لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

کری: ایران همچنان فرصت پیوستن به مذاکرات صلح سوریه را دارد


جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس سوریه
جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس سوریه
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه ایران همچنان فرصت پیوستن به مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه را دارد، گفت راه‌های فراوانی برای این منظور موجود است.

او همچنین تاکید کرد که در سایه بقای بشار اسد در قدرت، نمی‌توان صلح را در سوریه محقق کرد.

جان کری که شامگاه چهارشنبه ۲ بهمن در کنفرانسی خبری پس از پایان جلسه افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو۲ در شهر مونترو سوئیس سخن می‌گفت، درباره پس گرفته شدن دعوت از ایران گفت: «ایران تصمیم گرفت برای حل بحران سوریه همکاری نکند.»

او در عین حال اظهار داشت: «به طور حتم ایران توانایی این را دارد که مفید باشد و نقشی فعال داشته باشد.»

او افزود: «امیدواریم که ایرانی‌ها تصمیم بگیرند نقشی سازنده داشته باشند و سیاستی اتخاذ کنند که مذاکرات رو به جلو پیش برود.»

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: «راه‌های بسیاری وجود دارد که در را برای ایران در هفته‌ها یا ماه‌های آینده برای پیوستن به راه‌حل سازنده باز می‌کند.»

شامگاه یکشنبه‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران را که مهم‌ترین همپیمان منطقه‌ای نظام بشار است، برای حضور در کنفرانس ژنو۲ دعوت کرده است. اما تهدید اپوزیسیون سوریه مبنی بر حاضر نشدن در کنفرانس در صورت حضور ایران بدون اینکه توافقات کنفرانس ژنو۱ را پذیرفته باشد باعث شد که‌ بان گی مون دعوت خود را از تهران پس گیرد.

با وجود درخواست سازمان ملل متحد و برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا از ایران برای پذیرش توافقات کنفرانس ژنو۱، اما مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که در آن کنفرانس حضور نداشته و نتایج آن را نمی‌پذیرند.

کنفرانس ژنو۱ سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شد و حاضران در آن بر سر تشکیل دولت یا شورای حکومتی انتقالی در سوریه با اختیارات کامل به توافق رسیدند.

جان کری در کنفرانس خبری خود، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را به پیروی از منافع شخصی خود به جای تحقق بخشیدن به منافع سوریه متهم کرد.

او گفت: «هیچ کس به اندازه بشار اسد سوریه را به بستری برای جذب تروریسم تبدیل نکرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «اسد به خاطر منافع شخصی خود و نه منافع سوریه، به تنهایی ایستاده است.»

او تاکید کرد: «کسی که به مردم خود پشت کرد و اجازه کشتن آنها را داد نمی‌تواند در آینده سوریه حضور داشته باشد. او اجازه کشتن فرزندان کشور خود را با موشک‌های اسکاد و اجازه قتل کودکان را با گازهای سمی و بمب‌های ناپالم صادر کرد.».

کری ادامه داد: «در سایه ادامه حضور اسد در قدرت نمی‌توان صلح را در سوریه محقق کرد.»

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه که «راه‌حل سیاسی» تنها راه پایان دادن به بحران سوریه است، افزود: «باید تمام تلاش خود را به کار بندیم که سوریه به کشوری تبدیل شود که مردمش در آن در امنیت و صلح زندگی کنند.»

وی گفت: «باید به این مساله اشاره کرد که همه کشور‌ها اینجا آمده‌اند تا از مضمون کنفرانس ژنو حمایت کنند. این جمع و حضورش تنها آغاز راه است و باید بر حل و فصل این بحران مصیبت‌بار (سوریه) تمرکز کرد.»

او تاکید کرد که مذاکرات میان هیات‌های نمایندگی دولت و اپوزیسیون سوریه در ژنو، روز جمعه به شکل رسمی آغاز می‌شود.

کری با بیان اینکه مذاکرات نیازمند زمان زیادی است بر اهمیت «نشستن دولت و اپوزیسیون سوریه پشت میز مذاکره در روزهای اندک آینده» تاکید کرد.

اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه هم در کنفرانسی خبری مشترکی که به همراه‌ بان گی مون برگزار کرد، گفت که هیات‌های نمایندگی دولت و اپوزیسیون سوریه روز جمعه مذاکرات را در ژنو آغاز خواهند کرد و خود میانجی آنها خواهد بود.

ابراهیمی گفت که روز پنجشنبه با دو طرف بر سر امکان حضور در مذاکرات مستقیم یا برگزاری گفت‌و‌گو‌ها از راه غیر مستفیم، سخن خواهد گفت.

او همچنین از امکان دستیابی دو طرف به توافقی برای مبادله اسرا و آتش‌بس در برخی مناطق سخن گفت.
XS
SM
MD
LG