لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

‌سایت کلمه: موسوی و کروبی و همسرانشان در حشمتیه زندانی هستند


وب‌سایت کلمه روز دوشنبه با قطعیت از زندانی شدن میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی در زندان حشمتیه خبر داد و فرزندان آنها نیز در مصاحبه‌های جداگانه بر دستگیری پدر و مادرشان تاکید کردند.

برپایه گزارش وب‌سایت کلمه طبق «اخبار موثق»، انتقال موسوی و کروبی به همراه همسرانشان به زندان قطعی است.





وب‌سایت کلمه، که نزدیک به میرحسین موسوی است، همچنین تصریح کرده است که حبس رهبران معترضان به دستور بیت رهبری صورت گرفته است.

در همین حال فرزندان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در مصاحبه‌های جداگانه با وب‌سایت سحام نیوز و کلمه، خبر درج شده در خبرگزاری فارس را به شدت تکذیب کردند.

خبرگزاری فارس در واکنش به اخبار منتشر شده در مورد دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان، ضمن تکذیب این خبر نوشته بود، آنها در خانه‌های خود هستند.

دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به وب‌سایت کلمه گفتند: «با توجه به شواهدی که از روزها و هفته‌های قبل در اختیار داریم برای ما نیز عدم حضور پدر و مادرمان در منزل نزدیک به یقین است و تنها دیدار فوری آنها در خانه پدری می‌تواند خبر بازداشت را تکذیب کند.»

دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد تصریح کردند: «ما فرزندان دکتر رهنورد و مهندس موسوی تکذیب خبر بازداشت و انتقال آنها را به زندان حشمتیه ، که توسط برخی سایت‌های دولتی در واکنشی شتابزده به این خبر پخش شد، به شدت رد می‌کنیم.»

فرزندان رهنورد و موسوی تاکید کردند: «تنها هنگامی عدم صحت خبر بازداشت پدر و مادرمان برای ما مشخص و قابل باور خواهد شد که فورا آنها را در خانه پدری خود و بدون تهدید یا حضور نیروهای امنیتی یا نظامی در صحت و سلامت کامل فیزیکی و روحی همانگونه که تا پیش از ناپدید شدن بوده‌اند، دیدار کنیم.»

دختران میرحسین موسوی گفتند: «با وجود اینکه پیش از این بارها و بارها نگرانی خود را از وضعیت نامشخص پدر و مادر خود اعلام کرده‌ایم اما تاکنون یعنی پس از دو هفته از ناپدید شدن والدینمان و نیز همراه مبارزش شیخ مهدی کروبی و همسر بزرگوارش، با بی‌خبری مطلق و نگران‌کننده و با سکوت مرموز و یا اظهار نظرهای متناقض از سوی مسئولان حکومتی روبرو شده‌ایم.»

خانواده مهدی کروبی نیز در واکنش به خبر فارس به سحام‌نیوز گفتند: «ما در ابتدا تمایل به باز کردن تمامی ابعاد یورش ماموران نبوده اما از آنجا که عقلانیت در سخنان دادستان و دیگر مقامات دیده نمی‌شود، بخشی از اعمال غیرقانونی که ساواکی‌ها هرگز به آن مبادرت نمی‌کردند را بازگو کرده و شرح کامل ماوقع و برخورد شجاعانه و مثال‌زدنی خانم کروبی را به زودی منتشر خواهیم کرد.»

سحام‌نیوز در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند: «تمامی شواهد حاضر دال بر عدم حضور مهدی کروبی و فاطمه کروبی در منزل است.»

به گزارش سحام‌نیوز صبح روز دوشنبه یکی از عروسان مهدی کروبی به منزل مراجعه می کند که کسی برای پاسخگویی جلوی در منزل نیز حاضر نشده است.

یکی از فرزند‌ان مهدی کروبی به سحام نیوز گفت: «در روز آغاز حصر، ماموران اطلاعات طی تماسی تلفنی با علی کروبی از وی می‌خواهند به منزل پدر مراجعه نماید. در همین راستا علی سریعاً به منزل پدر و بی اطلاع از حیله و نیرنگ ماموران اطلاعاتی مراجعه و دستگیر می‌گردد. یکی از عروس‌های اقای کروبی شاهد جمع آوری کورکورانه و فله‌ای کلیه وسایل از جمله کتب (تنها حدود ۷۰۰ کتاب فقهی) و حتی داروها از منزل بوده است. به طوری که ایشان ذکر می‌کردند که "احساس کردم تنها مبل و یخچال منزل را نبردند".»

به نوشته سحام نیوز خانواده مهدی کروبی این رفتار حکومت را «گروگانگیری» و «آدم ربایی حکومتی» می‌دانند.

