لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

کاهش چشمگیر درآمدهای گردشگری عراق به خاطر افت ریال ایران


کربلا
کربلا
خبرگزاری آسوشيتدپرس طی گزارشی که روز جمعه، ۱۳ آبان منتشر شد، از کاهش چشمگير درآمدهای گردشگری عراق به خاطر کاهش زائران ايرانی خبر داده است.

هفته گذشته، وزارت توريسم و فرهنگ ترکيه نيز از کاهش ۳۵ درصدی ورود گردشگران ايرانی به ترکيه خبر داده بود.

آسوشيتدپرس می‌نويسد که افت ارزش ريال تاثير بدی بر درآمدهای تجاری همسايه غربی‌اش، عراق، گذاشته است.

يوسف جاسم محمد، صاحب يک فروشگاه اجناس سوغاتی، از جمله زينت‌آلات نقره، تسبيح و زينت‌آلات مصنوعی که پشت مقبره امام علی در نجف جای دارد، به اين خبرگزاری گفته است که قبلا روزی تا ۱۰۰۰ دلار می‌توانست اجناس سوغاتی به زائران عمدتا ايرانی بفروشد، اما حالا زائران ايرانی کمتری به نجف می‌آيند و آنهايی که هم می‌آيند، تا جايی که امکان دارد، کمتر خرج می‌کنند. وی می‌گويد که (در مقايسه با ديگران) خيلی خوش‌ اقبال است که هنوز يک دهم گذشته کسب درآمد می‌کند.

محمد می‌گويد که برخلاف گذشته، الان ديگر کسب‌وکار آنها نفس‌های آخر را می کشد، چراکه تحريم‌ها بر وضعيت اقتصادی ايراني‌ها تاثير بسيار بدی گذاشته و بازتاب اين تحريم‌ها دامن آنها را هم گرفته است.

سرعت افت ارش واحد پول ايران از سال گذشته شتاب گرفته و حتی در چندماه گذشته قيمت دلار از ۱۸۰۰ تومان به بالای ۳۰۰۰ تومان رسيده است. آسوشيتدپرس می‌نويسد که عامل افت ارزش ريال، تحريم‌های غرب عليه برنامه هسته ای ايران و «مديريت اشتباه» اقتصاد ايران توسط دولت احمدی‌نژاد بوده است.

اين خبرگزاری می‌افزاید که هم‌اکنون دينار عراق و دلار آمريکا برای زائران ايرانی سه برابر بيشتر از قبل است و هزينه‌های سفر به شدت افزايش يافته است، چرا که قيمت ريال به شدت کاهش يافته است؛ به همين خاطر زائران کمتری از ايران توان مالی لازم برای سفر به اماکن مذهبی عراق و مرقد امامان را دارند.

محمد عبدالجبار الزبيدی، مدير شعبه توريسم وزارت توريسم و آثار باستانی عراق به اين خبرگزاری گفته است که شرکت دولتی زيارت عتبات ايران ۷۵ ميليون دلار بدهی به عراق دارد که از سال گذشته پرداخت نشده است، به همين خاطر بسياری از آژانس های مسافرتی و چندين هتل عراقی از ارائه خدمات به مشتريان ايرانی تا زمان وصول بدهی‌های ايران خودداری می‌کنند.

خانم ايمان رسول نيما، صاحت هتل «جنت الفردوس» در شهر کاظميه به آسوشيتدپرس گفته است که دو ماه است که از پذيرش تورهای مسافرتی ايرانی خودداری می‌کند، چرا که حساب بدهی‌های تورهای ايرانی به اين هتل از ۵۰ هزار دلار فراتر رفته است.

وی هم‌اکنون تمرکز خود را به زائران شيعه ديگر کشورها مانند بحرين و عربستان معطوف کرده است. به گفته وی، سهم زائران ايرانی از تجارت گردشگری عراق حدود ۹۵ درصد است.

يکی از صاحبان آژانس‌های مسافرتی در نجف نيز گقته است که ۵ ميليون دلار از ايرانی‌ها طلبکار است و مادامی که بدهی وی را وصول نکنند، از پذيرش زائران ايرانی خودداری خواهد کرد. همچنين يک صاحبکار در بخش توريسم که در حال مذاکره با ايرانی‌ها درباره پرداخت حساب بدهی‌های آنها است می‌گويد که در وضعيت کساد کنونی و از دست دادن مشتريان ايرانی خود، مجبور شده است که تا پايان ماه جاری ۳۵ نفر از ۷۵ کارمند شرکت خود را اخراج کند.

اين گزارش می‌افزايد که قبلا روزانه ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ زائر ايرانی به عراق سفر می‌کرد، اما هم‌اکنون اين رقم به ۲۵۰۰ نفر رسيده است.

يکی از هتلداران عراقی می‌گويد که وی به سختی می‌تواند ۱۰ درصد از اتاق‌های خود را اجاره دهد و محبور شده است که برخی از نيروهای کار خود را اخراج کند. وضعيت در شهر کربلا نيز به همين منوال است و به گفته فعالان بخش توريسم عراق، درآمدهای توريستی از زمان افت ارزش ريال تا ۹۰ درصد کاهش يافته است.

در همين زمينه، وزارت توريسم ترکيه نيز هفته گذشته طی گزارشی از کاهش ۳۵ درصدی جذب گردشگران ايرانی به اين کشور خبر داده است. وزارت توريسم و فرهنگ ترکيه، ۲۸ اکتبر گزارش داد که نسبت به سال گذشته، در ۹ ماهه اول سال جاری، تنها ۹۸۱,۹۶۶ نفر توريست ايرانی به ترکيه وارد شده‌اند، در حالی که سال گذشته، در همين بازه زمانی يک و نيم ميليون ايرانی وارد ترکيه شده بودند.
XS
SM
MD
LG