لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

عراق برای توسعه میدان‌های نفتی کرکوک با بی‌پی به تفاهم رسید


جبار اللعیبی، وزیر نفت عرق
جبار اللعیبی، وزیر نفت عرق

دولت عراق روز پنجشنبه تفاهمنامه‌‌ای را با هدف توسعه میدان‌های نفتی کرکوک با شرکت بی‌پی (بریتیش پترولیوم) به امضا رساند.

به گزارش رویترز، وزرات نفت عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، جبار اللعیبی وزیر نفت روز پنجشنبه ۲۸ دی ماه، با مایکل تاونشند رئیس منطقه خاورمیانه بی‌پی، در اداره شرکت نفت شمال عراق تفاهم‌نامه توسعه میدان‌های نفتی کرکوک را امضا کردند.

در پی همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان در سوم مهرماه سال ۱۳۹۶، دولت مرکزی عراق با غیرقانونی خواندن این اقدام، از اقلیم کردستان عراق خواست تا همه گذرگاه‌های مرزی را به دولت مرکزی تحویل دهد. بغداد همچنین با گسیل نیروهای خود به استان کرکوک کنترل این منطقه را به‌دست گرفت.

وزارت نفت عراق می‌گوید به موجب این تفاهمنامه شرکت بی‌پی ظرفیت تولید میدان‌های نفتی استان کروک را به ۷۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند که دو برابر ظرفیت کنونی است.

در بیانیه وزارت نفت عراق آمده است شرکت بی‌پی از طریق لرزه‌نگاری عملیات اکتشافی را انجام خواهد داد و مطالعات خود را برای توسعه میدان‌های نفتی کروک آغاز می‌کند.

وزیر نفت عراق تنها چند روز پس از تسلط دوباره بغداد به کرکوک مذاکرات برای توسعه میدان‌های نفتی کرکوک را آغاز کرده بود.

صادرات نفت از خط لوله‌های کرکوک به ترکیه پس از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، از سوی دولت مرکزی این کشور متوقف شده است.

عراق در نظر دارد در پایان ماه جاری میلادی نفت خام کرکوک را از طریق تانکرها به ایران برای پالایش منتقل کند

وزیر نفت عراق ۱۷ دی ماه امسال اعلام کرد این کشور احتمالاً تا پیش از پایان ماه ژانویه روزانه حدود ۳۰ هزار بشکه از طریق کامیون به پالایشگاه کرمانشاه ارسال کند.

ایران و عراق موافقت کرده‌اند حداکثر ۶۰ هزار بشکه در روز نفت کرکوک را با نفت ایران را سوآپ کند. ایران همین مقدار نفت را به جنوب عراق صادر خواهد کرد.

شرکت بی‌پی در سال ۲۰۱۳ با عراق بر سر توسعه میدان کرکوک به توافق رسیده بود. اما یک سال بعد و در پی حمله داعش و شکست ارتش عراق، نیروهای اقلیم کردستان کنترل این شهر را به‌دست گرفتند و مانع از تسلط داعش به چاه‌های نفت شدند.

میدان‌های نفتی کرکوک یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین میدان‌های نفتی خاورمیانه است و برپایه ارزیابی شرکت بی‌پی هنوز ۹ میلیارد بشکه نفت قابل استخراج دارد.

به گفته جبار اللعیبی ظرفیت تولید نفت عراق هم‌اکنون به ۵ میلیون بشکه در روز نزدیک شده، اما مطابق سهمیه اوپک این کشور روزانه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند. عراق پس از عربستان دومین تولیدکننده نفت جهان است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و ایسنا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG