لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

تحویل جنگنده‌های سوخو ۲۴ به عراق از سوی روسیه


 سوخوی ۲۴ در نیروی هوایی ایران.
سوخوی ۲۴ در نیروی هوایی ایران.

اولین مجموعه از جنگنده‌های روسی سوخوی ۲۴ به منظور کمک به دولت این کشور در مقابله با نیروهای داعش و متحدانشان، به این کشور رسیدند. عراق این هواپیماها را از روسیه خریداری کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، محمد العسکری سخنگوی وزارت دفاع عراق در این باره گفت: «جنگنده‌های سوخوی به عراق رسیدند.»

او افزود: «جنگنده‌ها از نوع سوخوی ۲۴ ساخت روسیه هستند و فورا به کار گرفته خواهند شد.

العسکری گفت که «جنگنده‌های سوخوی معادله جنگ را تغییر خواهد داد.»

وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ خود اعلام کرده که پنج فروند هواپیمای سوخو ۲۴ به این کشور تحویل داده شده است.

خبرگزاری دولتی عراق نیز به نقل از عباس البیاتی عضو کمیسیون امنیت عراق گزارش داده که گفته است: «این جنگنده‌ها صبح امروز(یکشنبه ۸ تیر) در تعدادی از فرودگاه‌های نظامی عراق، فرود آمدند.»

او افزود: «جنگنده‌های روسی، نقطه عطفی در توان نیروی هوایی عراق خواهد بود و به افزایش توان ارتش در جنگ علیه گروه داعش خواهد انجامید.»

او ادامه داد: «این جنگنده‌ها ظرف چند روز آینده وارد خدمت خواهند شد و خلبان‌های سابق عراقی که در دوره گذشته آموزش‌های سابق را دیده‌اند، آنها را هدایت خواهند کرد.»

خرید جنگنده‌های روسی در سومین هفته از آغاز حملات گسترده شبه‌نظامیان تندرو و در راس آنها گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در مناطق شمال عراق صورت می‌گیرد.

از حدود سه هفته پیش، شبه‌نظامیان، مناطق گسترده‌ای از استان‌های شمال بغداد از جمله نینوا و صلاح‌الدین را به تصرف خود در آورده‌اند. شبه‌نظامیان داعش در جریان عملیات خود، اقدام به کشتارهای وسیعی به ویژه در میان نیروهای امنیتی عراق کردند که محکومیت‌های بین‌المللی را در پی داشت.

داعش، گروهی است که در عراق و سوریه فعالیت می‌کند و می‌گوید که در پی برپایی امارتی اسلامی است.

خرید جنگنده‌های روسی توسط عراق به منظور افزایش توان نیروهای ارتش این کشور برای مقابله با گروه داعش صورت گرفته است.

نوری مالکی نخست وزیر عراق پنجشنبه گذشته از خرید جنگنده‌های روسی به منظور «مبارزه با تروریسم» خبر داده بود.

مالکی در کنفرانسی خبری گفت: «جنگنده‌هایی روسی خریدیم که دو یا سه روز آینده از بلا روس خواهند رسیند. این جنگنده‌ها از نوع سوخوی هستند که در جنگ چریکی کاربرد دارند.»

او خاطرنشان کرد که این جنگنده‌ها «استفاده شده و قدیمی هستند اما وارد جنگ با تروریسم می‌شوند و این همان چیزی است که به آن نیاز داریم. ورود این جنگنده‌ها طی دو روز آینده به خدمت نیروی هوایی عراق، پوشش هوایی مناسبی در نبردها طی هفته آینده برایمان ایجاد خواهد کرد.»

مالکی اشاره‌ای به قیمت قرارداد خرید این جنگنده‌ها و تاریخ ساخت آنها نکرده اما درباره دلیل خرید آنها گفت: «ایالات متحده در تخویل جنگنده‌های اف-۱۶ به عراق که قرارداد خرید آنها به امضا رسیده، تاخیر کرده است و مراحل تحویل هم پیچیده است.» او افزود که حتی در صورت رسیدن اولین مجموعه از این جنگنده‌ها در ماه سپتامبر آینده که شمارشان دو فروند است، به دلیل وجود سلسله تشریفات پیچیده و دراز مدت، استفاده فوری از آنها امکان‌پذیر نیست.»

نخست وزیر عراق با بیان‌ اینکه عراق نباید تنها به خرید هواپیماهای نظامی از آمریکا بسنده می‌کرد و باید با کشورهای دیگری همچون بریتانیا و فرانسه نیز قرارداهای مشابهی می‌بست، تاکید کرد: «چنانچه پوشش هوایی مناسبی داشتیم، آنچه امروز در کشور از فعالیت تروریست‌ها شاهد هستیم، پیش نمی‌آمد.»

همزمان با انتشار اخبار رسیدن جنگنده‌های روسی سوخوی به عراق، گزارش‌هایی ضد و نقیض درباره پیشروی ارتش عراق در نخستین حمله خود به شهر تکریت منتشر شد. این شهر که زادگاه صدام حسین رئیس جمهوری سابق عراق است، در هفته‌های گذشته به تصرف شبه نظامیان داعش در آمده بود.

در حالی که برخی ساکنان می‌گویند همچنان شبه نظامیان کنترل شهر را در دست دارند، شماری از مسئولان عراقی می‌گویند که نیروهای ارتش عراق وارد این شهر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG