لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

«۱۹ کشته» در پی حمله شورشیان میانمار


یکی از آوارگان درگیری‌های شمال میانمار روز شنبه ۲۲ اردیبهشت در ایالت کاچین
یکی از آوارگان درگیری‌های شمال میانمار روز شنبه ۲۲ اردیبهشت در ایالت کاچین

در پی حمله گروه شورشی «ارتش آزادی‌بخش ملی تانگ» در شمال میانمار دستکم ۱۹ نفر کشته شدند. به گفته سخنگوی دولت میانمار ۱۵ غیر نظامی در میان کشته‌شدگان هستند.

«ارتش آزادی‌بخش ملی تانگ» برای استقلال قوم پالائونگ در ایالت شانگ واقع در شمال میانمار می‌جنگد. این گروه با «ارتش جدایی‌طلب کاچین» علیه دولت مرکزی متحد شده است.

برپایه این گزارش شورشیان روز شنبه ۲۲ اردیبهشت به دو مقر نظامی و یک پل در شهر موسه حمله کردند. شهر موسه در ایالت شان و در نقطه مرزی با استان یون‌نان چین قرار دارد.

به گفته پلیس این حملات با استفاده از سلاح سبک و خمپاره صورت گرفته است.

«ارتش آزادی‌بخش ملی تانگ» یکی از چندین گروه‌ شورشی است که برای خودمختاری یا استقلال قومیت‌ها در میانمار با دولت مرکزی درگیر است.

زاو هتای، سخنگوی دولت، روز شنبه گفت در حمله «ارتش آزادی‌بخش ملی تانگ» یک پلیس، سه ‌شبه‌نظامی هوادار حکومت مرکزی و ۱۵ غیرنظامی کشته شدند.

فرمانده کل نیروهای مسلح میانمار هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش در تعقیب «شورشیان تروریست» است.

از سوی دیگر «تار آيک کیاو»، سخنگوی «ارتش آزادی‌بخش ملی تانگ»، به خبرگزاری فرانسه گفت که شورشیان به مقر شبه‌نظامیان طرفدار دولت و یک کازینو حمله کرده‌اند.

به گفته سخنگوی «ارتش آزادی‌بخش ملی تانگ» این حملات به تلافی عملیات ارتش در ایالت کاچین صورت گرفته است.

در ماه‌های اخیر درگیری میان گرو‌های شورشی و ارتش در شمال این کشور افزایش پیدا کرده، به طوری‌که هزاران نفر از منطقه گریخته‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق بشری می‌گویند در حالی که جامعه جهانی به مسئله «پاک‌سازی قومی‌» در ایالت راخین واقع در غرب میانمار متمرکز بوده‌اند، تنش‌‌ها از ماه ژانویه در شمال این کشور افزایش یافته است.

ارتش میانمار از سوی گزارشگران سازمان ملل متهم به پاک‌سازی قومی اقلیت مسلمان روهینگیا است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه. ح.ر. / پ.پ

XS
SM
MD
LG