لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

طرح دو فوریتی ۳۰ نماینده مجلس برای حمایت از کولبرها


ارتفاعات سی‌چومان پیرانشهر و مرگ کولبران
ارتفاعات سی‌چومان پیرانشهر و مرگ کولبران

در ادامه واکنش‌ها به کشته شدن پنج کولبر، تعدادی از نمایندگان مجلس از تهیه طرح دو فوریتی حمایت از کولبرها خبر دادند و رئیس فراکسیون امید مجلس نیز این حادثه را هشداری برای مسئولان دانست و خواستار توجه به موضوع اشتغال شد.

روزنامه شرق در شماره روز پنجشنبه، ۱۴ بهمن، خبر داد که ۳۰ نماینده مجلس طرحی دوفوریتی را با هدف حمایت از کولبرها ارائه کرده‌اند.

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه درمجلس، اختصاص بیمه تامین اجتماعی به کولبران و افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال دراستان‌های غربی کشور را از جمله جزییات این طرح اعلام کرد.

آقای حسین‌زاده تاکید کرد نگاه به مرزها باید «نگاهی بازرگانی و تجاری باشد»، درحالیکه نگاه مسئولان به مرزها «نگاه امنیتی» است.

وی اضافه کرد: «ما سال‌هاست فریاد می‌زنیم بازارچه‌های مرزی می‌تواند سهم اندکی برای مرزنشین‌ها و جبران زندگی سخت روزهای گذشته آنها داشته باشد؛ اما داد و فریاد ما به گوش هیچ مقام مسئولی نرسیده و کولبرها کیلومترها دور از پایتخت در فقر و نداری دست‌و‌پا می‌زنند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:40 0:00
لینک مستقیم


براساس گزارش‌ها، روز ۹ بهمن، بر اثر سقوط بهمن در نزدیکی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی چهار کولبر کشته شدند.

روز دوشنبه،۱۱ بهمن، نیز سه کولبر بر اثر سقوط بهمن زیر برف مدفون شده بودند که یکی از آنان که یک جوان ۱۹ ساله اهل اشنویه بود، جان باخت.

روزنامه شهروند در شماره روز پنجشنبه خود در گزارشی خبر داد که یکی از این کولبران، علی محمدنژاد، ۱۸ ساله و دانش‌آموز سال آخر دبیرستان بود که «برای تهیه ۸۰۰ هزار تومان شهریه مدرسه‌اش کولبری می‌کرد».

براساس این گزارش، آکام حمزه‌زاده، دیگر کولبر کشته شده، ۲۱ ساله بود که «اجاره خانه‌اش مانده بود و خرج خانه نداشت».

بسرین احمدی، همسر شیرزاد عبداللهی، دیگر کولبر کشته شده، در مصاحبه با این روزنامه گفته است که باران دختر دو ساله‌شان بیمار است و همسرش برای تهیه پول فیزیوتراپی برای سومین بار اقدام به این کار کرده بود که در روز تولد دخترش کشته شد.

کشته شدن این کولبران موضوع این شغل را بار دیگر در رسانه‌های ایران مطرح کرده است.

از جمله۶۰ فعال ‌مدنی و سیاسی در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و نمایندگان مجلس خواسته‌اند که در کوتاه مدت از خانواده آسیب‌دیدگان دلجویی و در دراز مدت در جهت ایجاد شغل‌های بیشتر در استان‌های غربی ایران اقدام کنند.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، نیز در یادداشتی نوشت که «ما مسئولین باید در قبال این گونه حوادث ناگوار خود را مسئول بدانیم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنیم چرا که ایجاد مشاغل پایدار بخصوص در مناطق محروم» از جمله وظایف حکومت است.

وی تاکید کرد که حادثه کشته شدن کولبران مانندحادثه پلاسکو «مهم است و نباید به‌راحتی از آن عبور کرد».

نماینده تهران درمجلس خواستار آن شد که این حادثه «هشداری» برای همه مسئولین باشد تا «جدی‌تر» در راه حل مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان گام بردارند.

کولبران، افراد محلی در مناطق مرزی استان‌های غربی ایران مانند کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه هستند که اجناسی را بر پشت خود و به صورت «غیرقانونی» به ایران حمل می‌کنند.

این افراد در برخی موارد اجناس سنگین چون تلویزیون یا لاستیک خودرو‌ها را بر روی اسب به خاک ایران وارد می‌کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اردیبهشت ماه گفته بود: «منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کولبرهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می‌کنند، نیست، بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با ده‌ها و صد‌ها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می‌کنند».

با این حال سالانه گزارش‌های مختلفی درباره کشته و زخمی شدن کولبران بر اثر شلیک گلوله ماموران نیروی انتظامی منتشر می‌شود.

از جمله به گفته آژانس خبری کردپا، در سال گذشته ۲۹ کولبر کشته و ۲۹ تن دیگر زخمی شدند.

سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی روز دوشنبه سوم آبان گزارش‌ها درباره کشته شدن تعدادی از کولبران در مرزهای غربی ایران را «دروغ» خوانده و «رسانه‌های خارجی» را متهم کرده بود که «با معرفی قاچاقچیان با عنوان مجعول کولبر»، سعی دارند زمینه را «برای ورود سلاح و مواد منفجره و موادمخدر» به ایران فراهم کنند.

گروه‌های حقوق بشری، تیراندازی مستقیم و بدون هشدار به کولبران را غیرانسانی توصیف کرده و از این گونه اقدامات مأموران جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده‌اند.

در ماه‌های گذشته همچنین فیلم‌ها و تصاویری درباره کشته شدن دست جمعی اسب‌ها و قاطرهای کولبران توسط مامورین نیروی انتظامی منتشر شده بود.

در همین حال، در شهریور ماه تعدادی از نمایندگان استان کردستان در مجلس به این اقدام نیروی انتظامی اعتراض کرده بودند.

XS
SM
MD
LG