لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

آیت‌الله خامنه‌ای: سپاه مراقب باشد، مطلقاً مشتعل کردن فضا مناسب نيست


آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه از سپاه پاسداران خواست مراقب باشد وارد بحث‌هایی نشود که باعث اشتعال فضای سیاسی کشور می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای که در جمع شماری از اعضای سپاه پاسداران و فرمانده این نیرو، عزیر جعفری سخن می‌گفت، تاکید کرد: «مراقب باشيم دستگاه‌هاى انقلاب سرشان گرمِ کارهاى غيرمفيد و احياناً مضر در اين حرکت پيشرونده نشود، که يکى از اينها، همين مسئله‌ى اختلافات است، که من اگر روى اينها تکيه می‌‌کنم، به خاطر اين است.»

این سخنان تنها یک روز پس از آن مطرح می‌شود که عزیر جعفری، فرمانده سپاه، به اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره واردات کالا از معابر و اسکله‌های غیرقانونی واکنش نشان داده و آن را «بحثی انحرافی» خواند که «توسط افرادی که ذینفع هستند مطرح می‌شود.»

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با ارائه تمایزی که به نظر می‌رسد میان رویدادهای پس انتخابات و «جریان انحرافی» قائل شده، خطاب به نیروهای سپاهی گفت: «يک وقت هست که يک جريانى در مقابل انقلاب مى‌آيد قد علم مي کند به قصد کوبيدن انقلاب.... کما اينکه در سال ۸۸ ديديد اين کار اتفاق افتاد. يک وقت ... قضيه‌ ايستادگى در مقابل يک حرکت براندازانه و اينچنين نيست؛ اختلاف نظر، اختلاف سليقه، اختلاف عقيده احياناً است. اينها را بايستى هرچه ممکن است فرو کاست. اينجور چيزها را هرچه ممکن است بايد کم کرد. مشتعل کردن اين اختلاف نظرها مضر است.»

محمود احمدی‌نژاد، که با فشارهای روزافزون اصولگرایان منتقد دولت و هواداران آیت‌الله خامنه‌ای و فرماندهان سپاه روبرو است، هفته گذشته صریحا در مصاحبه‌ای گفت که این حرکت‌ها با غرایض سیاسی دنبال می‌شود و هشدار داد در صورتی که مخالفانش اعضای کابینه را هدف قرار دهند به «وظیفه قانونی» خود عمل خواهد کرد.

در پی این تهدید بود که رئیس دولت دهم روز شنبه شماری از نهادها و سازمان را متهم کرد که از معابر و مرزهای غیرقانونی کالا وارد می‌کنند و بلافاصله فرمانده سپاه در جوابش گفت که این اظهارات برای انحراف افکار عمومی از مجاری اصلی قاچاق است.

هواداران آیت‌الله خامنه‌ای که با ترجیع بند مبارزه با «جریان انحرافی»، دولت محمود احمدی‌نژاد را زیر ضرب گرفته‌اند بحث‌های گسترده‌ای را علیه نزدیکان وی و به ويژه مشایی و بقایی مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود خواستار کنترل دامنه این انتقادها و «افشاگری‌»های دوطرف دعوا شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به اعضای سپاه پاسداران گفت: «يک مسئله اين است که اگر يک کسى يک حرف غلطى زد، آيا کسى بايد به او جواب بدهد يا نه؟ خب، بله معلوم است. جواب دادن به حرف غلط، شيوه‌ خودش را دارد، راه خودش را دارد، کار خاص خودش است. يک وقت هست که حالا که کسى يک حرف غلطى زد، ما بيایيم مثلاً صدجا اين حرف غلط را تابلو کنيم، شعار کنيم که آقا، فلانى اين حرف غلط را زد، تا همه بدانند. اين است که اشتباه است، خطاست.»

رهبر جمهوری اسلامی به ویژه نیروهای سپاه را مورد خطاب قرار داد و گفت: «جزو راهبردهاى اساسى کار ما از اول، مسئله‌ تبيين بوده است. تبيين لازم است؛ اما اين معنايش اين نيست که ما به اختلافات درونى، هى دامن بزنيم. مراقب باشيد. اين را همه بايد مراقب باشند؛ بخصوص سپاه. سپاه مراقب باشد. در جريان‌هاى سياسى، در جريان‌هاى گوناگون فکرى و سليقه‌اى مطلقاً مشتعل کردن فضا مناسب نيست... مى‌بينيد که متأسفانه اين عليه آن، آن عليه اين؛ و دستگاه‌هاى خارجى چه خوشحالى‌اى می‌‌کنند؛ تحليل می‌‌گذارند رويش: بله، بينشان اختلاف افتاد، نابود شدند، از بين رفتند آرزوهاى خودشان را هى مرتباً تکرار می‌کنند. خب، پيداست که اين مسئله نقطه‌ ضعف ماست. نبايد بگذاريم اين نقطه ضعف ادامه پيدا کند يا افزايش پيدا کند.»

اوجگیری حملات مخالفان اصولگرایان منتقد دولت هنگامی بود که محمود احمدی‌نژاد حیدر مصلحی را از وزارت اطلاعات برکنار کرد و وقتی با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای روبرو شد بیش از ۱۰ روز در محل کار خود حاضر نشد.

در پی آن مخالفان محمود احمدی‌نژاد از تریبون‌های مختلف اتهامات فراوانی به تیم محمود محمود احمدی‌نژاد وارد کرده و قوه قضاییه نیز چند نفر از مقام‌های اجرایی و نزدیکان به دولت را دستگیر کرد.
XS
SM
MD
LG