لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

«وضعیت در نیروگاه هسته‌ای داییچی ژاپن رو به بهبود است»


نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیما، ژاپن
نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیما، ژاپن
گزارش‌های رسیده از ژاپن حاکی از آن است که مهندسان حاضر در نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیما موفق شده‌اند الکتریسیته را در سه رآکتور این نیروگاه به جریان بیاندازند و یکی از مقامات ژاپن اعلام کرده است که وضعیت در این نیروگاه رو به بهبود است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه ۳۰۰ مهندسان حاضر در این نیروگاه موفق شدند برق رآکتور شماره ۲ نیروگاه داییچی را وصل کنند و این در حالی است که به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، برق رآکتورهای شماره ۵ و ۶ این نیروگاه نیز پیشتر به جریان افتاده بود.

آژانس خبری کیودوی ژاپن اعلام کرده است که مسئولان این نیروگاه قصد دارند تا در گام بعدی برق را به رآکتور شماره ۱، که به گفته رویترز از طریق کابل به رآکتور شماره ۲ متصل است، منتقل کرده و اتاق کنترل و سیستم خنک‌کننده این رآکتور را بار دیگر به کار بیاندازند.

رویترز می‌نویسد که مهندسان روز دوشنبه یا سه‌شنبه به رآکتور شماره ۴ رسیدگی خواهند کرد.

به گفته مقامات مسئول رآکتور شماره ۳ این نیروگاه، که بر اثر زمین‌لرزه ۹ ریشتری اخیر ژاپن بیشترین آسیب را دیده است، همچنان تحت نظارت است تا در صورت لزوم مقداری از گاز انباشته شده در آن تخلیه و از سطح فشار آن کاسته شود.

این مقامات افزوده‌اند اگرچه سطح فشار این رآکتور نسبت به چند روز گذشته بالاتر است اما اکنون وضعیت فشار آن ثابت است و به گفته یوکیو ادانو، وزیر ارشد کابینه ژاپن، افزایش سطح فشار این رآکتور به حدی نیست که نیاز به تخلیه فوری مقداری از هوای این رآکتور باشد.

روز شنبه مقامات مسئول با پیاده کردن فنآوری، موفق به انتقال آب دریا به این نیروگاه شده و توانستند آب پاشی بر فراز این رآکتورها را به طور مداوم در پی بگیرند.

مسئولان همچنین توانستند آب را مستقیماً وارد استخر سوخت رآکتور شماره ۳ بکنند.

استخر سوخت محلی است که سوخت به کار رفته در رآکتور پس از مدتی استفاده برای خنک شدن برای سال‌ها در این استخر مملو از آب نگهداری می‌شود که این عمل همچنین از انتشار تشعشعات رادیو اکتیو این سوخت‌ها نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

به دنبال زمین لرزه ۹ ریشتری ژاپن که سونامی را نیز به همراه داشت، نیروگاه داییچی فوکوشیما به شدت آسیب دید و نگرانی‌هایی را در مورد امکان انتشار تشعشات رادیو‌اکتیو به بیرون از نیروگاه پدید آورد.

در حال حاضر مقامات ژاپن حدود ۲۰۰ هزار نفر از افرادی را که در شعاع ۲۰ کیلومتری این نیروگاه ساکن بودند از منطقه دور کرده‌اند.

آلودگی مواد غذایی ژاپن به مواد رادیو اکتیو

روز یکشنبه یکی از مقامات تایوان اعلام کرد که ۱۴ کیلوگرم از نوعی از حبوبات صادر شده از سوی ژاپن که در فوگوشیما به عمل آمده است اندکی به مواد رادیواکتیو آلوده بوده است.

این در حالی است که شهر فوگوشیما در جنوب ژاپن قرار دارد و بیش از هزار و ۴۰۰ کیلومتر از نیروگاه اتمی داییچی در فوکوشیما فاصله دارد.

این مقام رسمی تایوان به خبرگزاری فرانسه گفته است که امکان دارد این حبوبات پس از ارسال به فرودگاه توکیو، پایتخت ژاپن به منظور انتقال به هواپیمای دیگر برای فرستادن نهایی آن به تایوان آلوده شده باشند.

علاوه بر این، شواهد حاکی از آلودگی خفیف آب آشامیدنی توکیو به مواد رادیو اکتیو است. شهر توکیو در فاصله ۲۴۰ کیلومتری فوکوشیما قرار دارد.

روز گذشته نیز اعلام شد که شیر فوکوشیما و اسفناج شهر ایباراکی که در همسایگی جنوب فوکوشیما است بیش از حد معمول به مواد رادیو اکتیو آلوده شده است.

دولت ژاپن ضمن تعلیق صادرات این دو محصول اعلام کرده است که این سطح از آلودگی مواد به تشعشعات رادیو اکتیو خطر جدی برای انسان به شمار نمی‌رود.

با این‌حال دولت ژاپن تأکید کرده است که تا روز دوشنبه بر سر تعلیق صادرات مواد غذایی از مناطق زلزله زده تصمیم‌گیری خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG