لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

وزیر اسرائیلی: سقوط اسد برای اسرائیل زیانبار است


یعکوو پری وزیر اسرائیلی
یعکوو پری وزیر اسرائیلی
یک وزیر اسرائیلی با پیشینه طولانی امنیتی برای نخستین‌بار آشکارا گفته است که ساقط شدن حکومت بشار اسد در سوریه برای اسرائیل «زیانبار» خواهد بود.

یعکوو پری وزیر فن‌آوری اطلاعات و علوم که بیش از چهار دهه در شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل بود و سال‌ها نیز ریاست آن را در دست داشت، گفته است «رفتن بشار اسد او را خوشحال نمی‌کند» و «خطرات پیچیده زیادی را برای اسرائیل پیش‌بینی می‌کند».

یعکوو پری در مصاحبه با روزنامه معاریو گفته است «من یکی به درخواست‌هایی که خواهان دیدن سر بشار اسد هستند، نمی‌پیوندم».

او تصریح کرد: «اگر اسد برود، ممکن است به زودی نیروهای جهادی افراطی و القاعده را به جای اسد در قدرت ببینیم.»

رئیس پیشین شباک افزوده است، اسرائیل ترجیح می دهد که یک حکومت با ثبات را در سوریه و سایر کشورهای همجوار ببیند.

به گفته یعکوو پری، اسرائیل با محمد مرسی و حکومت اخوان‌المسلمین در مصر نیز مخالف بود اما «دستکم می‌شد با آنها حرف زد در حالی که در صورت سقوط اسد، باندهایی از شورشی‌ها و اراذل در سوریه دست بالا را خواهند داشت و چنین وضعی، امنیت اسرائیل را به مراتب بدتر از امروز خواهد کرد».

از سی ماه پیش که جنگ داخلی سوریه آغاز شد، تا زمانی که اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل بود، وی پیوسته از «سقوط قریب‌الوقوع» بشار اسد دم می‌زد و آن را برای فروپاشی محور ایران- سوریه- حزب الله مهم می‌دانست.

در این دو سال و نیم، سیاستمداران اسرائیل در ارتباط با سوریه دو شقه شده‌اند؛ یک گروه خواهان تضعیف شدید اسد و حتی ساقط شدن او با هدف وارد شدن ضربه به جمهوری اسلامی ایران به عنوان همپیمان اسد بوده‌اند اما برخی دیگر از سیاستمداران اسرائیلی در لفافه گفته‌اند که بقای حکومت اسد که حال نیز به شدت تضعیف شده، ممکن است بیشتر در راستای منافع اسرائیل باشد.

سیاستمداران اسرائیلی که طرفدار بقای حکومت اسد بوده‌اند، می‌گویند، رژیم خاندان اسد هرگز تهدیدی برای اسرائیل نبوده و مرزهای دو کشور، با وجود اشغال ۴۵ ساله ارتفاعات سوری جولان از سوی اسرائیل، همواره آرام بوده است.

اسرائیل تنها از اینکه سوریه حامی بزرگ حزب‌الله لبنان و محلی برای انتقال تجهیزات نظامی ارسالی جمهوری اسلامی ایران برای حزب‌الله است، ناخشنود بوده است.

اما حال که احتمال جنگ محدود آمریکا علیه سوریه مطرح است، اسرائیل رسما می‌گوید که در بحران سوریه هیچ دخالتی ندارد و تنها اگر امنیت این کشور تهدید شود، از خود دفاع خواهد کرد.

یعکوو پری وزیر اسرائیلی در حالی آشکارا بقای حکومت اسد را به سود اسرائیل دانسته است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر به همه وزیران دستور داده بود از اظهار نظر در مورد سوریه خودداری کنند.

اما ایپک و چند سازمان مهم آمریکایی یهودی در روزهای گذشته با نوشتن نامه به کنگره خواهان موافقت اعضای مجلسین نمایندگان و سنا با حمله به سوریه شده‌اند؛ امری که نشان از آن دارد که آنها حمله به سوریه را در راستای منافع اسرائیل می‌دانند.

همزمان، ششمین ناو جنگی آمریکا در روزهای گذشته در بندر حیفا در شمال اسرائیل لنگر انداخت.

در حالی که رسانه‌های اسرائیل گزارش کرده‌اند که آمدن ناو هواپیما بر «یو.اس.اس سن آنتونیو» بخشی از تدارکات آمریکا در ساحل شرقی دریای مدیترانه برای حمله به هدف‌های نظامی در سوریه است، پنتاگون آن را «یک دیدار عادی» توصیف کرده است.

در همین حال، به گزارش آسوشیتدپرس، دریاسالار جاناتان گرینرت فرمانده نیروی دریایی ارتش آمریکا پنجشنبه گفت همه ناوهایی که به مدیترانه رسیده‌اند، «برای عملیات در ابعاد گسترده کاملاً آماده هستند».

در این میان، در حالی که اسرائیل می‌گوید خود و مردمش را برای مقابله با عواقب حمله احتمالی به خوبی آماده کرده است، برای نخستین بار فلسطینی‌ها نیز از این احتمال که حمله راکتی یا موشکی سوریه و همپیمانان آن به اسرائیل، دامن فلسطینی‌ها را نیز بگیرند، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، حکومت خودگردان فلسطینی رسما از اسرائیل خواست که به تعداد شهروندان فلسطینی در کرانه باختری، ماسک ضد گاز شیمیایی در اختیار فلسطینی‌ها بگذارد.

سرهنگ عدنان الضمیری سخنگوی نیروهای امنیتی حکومت خودگردانی گفت این درخواست سه شنبه این هفته به ارتش اسرائیل ارائه شده است. اما از پاسخ اسرائیل به این درخواست خبری منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG