لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

هراس در بازارهای جهانی؛ سقوط شدید سهام در آمریکا و اروپا


وال استریت روز پنجشنبه
وال استریت روز پنجشنبه
در حالی که چشم‌انداز اقتصادی در دو سوی اقیانوس اطلس نگران‌کننده است، بازارهای بورس در اروپا و آمریکا با سقوط چشمگیری مواجه شد و همزمان سرمایه‌گذاران به خرید طلا، فرانک سوییس و ین ژاپن هجوم آورده‌اند.

سقوط ارزش شاخص‌های عمده در بازار بورس نیویورک در دو سال گذشته تا بدین میزان سابقه نداشته است.

شاخص «داوجونز» ۴.۷ و «استاندارد ‌اند پورز» بیش از ۴.۷۸ درصد و شاخص «نزدک» ۵ درصد تنها در یک روز ارزش خود را از دست دادند.

این میزان سقوط سهام در بازار بورس نیویورک از سال ۲۰۰۹ به این سو بی‌سابقه است.

به گفته کار‌شناسان تنها در چند روز اخیر بازارهای سهام بیش از ۲ تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار، ارزش خود را از دست داده‌اند.

در اروپا شاخص سهام «کاک» فرانسه ۳.۹ درصد، «داکس» آلمان ۳.۴ درصد، و «اف تی اس سی» بریتانیا ۳.۵ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

در حالی که معضل تصمیم‌گیری درباره بدهی‌های آمریکا به بی‌ثباتی در بازار این کشور دامن زد، آمار و ارقام رشد اقتصادی آمریکا هم برای صاحبان سرمایه نگران‌کننده بوده و افزون بر اینها اوضاع اسپانیا و ایتالیا هم هشدارآمیز شده است.

این همه باعث شد که شمار قابل توجهی از سرمایه‌گذاران پول نقد خود را به طلا، فرانک سوییس، ین ژاپن و اوراق قرضه تضمین شده دولتی تبدیل کنند.

هجوم به ین و فرانک سوئیس چنان بود که بانک‌ مرکزی این کشور‌ها با مداخله در بازار تلاش کرده‌اند از افزایش واحد پولی خود جلوگیری کنند.

دولت سوییس درصدد است با چاپ پول و پایین آوردن نرخ بهره جلوی افزایش خارج از کنترل ارزش فرانک را بگیرد.

روز پنجشنبه خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا در نامه‌ای با دولت‌های اروپایی هشدار داد که بحران بدهی‌های دولت‌های حوزه یورو در حال گسترش است و دیگر به کشورهای به اصطلاح حاشیه‌ای این حوزه محدود نیست.

پیش از این ایرلند، یونان و پرتغال برای پرداخت بدهی‌های خود از اتحادیه اروپا و صندوق‌ بین‌المللی طلب کمک کرده بودند اما هم‌اکنون این احتمال می‌رود که اقتصادهای بزرگی چون ایتالیا و اسپانیا نیز تقاضا کمک مالی کنند؛ امکانی که موجودیت واحد پولی یورو را با تهدید مواجه می‌سازد.

خوزه مانوئل باروسو خواستار «پشتیبانی همه‌جانبه» دولت‌های اروپایی از یورو شده است.

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا برای روز دوم تلاش کرد که جَو روانی این کشور را آرام کند و اوضاع را تحت کنترل نشان دهد.

برلوسکونی روز چهارشنبه در پارلمان این کشور حاضر شده بود و اقتصاد این کشور را استوار توصیف کرد.

با این حال کم نیستند کارشناسانی که تراز مالی این کشور را در وضعیت نگران‌کننده‌ای ارزیابی کرده‌اند.

از سوی دیگر در آمریکا باراک اوباما با انتقادهای شدیدی از سوی گروهی از کارشناسان اقتصادی و هم‌قطاران دموکرات خود روبرو است که چرا تن به خواسته جمهوری‌خواهان و قانونگذاران وابسته به «جنبش چای» داده است.

این گروه از منتقدان هشدار داده‌اند در حالی که رشد اقتصادی آمریکا پایین است و ایجاد اشتغال نیز امیدوارکننده نیست، کاهش سنگین هزینه‌های دولت آنهم بدون افزایش مالیات، ممکن است آمریکا را به ورطه رکود بیندازد.
XS
SM
MD
LG