لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

نواختن گیتار بدون سیم هم واقعیت پیدا کرد


نواختن گیتار بدون سیم بالاخره به واقعیت تبدیل می‌شود. محققان بریتانیایی یک گیتار «بدون سیم» مجازی طراحی کرده‌اند که قدرت موسیقی را در دستان خالی افراد قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز، گیتار «کِرو Kurv» شباهتی به آنچه ما به اسم گیتار می‌شناسیم ندارد. این گیتار مجازی شامل یک صفحه کوچک با شش دکمه به شکل موس کامپیوتر است که به کف دست نوازنده می‌چسبد و یک پیک گیتار (یا زخمه) بزرگ از حس‌کننده‌ (سنسور)هایی است که حرکت‌های نوازنده را تشخیص می‌دهد. در حالی‌که آهنگ با حرکت پیک ساخته می‌شود، آکوردها و نوت‌ها با فشار دکمه‌های سطح صفحه موس شکل در کف دست تولید می‌شوند. یک اپلیکشن در تلفن هوشمند، همزمان فشار انگشتان دست بر روی سطح صفحه موس شکل و حرکات پیک را رمزگشایی می‌کند و صدای مورد نظر را می سازد: الکتریک، باس یا اکوستیک. صفحه موس شکل می‌تواند هم برای راست دستان و هم برای افراد چپ دست طراحی شود.

کرو یک شرکت نوپای (استارت آپ) لندنی است که در کار تهیه گیتار مجازی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده و می‌گوید قصدش این است که همه بتوانند در عرض چند دقیقه نواختن گیتار را بیاموزند. حتی کسانی که در عمرشان به گیتار واقعی دست نزده‌اند.

سوران گوناتیلاک، یکی از موسسان کرو به رویترز می‌گوید که «کاری که ما انجام دادیم این بود که تعداد زیادی حسگر (سنسور)، شتاب‌سنج (اکسل‌موتور)، گردش‌نما (ژیروسکوپ)، آهن‌ربا، و ابزار حساس به فشار هوا را با یک اپلیکشن موبایل- که قدرت محاسباتی برای ترکیب نت های موسیقی در زمان نواختن را دارد- در هم آمیختیم. و بعد همه اینها را با فن‌آوری‌های تازه «یادگیری ماشینی» ترکیب کردیم تا معنای حرکات دست (توسط سنسورها) فهمیده شود.»

گوناتیلاک می‌گوید که کار آنها ثمره ترکیب تکنولوژی و فهم موسیقی با هم است و نتیجه آن گیتار کرو شده است. به عقیده وی، آنچه که می‌تواند کرو را به عنوان یک ابزار قابل اعتماد در عرصه موسیقی مطرح کند، قدرت کامپیوتری موجود در تلفن‌های هوشمند است که می‌تواند مانند یک موتور پیشرفته در ترکیب انواع موسیقی عمل کند. سایز کوچک این ابزار می‌تواند عامل دیگری برای موفقیت آن باشد.

وی می‌افزاید:«این (گیتار) خیلی قابلیت حمل و نقل دارد. اگر نوازنده‌ها بخواند در حین حرکت چیزی بسازند، کافی است هدفونشان را به گوششان بگذارند... این (گیتار) هم برای کسانی است که به عمرشان چیزی ننواخته‌اند و هم برای کسانی که حرفه‌ای هستند و می‌خواند ابزار تازه‌ای به آنچه که دارند، اضافه کنند.» گوناتیلاک اضافه می‌کند که شاید کسانی که سال‌ها صرف یادگرفتن نحوه نواختن گیتار باشند، این (گیتار)‌را یک راه میان‌بر بدانند و از آن خوششان نیاید، اما در عوض افراد مبتدی می‌توانند به سرعت در نواختن گیتار حرفه‌ای شوند.

کمپانی کرو- که کارزاری اینترنتی برای جمع‌آوری بودجه لازم برای توسعه گیتارش را به راه انداخته- در صدد ارائه نرم‌افزار است که به کاربران قدرت ساخت ابزار جدید موسیقی را می‌دهد.

XS
SM
MD
LG