريد سهام شرکت توزيع گاز ترکيه»


روزنامه زمان ترکیه گزارش داده است که شرکت ملی گاز ايران در صدد خرید سهام شرکت دولتی پخش گاز ترکيه «باشکِنت دوغال گاز»است

دولت ترکيه مدت‌ها بود که درصدد خصوصی‌سازی اين شرکت بود و چندين بار اعلام مزایده کرده بود، اما به دليل پايين بودن قيمت‌های پيشنهادی، مزایده چندين بار به تعويق افتاده بود. دور جديد اعلام مزایده ۱۸ ژانويه، (جمعه ۲۹ دی ماه) انجام خواهد شد.

روزنامه زمان ترکيه، نزديک به حزب حاکم عدالت و توسعه خبر داده است که شرکت ملی گاز ايران از نزديک روند اين مزایده را پیگيری می‌کند و اسناد شرايط خريد سهام آن را نيز دريافت کرده است و مبلغی بعنوان وديعه پرداخته است.

چند منبع آگاه از اين مناقصه به اين روزنامه گفته‌اند که دولت ترکيه به خاطر گريز از رويارويی با تحريم‌ها و فشار آمريکا خريد سهام شرکت باشکنت توسط شرکت ملی گاز ايران را با موضوع معاملات گازی ايران و ترکيه پيوند می‌دهد.

اين شرکت گاز يک ميليون و ۴۱۳ هزار مشتری گاز را تامين می‌کند و دومين شرکت بزرگ پخش گاز در ترکيه است. قرار است ۷۰۰ هزار سهم اين شرکت به ارزش ۵۰ ميليون دلار به فروش برسد.

روزنامه زمان می‌نويسد که به رغم دريافت اسناد و پرداخت وديعه هنوز معلوم نيست که شرکت ملی گاز ايران واقعا سهام اين شرکت پخش گاز را بخرد يا انصراف دهد.

ترکيه هم‌اکنون روزانه نزديک به ۳۰ ميليون متر مکعب گاز از ايران وارد می‌کند که اين حجم برابر ۱۸ تا ۲۰ درصد از کل گاز وارداتی ترکيه است. بهای هر ۱۰۰۰ متر مکعب گاز وارداتی ترکيه از ايران ۵۰۰ دلار اعلام شده است و از طريق ليره ترکيه پرداخت می‌شود. گزارش شده است که ايران ليره ترکيه را با تبديل به طلا از طريق مستقيم يا دوبی به ايران وارد می‌کند.

به گزارش رويترز، ظفر چاغلايان وزير اقتصاد ترکيه ۱۵ دی‌ماه در استانبول گفت که صادرات طلای ترکيه به ايران در سال ۲۰۱۲ به شش و نيم ميليارد دلار رسيده است. اين در حالی است که در سال ۲۰۱۱ کل صادرات طلای ترکيه به ايران ۵۴ ميليون دلار بود.

روسيه بزرگترين کشور صادرکننده گاز به ترکيه ۵۸ درصد از گاز وارداتی اين کشور را تامين می‌کند و جمهوری آذربايجان سومين تامين‌کننده بزرگ گاز طبيعی ترکيه است.
XS
SM
MD
LG