امیرارجمند: خبر زندانی شدن قطعی است

در همین حال، اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرد، خبر اعلام شده موثق است و زندانی شدن میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی به دستور مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

اردشیر امیرارجمند به رادیو فردا گفت: «بعد از تحقیقات زیادی که صورت گرفت، هم‌اکنون به عنوان یک خبر موثق، این دو بزرگوار به همراه همسرانشان توسط مقامات عالی کشور و به دستور آنها به زندان حشمتیه منتقل شده‌اند.»

هنوز هیچ مقام رسمی‌ به خبر زندانی شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی در زندان حشمتیه واکنش نشان نداده است.

موسوی خوئینی: شخص آیت‌الله خامنه‌ای باید پاسخگو باشد

از سوی دیگر علی‌اکبر موسوی خوئینی، نماینده تهران در مجلس ششم، درباره موقعیت زندان حشمتیه، به رادیو فردا گفت: «این زندان در پشت وزارت دفاع و در نزدیکی پل سیدخندان و در واقع در انتهای خیابان دبستان و در مجاورت بزرگراه شهید صیاد شیرازی قرار دارد.»

به گفته علی اکبر موسوی خوئینی، زندان حشمتیه تحت نظارت ارتش است، اما در قراردادی که با سازمان زندان‌ها صورت گرفته، موافقت شده است که پرسنل ارتش این زندان را اداره بکنند.

علی اکبر موسوی خوئینی که در دوره‌ نمایندگی مجلس از این زندان بازدید کرده است، درباره مشاهدات خود به رادیو فردا گفت: «هنگامی که ما از این زندان بازدید کردیم، عمده کسانی که در این مکان نگهداری می‌شدند مربوط به پرسنلی بودند که با این نیرو در ارتباط بودند و در دستگاه سازمان قضایی و امثال آنها محکوم شده بودند و قرار هم بر این بود که محکومین در آنجا باشند.»





علی اکبر موسوی خوئینی در ادامه تاکید کرد که افزون بر این زندان‌ها، چند سلول انفرادی هم در زندان حشمتیه وجود داشت.

این نماینده سابق مجلس گفت: «در آن هنگام غیر از سلول‌های عادی و بندهای عمومی که برای نگهداری محکومین بود و تقریبا شبیه سایر زندان‌ها بود، چند سلول انفرادی هم ما دیدیم که بسیار مخوف بودند، که البته اصل وجود سلول انفرادی غیرقانونی است و شرایط آنجا هم خارج از حداقل‌های استاندارهای لازم بود. از این ما اعتراض کردیم و آنها تعهد کردند این سلول‌ها را برچینند.»

علی اکبر موسوی خوئینی همچنین تاکید کرد که در زندان حشمیته افرادی هم زندانی بودند که به لحاظ حساسیت «فوق امنیتی» در آنجا نگهداری می‌شدند و این بدان دلیل بود که خبری به بیرون درز نکند.

علی اکبر موسوی خوئینی تصریح کرد: «متاسفانه ارتش اختیار خود را ندارد و دستگاه قضایی به آنها تکلیف می‌کند و متاسفانه وقایع خوبی در آنجا رخ نمی‌دهد و نمونه‌اش بازداشتگاه ۳۶ یا جمشیدیه است که پرونده قتل‌های زنجیره‌ای در آنجا رسیدگی شد و اتفاقات ناگواری در آنجا به وقوع پیوست. و ارتش هم در آنجا به ما گفت که این بخش در اختیار ما نبوده و ما نمی‌توانیم مسئولیت بپذیریم.»

به گفته این نماینده سابق مجلس دستور بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان در سطح یک قاضی عادی نیست و حتما از مقامات رده بالا و «مقام رهبری» این اجازه گرفته شده است.

علی اکبر موسوی خوئینی هشدار داد که عواقب بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان به عهده شخص رهبر جمهوری اسلامی است و آیت الله خامنه‌ای به گفته وی باید «پاسخگو» باشد.

از سوی دیگر درحالی که شورای هماهنگی راه سبز امید طی فراخوانی اعلام کرده، هوادران جنبش سبز در اعتراض به بازداشت رهبران میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز سه شنبه در تهران و شهرستان‌ها دست به راهپیمایی بزنند، گزارش‌ها حاکی از آن است که در تهران و برخی شهرستان‌ها، دوشنبه شب معترضان فریاد الله اکبر سر داده‌اند.

پیش از این بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی و از جمله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، تصریح کرده بودند که هرگونه برخورد با میرحسین موسوی و مهدی کروبی منوط به تصمیم شخص آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.
XS
SM
MD
LG