لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

اختلالات پس از یائسگی و بی‌اعتنایی به درمان


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

بیش از نیمی از زنان، بعد از یائسگی، از مشکلات واژنی رنج می‌برند. این مشکلات شامل خارش، سوزش، درد، تورم، خشکی بیش از حد، ترشحات زیاد و بوی نامطبوع‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج یک تحقیق تازه علمی می‌گوید که بیشتر این مشکلات توسط پزشکان درمان نمی‌شوند. دکتر الیزابت ارکسون، از دانشگاه دارتموت در آمریکا می‌گوید: «در طول زمان باروری، وقتی زنان هنوز قاعدگی را تجربه می‌کنند، بخش بیرونی و درونی واژن، با استروژن سرو کار دارد. اما بعد از یائسگی، نبود استروژن در این نواحی باعث بروز علائمی مثل خشکی، سوزش و تورم می‌شود که گاهی رابطه جنسی را دردناک می‌کند.»

این تحقیق بر روی ۳۵۸ زن بالای ۵۵ سال انجام شده و از این زنان خواسته شده که به سئوالاتی درباره علائم تازه‌ای که در ناحیه واژنی‌ آنها بعد از یائسگی به‌وجود آمده و همینطور اگر برای درمان این عوارض به دکتر زنان مراجعه کرده و درمان شده‌اند، پاسخ دهند.

بیش از نیمی از این زنان گفته‌اند که با مشکلاتی از این دست رو‌به‌رو هستند و بسیاری از آنها گفته‌اند که این مشکلات باعث بروز مسائل عاطفی در روابطشان شده و در زندگی‌شان تاثیر گذاشته است. سه چهارم زنانی که از نظر جنسی فعال بودند گفته‌اند که مشکلات واژنی پس از یائسگی در روابط جنسی‌شان هم تاثیر منفی گذاشته است.

دکتر ارکسون می‌گوید: «روغن‌های مرطوب کننده واژن (لوبریکنت)ها شایع‌ترین درمان عوارض واژنی هستند، اما زنان، اگر این مرطوب کننده‌ها را بدون نسخه پزشک می‌خرند، باید بسیار هوشیار باشند. و حتما باید با پزشکشان در خصوص این (عوارض) مشورت کنند.»

نیمی از زنانی که در این تحقیق شرکت داشتند و با مشکلات واژنی رو‌به‌رو بودند، از مشکل سوزش ادرار هم رنج می‌بردند. افتادگی لگن و عدم کنترل کامل مدفوع هم از دیگر علائم شایعی بود که این زنان شرح دادند.

تقریبا یک سوم زنانی که در این تحقیق شرکت داشتند و با مشکلات واژنی رو‌به‌رو بودند، گفتند که به پزشک زنان مراجعه نکرده‌اند. دکتر جان پینکرتون،‌ مدیر مرکز تحقیقات ئائسگی آمریکای شمالی به رویترز می‌گوید که بسیاری از این زنان نمی‌خواهند با دکترهایشان در این مورد صحبت کنند، بنابراین درمانی هم دریافت نمی‌کنند.

دکتر جان پینکرتون می‌گوید: «زنان بعد از یائسه شدن باید به طور مرتب به دکتر مراجعه کنند و اگر علائمی می‌بینند درصدد درمان آن برآیند. چرا که این (عوارض)‌بر کیفیت زندگی آنها تاثیر می‌گذارد. »

XS
SM
MD
LG