لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

جنگنده‌های اسرائیلی «برای سومین بار» در هفته اخیر سوریه را بمباران کردند


بلندی‌های جولان
بلندی‌های جولان

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، جنگنده‌های این کشور در ساعات شامگاهی شنبه بیستم شهریور مواضعی از ارتش سوریه را در منطقه قنیطره بمباران کردند.

اسرائیل اعلام کرد این حملات را در واکنش به خمپاره‌هایی که در جنگ داخلی سوریه در این روز به بخش شمالی اسرائیل اصابت کرد، انجام داد.

به گزارش جروزالم پست، این سومین حمله هوایی اسرائیل در آسمان سوریه در یک هفته اخیر است.

جنگنده‌های اسرائیلی یکشنبه گذشته نیز قنیطره و سپس پجشنبه گذشته ارتفاعات سوری جولان را هدف حمله قرار داده بودند.

حملات اسرائیل مواضع نظامی و توپخانه ارتش سوریه را بمباران کرده اما در هر سه حمله در مورد تلفات و مجروحین احتمالی در سوریه خبری منتشر نشد.

روز شنبه ارتش سوریه در حال عملیات سنگین علیه گروه‌های مسلح در منطقه قنیطره بود.

سخنگوی ارتش اسرائیل شنبه در بیانیه‌ای تکرار کرد، فارغ از اینکه چه گروه‌هایی در جنگ سوریه موجب تعرض به اسرائیل شوند، اسرائیل حکومت بشار اسد را به عنوان نظام حاکم بر سوریه «مسئول» می‌داند.

در همین حال، منابع نظامی اسرائیلی تایید می‌کنند که افتادن راکت‌ها و خمپاره‌های اخیر، مانند موارد پیشین، هدف قرار دادن عامدانه اسرائیل نبوده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است حملات واکنشی برای این است که «به همه بگوییم که مبادا بخواهند ما را امتحان کنند».

اسرائیل گفته است با جنگ داخلی سوریه کاری ندارد اما پیشتر در مظان اتهام درمان برخی از نیروهای زخمی شده در میان معارضین سوری در بیمارستان‌های خود بوده است؛ مقامات این کشور این کمک‌رسانی درمانی را ناشی از هدف‌های «بشردوستانه» نامیده بودند.

حملات تازه هوایی اسرائیل در سوریه یک شب بعد از اعلامیه وزیران خارجه آمریکا و روسیه در مورد دستیابی به چارچوبی برای صلح در سوریه انجام شد.

بر اساس این راهکار، آتش‌بس باید از بامداد روز نخست عید قربان در روز دوشنبه بیست و دوم شهریور آغاز می‌شود و اگر یک هفته ادامه یابد، آمریکا و روسیه به حملات مشترک علیه مواضع داعش و فتح‌الشام (جبهه النصره پیشین) اقدام خواهند کرد.

آمریکا و روسیه اتفاق نظر دارند که تغییر نام جبهه النصره به فتح الشام ماهیت «تروریستی» آن را تغییر نداده، و از سایر گروه‌های معارض خواسته‌اند که خود را از فتح الشام و داعش جدا کنند.

آتش‌بس پیشین در سوریه ماه فوریه ناپایدار بود و از آن زمان، حکومت بشار اسد با تقویت مواضع نظامی خود در مناطقی مهم توانسته است دست بالا داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، دولت این کشور یکشنبه بیست و یکم شهریور با راهکار اعلام شده از سوی وزیران خارجه آمریکا و روسیه رسما موافقت کرد.

همزمان، جنبش حزب‌الله که نیروهایش در سال‌های گذشته در جنگ داخلی سوریه هم‌راستا با حکومت بشار اسد جنگیده‌اند، حمایت خود را از راهکار به‌دست آمده بین آمریکا و روسیه برای آتش‌بس در سوریه اعلام کرد.

به گزارش اسوشیتدپرس، حزب‌الله در همین حال در بیانیه خود اعلام کرده که نیروهایش به «نبرد با داعش» در سوریه ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG