لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

اسرائيل: اجازه نمی‌دهيم که راکت‌پرانی از غزه ادامه يابد


 راکت‌های شکلیک شده از غزه: عکس مربوط به سال ۲۰۱۲
راکت‌های شکلیک شده از غزه: عکس مربوط به سال ۲۰۱۲
حملات راکتی که شامگاه سه‌شنبه سيزدهم فروردين از غزه به جنوب اسرائيل انجام شد، حمله هوايی اسرائيل را در بامداد چهارشنبه برفراز غزه در پی داشت.

ارتش اسرائيل اعلام کرد مقرهای نيروهای مسلح فلسطينی را هدف قرار داده است درحالی که منابع فلسطينی گفتند اهدافی که بمباران شد مناطق خالی از سکنه بوده و لذا، تلفات و جراحاتی درپی نداشته است.

يک تشکل فلسطينی کمترشناخته شده که خود را «مجلس شورای مجاهدين فلسطينی» می‌نامد، مسئوليت حملات راکتی سه‌شنبه شب از غزه به جنوب اسرائيل را پذيرفت و اعلام کرد در واکنش به مرگ زندانی امنيتی فلسطينی در زندان اسرائيل دوفروند راکت شليک کرده است.

با وجود اين، بامداد چهارشنبه دو راکت ديگر نيز به جنوب اسرائیل اصابت کرد که بدون جراحت جانی يا خسارت مالی بود و صدای آژير خطرحمله راکتی دوباره درمناطق جنوبی اسرائيل طنين‌افکن شد و مردم را وحشت‌زده کرد.

ميسره ابو حمديه عضو حماس که به اتهام تعليم يک تروريست انتحاری و فرستادن او به بيت‌المقدس در انجام عمل انفجاری با تلفات بسيار درسال ۲۰۰۲، به حبس ابد محکوم شده بود، بامداد سه شنبه براثر ابتلا به سرطان درگذشت.

مسئولان زندان «رامون» که ابوحمديه در آنجا در حبس بود، گفتند آزادی وی را توصيه کرده بودند اما روند قضايی آزادی طول کشيده بود.

ابوحمديه در دوره قبل از مرگ به بيمارستان اسرائيلی «سوروکا» منتقل شده و در آنجا درگذشت زيرا سرطان اين عضو ۶۰ ساله شاخه نظامی حماس بسيارپيشرفته شده بود.

مرگ اين زندانی حماس ناآرامی‌هايی درکرانه باختری و غزه را درپی آورده است.

در ماه نوامبر پس از عمليات «ستون ابر» که اسرائيل به تلفات راکتی حماس و ساير تشکل‌های مسلح از غزه واکنش تندی در طول شش روز نشان داد، تفاهم نانوشته‌ای ميان اسرائيل و حماس با ميانجی‌گری مصر بدست آمد که براساس آن، اسرائيل متعهد شده بود در برابر آرامش و قطع حملات راکتی، از حمله هوايی به غزه خودداری کند.

واکنش هوايی اسرائيل نخستين فرمان عملی ژنرال موشه يعلون وزير جديد دفاع اسرائيل است. او که دو هفته پيش جانشين اهود باراک شد، گفته است حملات راکتی را تاب نخواهد آورد.

اهود باراک با وجود حملات راکتی متناوبی که در ماه‌های اخير انجام شده بود، از دادن فرمان حمله هوايی به غزه خودداری کرده بود.

ارتش اسرائيل اعلام کرد که حماس را به‌دليل حاکميت برغزه، مسئول حملات راکتی می‌داند حتی اگر راکت‌ها از سوی نيروهای اين سازمان شليک نشده باشد.

آيين تشييع جنازه ابوحمديه پنجشنبه برگزار می‌شود. هزاران زندانی فلسطينی در زندان‌های اسرائيل در اعتراض به مرگ اين زندانی، از چهارشنبه اعتصاب غذای سه روزه را آغاز کردند.

اين وضعيت درحالی است که روزنامه هاآرتص چهارشنبه خبرداد جان کری وزير امور خارجه آمريکا در روزهای آينده برای سومين بار در کمتر از سه هفته، به اسرائيل و سرزمين‌های فلسطينی خواهد آمد تا طرفين اسرائيلی و فلسطينی را به بازگشت به ميز مذاکرات صلح تشويق کند.

جان کری در سفر دو هفته پيش رئيس جمهوری آمريکا، باراک اوباما را در مذاکرات با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی در اورشليم و رام الله همراهی کرد.

پس از مذاکراتی نيز که باراک اوباما در سفر به امان با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن انجام داد، جان کری دوباره به اسرائيل و کرانه باختری بازگشت و مذاکرات با سران اسرائيل و فلسطينی را ادامه داد.

رسانه‌های اسرائيل نوشته‌اند که اوباما تصميم دارد هر چهار هفته يکبار جان کری را راهی منطقه کند تا طرفين را به پای ميزمذاکرات بازگرداند.

آخرين دور از مذاکرات اسرائيلی- فلسطينی درپاييز ۲۰۰۸ در زمان دولت اهود اولمرت انجام شد و دو ديدار ناموفق نتانياهو و محمود عباس در سال ۲۰۰۹ روند صلح را احياء نکرد.
XS
SM
MD
LG