لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

ادامه عملیات موصل؛ داعش دهها نفر را اعدام کرد


نیروهای عراقی در جنوب موصل چهارشنبه ۵ آبان
نیروهای عراقی در جنوب موصل چهارشنبه ۵ آبان

در حالی که نبرد سنگینی برای آزادسازی موصل در جریان است، شماری از مسئولان عراقی اعلام کردند که گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، در روزهای گذشته، ده‌ها تن را در اطراف موصل اعدام کرده است.

به گفته مسئولان عراقی، عمده این افراد کسانی هستند که گروه «حکومت اسلامی» آنها را از مناطقی به اسارت برده بود که در پیش پیشروی نیروهای ارتش عراق به سمت موصل، مجبور به ترکشان شد.

عبدالرحمان الوکاع عضو شورای ادارای استان نینوا به خبرگزاری رویترز گفته است که اکثر اعدام‌شدگان، از اعضای سابق ارتش و پلیس عراق بودند و در مناطق تحت کنترل «حکومت اسلامی» در جنوب موصل زندگی می‌کردند.

اوکاع ادامه داد: «شبه‌نظامیان این افراد را مجبور کردند تا به همراه خانواده‌هایشان، منازل خود را ترک کنند و سپس آنها را به شهرک حمام العلیل واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب موصل بردند و مردان را اعدام کردند».

به گفته برخی از شاهدان عینی، قربانیان به ضرب گلوله اعدام شدند.

اوکاع افود که شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» از هر روستایی که مجبور به عقب‌نشینی می‌شود، تعدادی خانواده با خود می‌برد.

هوشیار زیباری سیاستمدار کُرد عراقی و وزیر دارایی پیشین این کشور هم گفت که گروه «حکومت اسلامی» حدود ۶۵ تن را جنوب موصل اعدام کرد.

زیباری افزود: «حدود یک هفته پیش و پس از آغاز یک شورش که در پی حمایت از عملیات ارتش بود، شبه‌نظامیان از دو روستا ده‌ها تن را به گروگان با خود بردند».

او گفت که ۲۰ تن از اعدام‌شدگان، از دو روستای واقع در شمال منطقه قیاره هستند.

او افزود خانواده‌های قربانیان در شهرک حمام العلیل یا در موصل در اسارت به سر می‌برند.

پیش از این رابرت کولفیل سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته بود که گزارش‌هایی از اعدام ده‌ها تن توسط «حکومت اسلامی» در اطراف موصل به دست آمده است.

او افزوده بود که نیروهای امنیتی، پنجشنبه گذشته، جنازه‌های ۷۰ غیرنظامی را در خانه‌های روستای تلول ناصر واقع در جنوب موصل، پیدا کردند.

او افزود گزارش‌هایی نیز از اعدام حدود ۵۰ نیروی پیشین ارتش و پلیس عراق در روز یکشنبه، به دست آمده است.

ادامه عملیات موصل

این در حالی است که نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق، پیشروی خود را در محیط شهرک بعشیقه به منظور تشدید محاصره آن و مجبور کردن شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» به تسلیم، ادامه دادند.

فرماندهی نیروهای پیشمرگه اعلام کرد که نیروهای داعش از تعدادی از روستا‌های واقع در دشت نینوا، بیرون رانده شدند. هم‌اکنون نیروهای داعش در شهرک و روستای الفاضلیه واقع در غرب بعشیقه سنگر گرفته‌اند و نیروهای پیشمرگه در تلاشند این دو منطقه را از تصرف شبه‌نظامیان خالی کنند. بعشیقه در حدود ۱۲ کیلومتری شمال شرق موصل قرار دارد.

از سوی دیگر نیروهای ارتش و سازمان مبارزه با تروریسم عراق در تلاشند شهرک باشوره واقع در جنوب شرق موصل را از تصرف گروه «حکومت اسلامی» آزاد کنند. نیروهای داعش در این شهرک، مقاومت سرسختی از خود نشان می‌دهند.

XS
SM
MD
LG