لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰
 بازرسان سازمان ملل در سوریه
بازرسان سازمان ملل در سوریه

آسوشتیدپرس: شماری از مقام‌های آمریکایی درباره مدارک حمله شیمیایی در سوریه تردید دارند

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامی از آنها نبرده گزارش داده است که در مورد مدارک حمله شیمیایی در حومه دمشق شک و تردید وجود دارد.

کاخ سفید: هیچ دلیل قاطعی درباره بکارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی در حومه دمشق وجود ندارد، اما در این باره دلایل، نشانه‌ها و گزارش‌های اطلاعاتی بسیاری وجود دارد و این تنها نظام سوریه است که قادر به استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی است. گزارشی در این باره منتشر خواهد شد.
کاخ سفید: رئیس جمهوری در حال انجام تماس‌های گسترده‌ای با همپیمانان برای بررسی واکنش مناسب علیه سوریه است
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد روز پنجشنبه اوباما با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره سوریه گفت‌وگو کرده است.
نخست وزیر سوریه: آمادگی‌ها باید به حدی برسد که مناسب مقابله با هر وضعیت فوق‌العاده باشد تا بتوان فرصت را بر دشمنان که بر ایجاد خلل در فعالیت‌های دستگاه‌های خدماتی و اقتصادی کشور به ویژه در بخش برق، آب، مخابرت، مواد غذایی و فراورده‌های پتروشیمی شرط ‌ندی کرده‌اند، از میان برد.
نخست وزیر سوریه در دیدار با استانداران خواستار «آماده باش تمام توان ملی» برای ادامه ارائه خدمات به شهروندان در صورت حمله نظامی غرب شد.
خبرگزاری اینترفکس به نقل از منابع نظامی روسیه گزارش داد که روسیه یک کشتی مجهز به موشک‌های ضد زیردریایی و یک کشتی مجهز به موشک‌های کروز به آب‌های مدیترانه گسیل می‌کند.

این خبرگزاری به نقل از منبع آگاه خود نوشته اعزام این دو کشتی به خاطر شرایط کنونی است که نیازمند تغییراتی در چینش ناوگان روسیه است.

روسیه به شدت مخالف اقدام نظامی علیه سوریه است و در این کشور پایگاه دریایی دارد. این خبر در حالی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا و شماری از کشورهای غربی نیز حضور نظامی خود در دریای مدیترانه را تقویت می‌کنند. روز چهارشنبه آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که آمریکا در عین حال یک ناو هواپیمابر دیگر به آب‌های خلیج فارس اعزام کرده است. دو ناو هواپیمابر نیمیتز و ترومن هم‌اکنون در آب‌های نزدیک به ایران هستند. مقام‌های آمریکایی این افزایش نیرو در خلیج فارس را اقدام احتیاطی توصیف کرده‌اند.
علی لاریجانی رئیس مجلس ایران عصر پنجشنبه در نشست با خبرنگاران استان قم گفت: «موضوع اقدام علیه سوریه موضوعی نیست كه آمریكا درچند روز اخیر آن را طراحی كرده باشد.»

به گزارش ایرنا وی اظهار داشت: «اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل درامور سوریه نیز به این موضوع اذعان كرده كه آمریكا بیش از۴ ماه است كه خود را برای اقدام علیه سوریه آماده می‌كند اما اروپایی‌ها با آن مخالف بودند.»
کامرون در بخشی دیگری از استدلال‌های خود گفت: «این طرح در عین حال تصریح کرده...هر اقدامی که ما انجام می‌دهیم باید حقوقی، متناسب و مختص به بازدارنگی در برابر استفاده بیشتر از سلاح‌های شیمیایی باشد.»
بان گی مون: بازرسان سلا‌ح‌های شیمیایی سازمان ملل به تحقیق‌های خود تا جمعه ادامه خواهند داد و صبح شنبه از سوریه خارج خواهند شد. آنها به محض خروج از سوریه، گزارش خود را ارائه خواهند داد. در گفت‌و‌گو با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تمایل خود را درباره اینکه اجازه دهد بازرسان زمان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند، ابراز کردم.
بشار اسد: تهدید‌ها درباره تجاوز مستقیم به سوریه، کشور را به ارزش‌های خود و موضع مستقل خود که از اراده مردم سرچشمه گرفته است، پایبند‌تر می‌کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG