لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

موگرینی: سفر به ایران آغاز همکاری با قدرت‌های منطقه‌ای بر سر سوریه بود


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سفر خود به ایران را «آغاز همکاری» این اتحادیه با قدرت‌های منطقه‌ای برای حل بحران سوریه از طریق فرآیند سیاسی خواند. فردیکا موگرینی نوشت که قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانند در این فرآیند همراهی کرده و از مانع‌تراشی در آن پرهیز کنند.

فدریکا موگرینی پس از بازگشت از تهران در وب‌سایت خود نوشته است که در سفر خود، درباره پایان جنگ در سوریه از طریق فرآیند سیاسی که سازمان ملل متحد مشغول بررسی آن است، مذاکره کرده است.

وی تاکید کرد که قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانند در این فرآیند همراهی کرده و از مانع‌تراشی در آن پرهیز کنند.

خانم موگرینی از ایران، عربستان سعودی، ترکیه و قطر به عنوان بازیگران منطقه‌ای در موضوع سوریه نام برد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه جمعه هفتم آبان ماه، برای دیدار با مقام‌های ایرانی وارد تهران شده بود و روز شنبه پس از دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران تهران را به مقصد ریاض ترک کرد.

خانم موگرینی روز دوشنبه رهسپار ریاض خواهد شد تا دیدارهای مشابهی با مقام‌های عربستان داشته باشد.

ایران به همراه روسیه از حامیان اصلی حکومت بشار اسد است، و در شرایطی به دولت این کشور برای مقابله با گروه‌های مخالف بشار اسد کمک می‌کند که از دولت بشار اسد هیچ تفکیکی میان گروه‌های مخالف خود قائل نیست و همه آنها را تروریست توصیف می‌کند.

درمقابل عربستان سعودی از گروه های مخالف بشار اسد حمایت می‌کند.

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز اعلام کرد که خانم موگرینی «به‌صورت ویژه برای تبادل نظر و نه مذاکره در مورد سوریه، پایان دادن به درگیری‌ها و پیدا کردن راه حل سیاسی برای سوریه به ایران آمده بود».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز یکشنبه درباره سفر خانم موگرینی گفت که «بعد از اجلاس مسکو طبیعی بود که رایزنی‌هایی نیز با اروپایی‌ها داشته باشیم گرچه از چند روز قبل سفر خانم موگرینی به تهران برنامه‌ریزی شده بود».

وی تاکید کرد که در صورت تمایل اتحادیه اروپا، ایران می‌تواند گفت‌وگوها و رایزنی‌های خود را در ارتباط با مسائل منطقه از جمله سوریه با این اتحادیه افزایش دهد.

وی اضافه کرد: «در همین چارچوب با برخی از کشورهای منطقه و همچنین دولت سوریه در تماس هستیم و امیدواریم که در نهایت این تلاش ها بتواند به حل بحران های موجود در منطقه کمک کند».

روز جمعه نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه درباره بررسی تحولات سوریه در مسکو برگزار شده بود.

پیش از آغاز این نشست، دیدارهای دو جانبه‌ای میان طرف‌های مختلف از جمله میان وزرای خارجه روسیه و ایران برگزار شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نشست برگزار شده را تلاشی از سوی کشورهای همسو برای دستیابی به یک راه حل سازنده درباره بحران سوریه دانسته بود.

XS
SM
MD
LG