لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

لیبرمن: حماس دوباره به ایران نزدیک می‌شود


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید، «با کمک قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران همکاری‌های حزب‌الله لبنان با جنبش فلسطینی حماس گسترش یافته» و کشاندن دوباره حماس به «زیر چتر جمهوری اسلامی ایران» در دستور کار حماس و حزب‌الله قرار گرفته است.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، آویگدور لیبرمن این سخنان را در دیدار روز جمعه نوزدهم خرداد با سفیر آمریکا در سازمان ملل، در سفر سه روزه خانم نیکی هیلی به اسرائیل، مطرح کرد.

وزیر دفاع اسرائیل در این دیدار، از آمریکا خواست لبنان را برای اخراج سران حماس از این کشور، زیر فشار بگذارد.

همزمان با این سخنان وزیر دفاع اسرائیل، اسامه حمدان مسئول روابط خارجی حماس جمعه نوزدهم خرداد خبر داد که هیات ارشد حماس «به‌زودی» به ایران می‌رود.

به گفته اسامه حمدان در مصاحبه با المنار، شبکه تلویزیونی حزب‌الله، ریاست هیات حماس در سفر «قریب‌الوقوع» به ایران را اسماعیل هنیه بر عهده دارد و یحیی السنوار رهبر داخلی حماس در غزه نیز او را همراهی خواهد کرد.

اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر پیشین دولت حماس در غزه، ماه گذشته در انتخابات داخلی حماس به جای خالد مشعل، به ریاست دفتر سیاسی حماس برگزیده شد.

حماس از آغاز جنگ داخلی سوریه، با قرار گرفتن در کنار برخی از معارضین سوری همسو با اخوان المسلمین، از حمایت از حکومت بشار اسد خودداری کرد و با این رویه، موجب سردی مناسبات خود با ایران شد.

اما فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران دو هفته پیش در پیام شادباش به هنیه و السنوار، حماس را همچنان عضو جبهه مقاومت در برابر «رژیم صهیونیستی» (اسرائیل) نامید.

این در حالی است که حماس به تازگی بند نابودی اسرائیل را از اساسنامه خود حذف کرد و کشور فلسطین را برای اولین بار در مرزهای سال ۱۹۶۷ مورد حمایت قرار داد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزیر دفاع این کشور در دیدار روز جمعه با نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت، شماری از مهره‌های «خطرناک» حماس در لبنان، در چارچوب همکاری‌های تازه با حزب‌الله، در حال برنامه‌ریزی «توطئه‌های تازه علیه اسرائیل» هستند.

وزیر دفاع اسرائیل از جمله نام صالح العروری را مطرح کرده و گفته است، العروری همراه با دو عضو ارشد دیگر حماس «توطئه‌های تازه» را می‌چینند.

به گفته لیبرمن، «العروری مرگبارترین حمله ها علیه اسرائیل را طراحی کرده، و نباید امکان یابد این فعالیت‌ها را ادامه دهد».

وزیر دفاع اسرائیل به خانم هیلی گفته است، لبنان «کشوری با حق سیادت ملی و برخورداری از مناسبات دو جانبه با آمریکا است» و آمریکا می‌تواند با ایجاد فشار، موجب اخراج العروری و دو فعال دیگر حماس از لبنان شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سازمان‌های امنیتی این کشور بر این باور هستند که صالح العروری از جمله برنامه‌ریز ربودن و کشتن سه نوجوان اسرائیلی در بهار سال ۲۰۱۴بود؛ امری که در ادامه به عملیات گسترده جنگی ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه منجر شد.

صالح العروری زندانی امنیتی در زندان‌های اسرائیل بود که اسرائیل او را به‌خاطر رهایی گیلعاد شلیط سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس، آزاد کرد. العروری در سال‌های اخیر در استانبول ترکیه و نیز در قطر زندگی کرده بود.

اما رسانه‌های اسرائیل می گویند، صالح العروری به تازگی از قطر اخراج شده و به لبنان رفته است.

چند روز پیش از آنکه مناسبات عربستان و شماری از کشورهای عربی و مسلمان با قطر، بر سر «حمایت قطر از تروریسم» قطع شود، رسانه‌های منطقه خبر داده بودند که قطر شماری از سران حماس را اخراج کرد.

سران حماس گزارش‌های راندن فعالان خود از قطر را رد کرده بودند.

خانم هیلی یک روز پیش از ملاقات با وزیر دفاع اسرائیل، همراه با دانی دنون سفیر اسرائیل در سازمان ملل و ژنرال آویو کوخاوی معاون ستاد کل ارتش اسرائیل به بازدید از مرز جنوبی اسرائیل با غزه برده شد.

خانم هیلی به درون یک تونل حماس که از جنگ سال ۲۰۱۴ باقی مانده است، برده شد.

همزمان، اونرا، نهاد ویژه سازمان ملل برای کمکرسانی به فلسطینیان، روز جمعه نوزدهم خرداد حماس را متهم کرد که در زیر مدارس وابسته به اونرا در غزه، دوباره تونل حفر کرده است. حماس اتهام وارده از سوی نهاد سازمان ملل را رد کرد.

XS
SM
MD
LG