لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

مذاکره ایران و عراق برای واردات نفت کرکوک


 میدان نفتی بن حسن در کرکوک
میدان نفتی بن حسن در کرکوک

سه هفته‌ای بعد از کنترل دوباره میدان‌های نفتی کرکوک توسط دولت مرکزی عراق، بغداد و تهران دور جدیدی از مذاکرات انتقال نفت کرکوک به ایران را آغاز کرده‌اند.

حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که اگر دولت منطقه‌ای کردستان نتواند با دولت مرکزی در بغداد در مورد سیاست صادرات نفت به توافق برسد، ارسال نفت کرکوک به ایران امکان‌پذیر است.
به‌گفته وی از طریق یک خط لوله، نزدیک ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز می تواند به ایران ارسال شود.

مقام‌های کرد و منطقه کرکوک قبلا مخالفت خود را نسبت به ساخت خط لوله انتقال نفت به ایران اعلام کرده بودند.

اکنون علا الموسوی، مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق طی بیانیه‌ای گفته است مذاکرات با ایران برای انتقال نفت کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه در جریان است و فعلا در مرحله اول روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت می‌تواند توسط کامیون‌های نفتکش به ایران حمل شود و در مرحله دوم این رقم به ۲۵ هزار بشکه خواهد رسید.

قبلا بخش عمده‌ای از نفت منطقه کرکوک، همراه با نفت تولیدی در بخش‌های دیگر تحت کنترل کردهای عراق توسط خط لوله کرکوک-جیهان به سواحل ترکیه منتقل شده و راهی بازارهای جهانی می‌شد.

اقلیم کردستان به غیر از فروش روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت، حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت تولیدی از منطقه کرکوک را نیز راهی بندر جیهان ترکیه می‌کرد، اما اخیرا مقامات کردستان اعلام کرده‌اند که صادرات نفت آنها بعد از کنترل میدان‌های نفتی کرکوک و برخی مناطق دیگر توسط نیروهای دولت مرکزی به نصف کاهش یافته است.

البته آمارهای سایت رسمی شرکت بازاریابی نفت عراق نشان می‌دهد که طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری به‌طور متوسط روزانه حدود ۳۳ هزار بشکه نفت منطقه کرکوک توسط اراضی تحت کنترل دولت مرکزی صادر شده است، اما از ماه ژوئیه تا آخر سپتامبر هیچ نفتی از این منطقه توسط دولت عراق صادر نشده است.

با این حال اخیرا مقامات کردستان اعلام کردند که اگر درباره بودجه این منطقه با دولت مرکزی به توافق برسند، حاضرند کنترل صادرات کل نفت عراق را به خود دولت بغداد بسپارند. نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان اخیرا طی کنفرانسی خبری اعلام کرد که دولت اقلیم حاضر است در مقابل دریافت سهم ۱۷ درصدی از بودجه عمومی عراق نفت خود را به بغداد تحویل دهد.

اقلیم کردستان عراق در نظر دارد میزان صادرات روزانه نفت را تا سه سال آینده به یک میلیون بشکه در روز برساند و در این ارتباط ده‌ها قرارداد با غول‌های نفتی جهان از جمله شورون و اکسون موبیل آمریکا، روس نفت و لوک اویل روسیه امضا کرده است.

XS
SM
MD
LG