لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

برخاستن دود از نیروگاه فوکوشیمای ژاپن


 دود از رآکتور شماره ۳ نیروگاه فوکوشیما، ۲۱ مارس ۲۰۱۱.
دود از رآکتور شماره ۳ نیروگاه فوکوشیما، ۲۱ مارس ۲۰۱۱.
برخاستن دود از رآکتورهای شماره ۲ و ۳ نیروگاه فوکوشیما داییچی ژاپن روز دوشنبه باعث شد تا کار برق‌رسانی به سامانه خنک‌کننده این نیروگاه متوقف شده و کارکنان حاضر در اطراف این رآکتورها از محوطه نیروگاه تخلیه شوند.

دلیل برخاستن دود از این رآکتورها هنوز مشخص نشده‌است و کارشناسان ژاپنی هم‌اینک در حال اندازه‌گیری مجدد میزان تشعشعات هسته‌ای در اطراف نیروگاه فوکوشیما هستند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آلمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که هم‌اینک میزان بالایی از تشعشع هسته‌ای نه تنها در داخل این نیروگاه، بلکه حتی خارج از شعاع تخلیه شده ۳۰ کیلومتری اطراف نیروگاه اندازه‌گیری شده‌است. با وجود این گزارش، ناظران هسته‌ای ایالات متحده می‌گویند که پس از برخاستن دود، آسیبی در جداره‌های محافظتی رآکتورهای این نیروگاه مشاهده نمی‌شود.

روز دوشنبه نخست دودی خاکستری‌رنگ از رآکتور شماره سه برخاست ولی پس از دو ساعت متوقف شد. پس از آن دود سفیدرنگی از رآکتور شماره دو به هوا خاست ولی اندازه‌گیری‌ها حاکی از بالا بودن ولی ثابت ماندن میزان تابش هسته‌ای در اطراف نیروگاه است.

نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن، ساعاتی پیش از این تحول جدید گفته‌بود که در مهار این بحران هسته‌ای «پیشرفتی آرام» جریان دارد.

به دنبال زمین‌لرزه ۹ ریشتری ژاپن که سونامی را نیز به همراه داشت، نیروگاه فوکوشیما داییچی به شدت آسیب دید و نگرانی‌هایی را در مورد امکان انتشار پرتوهای رادیواکتیو به بیرون از نیروگاه پدید آورد.

مقام‌های ژاپنی تاکنون ۱۴۰۰ نفر از ساکنان مناطق نزدیک به نیروگاه فوکوشیما داییچی را از منطقه خارج کرده و به ورزشگاهی واقع در ۸۰ کیلومتری این نیروگاه منتقل کرده‌اند.

در نیروگاه فوکوشیما واقع در شرق ژاپن از زمان آسیب‌دیدگی توسط زمین‌لرزه و سونامی، انفجارها و آتش‌سوزی‌های مختلفی روی داده‌است. دولت ژاپن پس از مشاهده آلودگی رادیواکتیوی شیر و سبزیجات در مناطق نزدیک به این نیروگاه، دستور توقف حمل این محصولات به بیرون از منطقه را صادر کرد.

بنا بر گزارش‌ها، کارکنان نیروگاه فوکوشیما برای جلوگیری از ذوب شدن بیشتر میله‌های سوخت نیروگاه و نشت پرتوهای آنها به بیرون، سعی در راه‌اندازی دوباره سامانه خنک‌کننده رآکتورها دارند و هم‌اینک توانسته‌اند کابل‌های برق را به تمامی ۶ رآکتور این نیروگاه متصل کنند ولی تکمیل این روند هنوز با مشکلاتی روبه‌رو است.

با این حال نخست‌وزیر ژاپن در این خصوص به خبرگزاری‌ها گفت که «هم‌اینک نور امیدی برای برون‌رفت از این بحران دیده می‌شود.»

بنا بر گزارش‌ها، تاکنون ۲۰ تن از شهروندان ژاپن داوطلب شده‌اند تا برای کمک به ۵۰ نفر پرسنلی که تا روز دوشنبه در مناطق خطرناک نیروگاه فوکوشیما سرگرم کار بودند به فضای آلوده این نیروگاه بروند.

در پی زمین‌لرزه و سونامی یازدهم مارس در شمال شرق ژاپن، دست کم ۲۱ هزار نفر کشته یا ناپدید شده‌اند و خسارات فراوان مادی به این کشور وارد آمده‌است.
XS
SM
MD
LG