لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

نظام پولی بنی‌امیه در قلمرو «داعش»


 سکه‌های گروه حکومت اسلامی
سکه‌های گروه حکومت اسلامی

رادیو فردا - به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، گروه «حکومت اسلامی» موسوم به «داعش» به نام خود سکه زده و نظام پولی بین‌المللی را به چالش کشیده است. میرعلی حسینی در گفت‌وگو با فریدون خاوند از وی پرسیده که پول «داعش» چه ویژگی‌هایی دارد؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00
لینک مستقیم

فریدون خاوند: سکه زدن از آغاز پیدایش حکومت در جوامع انسانی یکی از نشانه‌های قدرت بوده و «دولت اسلامی عراق و شام» هم که ادعای حکومت دارد و سرزمینی نسبتا وسیع را با جمعیتی حدود شش تا هفت میلیون نفر در دو سوی مرز بین‌المللی عراق و سوریه کنترل می‌کند، پول خاص خودش را، به جای لیر سوری و دینار عراقی، به جریان انداخته است.

به نوشته رسانه‌های بامداد پنجشنبه پاریس از جمله «له زکو»، نظام پولی «داعش»، با تقلید از دوره بنی‌امیه، دو سکه طلا زده، اولی یک دیناری معادل ۴.۲۵ گرم طلا تقریبا ۱۶۴ دلار و دومی پنج دیناری معادل حدود ۸۲۰ دلار. بعد نوبت می‌رسد به سه سکه نقره یک، پنج و ده درهمی و بعد از آنهم سکه‌های مسی.

روی سکه‌ها هم سمبل‌های مختلف نقش بسته، از جمله یک مناره، مسجد الاقصی و یا نقشه جهان. «داعش» مدعی است که با این پول‌های فلزی می‌خواهد یک نظام پولی اسلامی در سطح جهانی به وجود بیآورد و به سلطه دلار و نظام پولی «استکباری» خاتمه بدهد.

معمولا پول در محدوده یک دولت بر منابع اقتصادی تکیه دارد. «داعش» منابع اقتصادی خود را چگونه تامین می‌کند؟

«داعش» ثروتمندترین گروه مافیایی و تروریستی تاریخ است و حجم درآمد سالانه‌اش، آنطور که خودش ادعا می‌کند، حدود دو میلیارد دلار است و از قرار معلوم این رقم چندان دور از حقیقت نیست.

اگر گزارش رسانه‌های اقتصادی پاریس را ملاک قرار بدهیم، حدود یک‌سوم درآمد داعش از محل نفت تامین میشود، از هشت میدان در عراق و سوریه که به چنگ این سازمان افتاده.

یک‌سوم دیگر از منابع مالی داعش هم از مالیات به دست می‌آید. گویا پانزده تا بیست در صد درآمدهایش هم مدیون کشاورزی است، در اراضی حاصلخیز سواحل دجله و فرات که به چنگ این سازمان افتاده و محصول این اراضی، به‌خصوص گندم و جو، در بازار سیاه فروخته میشود.

داعش منابع مهم دیگری هم دارد از جمله فروش اشیای عتیقه و بقایای آثار باستانی، گروگانگیری، فروش اندام‌هایی که برداشت میشود از بدن زندانی‌ها و اعدام‌شدگان، و همین طورفروش زن‌ها و کودکان اسرای جنگی.

آیا کشور های عرب خلیج فارس هم، آنگونه که شایع است، به «داعش» کمک مالی می‌کنند؟

پیش از آنکه «داعش» به یک سازمان نظامی و سیاسی و مالی قدرتمند در سطح امروزی تبدیل بشود، ثروتمندهای سعودی و قطری به احتمال زیاد مهم‌ترین منبع تامین‌کننده خزانه این سازمان بودند.

ولی در حال حاضر سهم سعودی‌ها و قطری در تامین منابع «داعش» کمتر شده و گویا به زیر پنج درصد رسیده است.

XS
SM
MD
LG