لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

نخست‌وزیر ژاپن: وضعیت نیروگاه فوکوشیما بسیار وخیم است


نیروگاه فوکوشیما
نیروگاه فوکوشیما
در حالی که متخصصان ژاپنی به شدت در تلاشند از بدتر شدن اوضاع در نیروگاه اتمی فوکوشیما جلوگیری کنند، بر میزان تشعشعات رادیواکتیو در این کشور افزوده شده و نخست‌وزیر ژاپن نیز از اعلام کرد اوضاع این نیروگاه اتمی بسیار وخیم است.

نگرانی‌ها از افزایش تشعشعات رادیواکتیو هنگامی بیشتر شد که سه نفر از کارکنان نیروگاه فوکوشیما، بر اثر شدت تشعشعاتی که بر آنها تابیده شده بود، دچار سوختگی شده و به بیمارستان منتقل شدند؛ تششعات رادیواکتیو که به این سه متخصص ژاپنی تابیده شده، ۱۰ هزار برابر میزان عادی گزارش شده است.

پس از تشخیص این اندازه مواد رادیواکتیو، برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ممکن است در بدنه رآکتور شماره سه ترک ایجاد شده باشد.

راکتور شماره سه نیروگاه فوکوشیما از میان شش رآکتور این نیروگاه، تنها رآکتوری است که در آن از سوخت اتمی پلوتونیوم استفاده می‌شود و پرتوهای آن از دیگر رآکتورها خطرناک‌تر است.

دولت ژاپن می‌گوید در تلاش است، علت افزایش ناگهانی تشعشعات رادیواکتیو را مشخص کند.

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از آغاز بحران اتمی ژاپن، در مجموع ۱۷ تن از کارکنان نیروگاه فوکوشیما در معرض میزان بالای پرتوهای رادیواکتیو قرار گرفته‌اند که در سه نفر از آنها به همرا سوختگی بوده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، شرایط دو راکتور نیروگاه فوکوشیما به نظر مناسب است اما چهار راکتور همچنان وضعیت ناپایداری دارند و گهگاه از آنها دود و بخار متصاعد می‌شود.

کارکنان نیروگاه فوکوشیما تلاش کرده‌اند با آب دریا، رآکتورها را خنک نگه دارند؛ اما آب شور افزون بر اینکه خاصیت خورندگی دارد، نمک باقی مانده از آن جلوی آبی را که باید میله‌های سوخت را خنک کند، می‌گیرد.

شرکت برق توکیو می‌گوید در رآکتورهای شمار یک و سه، هم‌اکنون برای خنک کردن از آب شیرین استفاده می‌شود و انتظار می‌رود به زودی در راکتور شمار دو نیز از آب شیرین استفاده شود.

ایالات متحده برای خنک کردن راکتورهای نیروگاه فوکوشیما پیشنهاد ارسال دو میلیون لیتر آب شیرین به ژاپن داده است.

ارزیابی بدبینانه نخست‌وزیر ژاپن

نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه در یک کنفرانس خبری ارزیابی بدبینانه‌ای ارائه داد و گفت: «وضعیت نیروگاه فوکوشیما دای-ایچی همچنان بسیار وخیم و جدی است. باید هشیار و گوش ‌به زنگ بمانیم.»

نخست‌وزیر ژاپن افزود: «ما در وضعیتی نیستیم که خوش‌بین باشیم.»

از سوی دیگر دولت ژاپن اعلام کرد ۱۳۰ هزار نفری که در محدوده‌های دورتری از این نیروگاه ساکن هستند، باید ترک محل سکونت خود را در نظر داشته‌ باشند.

مقام‌های ژاپنی پیش از این ۷۰ هزار نفر را تا شعاع ۲۰ کیلومتری نیروگاه تخلیه کرده‌اند.

آلودگی مسافران، آب دریا و مواد غذایی

در همین حال مقام‌های چینی نیز گفته‌اند که در بدن دو مسافر ژاپنی که به این کشور سفر کرده‌اند میزان بسیار بالای رادیواکتیو تشخیص داده شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید دانشمندان ژاپنی میزان قابل‌ توجهی رادیو ایزوتوپ‌های ید- ۱۳۱ و سزیوم - ۱۳۷ از نمونه‌های آب دریا در ۳۰ کیلومتری ساحل ژاپن یافته‌اند.

۱۱ نوع سبزیجات، آب آشامیدنی خانگی و شیر در چندین منطقه از ژاپن و از جمله توکیو، به گفته مسئولان به مواد رادیواکتیو آلوده شده است.

پلیس ژاپن اعلام کرده است که قربانیان زمین‌لرزه و سونامی که جسدهای آنها یافت شده، از مرز ۱۰ هزار گذشته‌ است.

با این حال هنوز ۱۷ هزار ۴۰۰ نفر مفقود هستند و انتظار می‌رود با پیشرفت عملیات پاکسازی مناطق آسیب‌دیده اجساد بیشتری یافت شود.
XS
SM
MD
LG