لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۱

کروبی: اگر حکومت شجاعت دارد مانند شاه محاکمه علنی برای ما برگزار کند


مجتبی واحدی از مشاوران مهدی کروبی در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرد پس از مدتی بی‌خبری توانسته است با این رهبر اصلاح‌طلب ارتباط برقرار کند.

به گفته مجتبی واحدی، مهدی کروبی در این گفت‌وگو تصریح کرده است که اگر حکومت شجاعت دارد محاکمه علنی و با حضور رسانه‌های آزاد برگزار کند.





مجتبی واحدی که در خارج از کشور به سر می‌برد تاکید کرد که وی حامل پیام ویژه مهدی کروبی است.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی از پیش از تظاهرات ضدحکومتی روز ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف ایران در حصر خانگی به سر می‌برند و چهره‌های حکومتی و دستگا‌ه‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی خواستار بازداشت آنها شده‌اند.

به گفته مجتبی واحدی، مهدی کروبی در این مکالمه اول از هر چیز از همسایه‌ها پوزش خواست چرا که به گفته وی تا بامداد پنجشنبه ‌آنها برای چندمین بار مجبور بودند «حرف‌های رکیک اراذل حکومتی را تحمل کنند.»

مجتبی واحدی در ادامه گفت: «نکته مهمی که ایشان در حرف‌هایشان داشتند پاسخی به اتفاقات هماهنگ دیروز (چهارشنبه) بود.»

مشاور مهدی کروبی افزود: «روز چهارشنبه پس از ۲۰ ماه که از وقایع ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ می‌گذرد آقای ناطق نوری، آقای حسن روحانی و آقای قالیباف به صورت همزمان سکوتشان را شکستند و با کسانی که خواستار محاکمه سران جنبش سبز یا به قول آقایان سران فتنه هستند، ظاهرا همزبان شدند.»

مجتبی واحدی تصریح کرد: «همزمانی این پیام‌های سه‌گانه با اطلاعیه دستپاچه و فوق‌العاده هیات رئیسه مجلس خبرگان نشان می‌دهد که یک دستوری از بالا آمده است و ظاهرا به بعضی از آقایان گفته‌اند یا باید با ما باشید یا شما هم جز سران فتنه تلقی خواهید شد و همه را مجبور کردند باید پیام بدهند.»

مجتبی واحدی اظهار داشت که مهدی کروبی به خطاب به این سه نفر گفت: «شما که پیام دادید حداقل این شجاعت را داشته باشید و از حاکمیت بخواهید ما را به صورت علنی محاکمه بکنند؛ آماده محاکمه علنی هستیم و در آن محاکمه ثابت خواهم کرد که برانداز کیست. در محکمه ثابت خواهد شد که ما می‌خواستیم نظام را اصلاح کنیم یا برانداز بودیم.»

مجتبی واحدی در ادامه گفت که مهدی کروبی خطاب به حاکمیت تصریح کرد: «اگر حکومت شجاعت و غیرت دارد حداقل آن رفتاری که حکومت شاه با گلسرخی، طالقانی، بخارایی، امانی و دیگران کرد، با ما داشته باشد و اجازه بدهد محاکمه ما در رسانه‌ها منتشر شود.»

مجتبی واحدی در ادامه اظهار داشت که مهدی کروبی گفته است: «البته ما از صدا و سیمای دروغ‌پرداز و مزدور توقع نداریم که دادگاه را پوشش بدهد؛ اجازه بدهند رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی دفاعیات ما را پخش بکنند.»

این مشاور مهدی کروبی در ادامه تصریح کرد که مهدی کروبی در گفت‌وگو با وی بارها تاکید کرده است که «دادگاه حتما برگزار شود و فوری هم برگزار شود و علنی هم» باشد.

مجتبی واحدی در پاسخ به این پرسش رادیو فردا که آیا ارزیابی مهدی کروبی با وجود فضای موجود، بازداشت قریب‌الوقوع و میرحسین موسوی است، گفت: «آقای کروبی مانند حاکمان فعلی نیست که یک روز هم زندان را تجربه نکرده باشد و میراث‌خوار انقلاب شده باشد. »

مجتبی واحدی گفت: «من تنها نکته‌ای که در سخنان مهدی کروبی ندیدم، نگرانی درباره بازداشت ایشان بود. اما توجه داشته باشید که آقای کروبی هم‌اکنون به نوعی در زندان است. آقای لاریجانی روز پنجشنبه گفته است که ما دیگر اجازه نخواهیم داد آقایان بیانیه صادر کنند.»

مجتبی واحدی در پاسخ به این پرسش که آیا مهدی کروبی به آینده جنبش اعتراضی و راهبرد این جنبش اشاره‌ای داشتند، گفت: «اینکه آقای کروبی و موسوی چه عزم و اراده‌ای دارند در آینده مشخص خواهد شد اما اراده و عزم آقای کروبی نافی وظایفی که دیگران دارند نیست؛ آقای کروبی بسیار حساس است که برای حمایت از وی لطمه‌ای به کسی نخورد ولی این رفتار انسانی ایشان تکلیف ما را ساقط نمی‌کند.»
XS
SM
MD
LG