لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

آب شهر توکیو برای نوزادان خطرناک اعلام شد


میزان ید رادیو اکیتو آب آشامیدنی در توکیو دو برابر حد معمول است
میزان ید رادیو اکیتو آب آشامیدنی در توکیو دو برابر حد معمول است
مقامات ژاپن روز چهارشنبه اعلام کردند میزان ید رادیواکیتو در آب شیر توکیو دو برابر حد معمول است و برای نوزادان تهدید به شمار می‌رود، اما هنوز خطری برای کودکان و بزرگسالان ندارد.

دولت ژاپن پس از مشاهده آلودگی رادیواکتیوی شیر و سبزیجات در مناطق نزدیک به نیروگاه فوکوشیما، دستور توقف حمل این محصولات به بیرون از منطقه را صادر کرد.

در همين حال آمريکا واردات مواد غذايی از شمال شرقی ژاپن را متوقف کرده است. مقامات آمريکايی می‌گويند ديگر مواد غذايی صادر شده از ژاپن، پيش از عرضه به بازار، برای تعيين ميزان راديواکيتو در آنها اسکن خواهند شد.

روز چهارشنبه نیز به دنبال خروج دود سياهی از رآکتور شماره ۳، در مرکز نيروگاه آسيب‌ديده فوکوشيما، کارگران مجبور به تخليه اتاق مرکزی کنترل این رآکتور شدند.

پيشتر، برخاستن دود از رآکتورهای شماره ۲ و ۳ نيروگاه فوکوشيما داييچی ژاپن در روز دوشنبه باعث شد تا کار برق‌رسانی به سامانه خنک‌کننده اين نيروگاه متوقف شده و کارکنان حاضر در اطراف اين رآکتورها از محوطه نيروگاه تخليه شوند.

برق اتاق کنترل رآکتور شماره ۳ روز سه‌شنبه وصل شد. مقامات ژاپنی اعلام کردند هنوز مشخص نيست اين دود از چه بخشی از رآکتور خارج شده است. به دنبال زمين‌لرزه حدودا ۹ ريشتری ژاپن که سونامی را نيز به همراه داشت، نيروگاه فوکوشيما که دارای ۶ رآکتور است به شدت آسيب ديد.

انتشار پرتوهای راديواکتيو به بيرون از نيروگاه نگرانی‌هایی را در ژاپن و بسیاری از نقاط جهان پديد آورده است.

به گزارش فاکس‌نيوز، دولت ژاپن اعلام کرده است فاجعه زلزله و سونامی حدود ۳۰۹ ميليلارد دلار به شمال شرقی ژاپن ضرر زده است. تویوتا، غول خودروسازی ژاپن، نیز اعلام کرد تا یکشنبه آینده تولیدات خود را متوقف کرده است.

بسياری از کارخانه‌های منطقه زلزله‌زده هنوز تعطيل هستند و خطوط راه‌آهن اصلی نياز به تعمير دارند.

۲۱۰۰۰ نفر تاکنون بر اثر زلزله و سونامی در ژاپن کشته يا مفقود اعلام شده‌اند.
XS
SM
MD
LG