لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

یک هفته به ثبت‌نام نامزدها؛ تشکیل پرونده برای مشایی در کمیسیون اصل ۹۰


سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تشکیل پرونده‌ای در این کمیسیون علیه اسفندیار رحیم مشایی، نامزد احتمالی دولت در انتخابات ریاست جمهوری، خبر داد.

در حالی که در حدود یک هفته به ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری باقی‌ است، مصطفی افضلی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: «پرونده شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از مشایی در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شده و تا قبل از آغاز بررسی صلاحیت کاندیداهای احتمالی در اختیار نهادهای نظارتی قرار خواهد گرفت.»

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، تصریح کرد: «هنوز بنا نداریم که ابعاد این پرونده را بیان کنیم اما قطعا این گزارش می‌تواند به نهادهای نظارتی که وظیفه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را دارند کمک کند.»

وی تاکید کرد گزارش پرونده شکایت از مشایی تا قبل از آغاز بررسی صلاحیت‌ها تهیه و ارائه خواهد شد.

یک روز پیش از این اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، مشایی را به ارتباط با بیگانگان متهم کرده و گفته بود قوه قضاییه در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

روز هفدهم اردیبهشت، آغاز ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری است و دولت محمود احمدی‌نژاد هنوز کاندیدای خود را معرفی نکرده است.

با این حال با توجه به نزدیکی اسفندیار رحیم مشایی به رئیس دولت و افزایش حضور وی در محافل عمومی و سفرهای استانی، بسیاری وی را کاندیدای مورد نظر محمود احمدی‌نژاد می‌دانند.

اصولگرایان سابقا حامی دولت محمود احمدی‌نژاد و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی در نهادهای نظارتی و نظامی و امنیتی از ماه‌ها پیش نسبت به ورود رئیس دفتر سابق محمود احمدی‌نژاد به انتخابات هشدار داده‌اند.

اما از جمله تاثیرگذارترین این نهادها شورای نگهبان است که پیش از این، اعضای برجسته آن گفته‌اند اجازه حضور «جریان انحرافی» را در انتخابات نمی‌دهند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که پیشتر از حامیان سفت و سخت دولت بود، به صراحت اعلام کرده که شورای نگهبان با جریان «فتنه و انحراف» برخورد قانونی می‌کند.

پیشتر احمد خورشیدی آزاد، دبیر جمعیت خدمتگزاران انقلاب، حتی گفته بود که احمد جنتی به محمود احمدی‌نژاد گفته است که اسفندیار رحیم مشایی در شورای نگهبان تایید صلاحیت نمی‌شود.

از دیگر چهره‌های شاخص شورای نگهبان محمد یزدی است که وی نیز بارها، حملات تندی به مشایی کرده است.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه هم در اردیبهشت ماه تصریح کرد: «تلاش برای تحمیل کردن کاندیداهای مدنظر گروه‌ها، برخلاف قانون و زیاده‌خواهی است و قطعا شورای نگهبان در مقابل تمام این زیاده‌خواهی‌ها خواهد ایستاد.»

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر سابق محمود احمدی‌نژاد و رئیس دبیرخانهٔ جنبش عدم تعهد، خود در مصاحبه‌ای که به تازگی با خبرگزاری ایسنا داشته، تاکید کرده که مخالفانش گفته‌اند «دنباله احمدی‌نژاد را باید برید و قطع کرد.»

وی درباره نگرانی جریان اصولگرایان مخالفش گفت: «مگر برای مردم اطلاع‌رسانی نکردند، برای مردم تبیین نکردند که ما منحرف هستیم و مردم متوجه نشدند که ما منحرف هستیم پس چر اینقدر نگران هستند؟»

مشایی مخالفان اصولگرای دولت را همچنین به چالش طلبیده و گفته است که اگر می‌گویند که مردم به این دولت «اقبال» نداشته، «نترسند، فضا درست کنند و مردم خود نشان می‌دهند که کدام طیف را می‌پسندند.»

وی تصریح کرده مردم دوست ندارند که «یک نفر به آنها دایم توصیه کند و به مردم خط بدهد.»

محمود احمدی‌نژاد گرچه به طور رسمی از یک کاندیدا حمایت نکرده اما در هفته‌های اخیر به شدت درباره محدود کردن انتخابات هشدار داده است.

این همه در حالی است که اصولگرایان سابقا حامی دولت، با چندین و چند نامزد و در قالب ائتلاف ۲+۱، ائتلاف پنجگانه و ائتلاف پایداری و افراد بدون ائتلاف اعلام نامزدی کرده‌اند.

اما در حالی که نهادهای و اشخاص منصوب و منتسب به آیت‌الله خامنه‌ای از حضور کاندیدای دولت ابراز نگرانی می‌کنند، از حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان نیز به شدت ابراز واهمه کرده‌اند.

برای نمونه حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان، حتی تا آنجا پیش رفته است که محمد خاتمی را «مفسد فی‌الارض» خوانده است.

با این حال حتی شماری از شخصیت‌های بارز اصولگرایان همچون محمدرضا باهنر که خود نیز اعلام نامزدی کرده، گفته‌اند که خاتمی در نظرسنجی‌ها بیشترین رای را دارد و علی مطهری هم از محمد خاتمی خواسته که اعلام کاندیداتوری کند.
XS
SM
MD
LG