لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۹

عفو بین‌الملل: پاکسازی قومی اقلیت روهینگیا همچنان ادامه دارد


یک خانواده روهینگیایی حین فرار از رودی مرزی به بنگلادش
یک خانواده روهینگیایی حین فرار از رودی مرزی به بنگلادش

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌گوید که پاکسازی قومی این اقلیت، از بعد از کشتارها و آزارهای وسیعی که علیه آنها از نیمه تابستان آغاز شده‌است، کماکان ادامه دارد و در نبود یک اقدام مؤثر بین‌المللی، این روند فاجعه‌بار ادامه خواهد یافت.

عفو بین‌الملل در این گزارش که چهارشنبه هجدهم بهمن در یک نشست خبری ارائه شد، تأکید دارد که با وجود قول دولت یانگون در پذیرش دوباره مسلمانانی که از خشونت‌های ارتش میانمار به سرزمین‌های همجوار گریخته‌اند، وضعیت مسلمانان روهینگیا بهبود نیافته‌است.

سخن از حدود ۶۹۰ هزار مسلمان استان راخین در غرب میانمار است که از تابستان امسال، عمدتاً به نواحی جنوب شرقی بنگلادش گریخته‌اند.

عفو بین‌الملل گزارش تازه خود را بر اساس شواهد گردآوری شده از زبان آوارگان تازه‌رسیده به بنگلادش تهیه کرده‌است؛ آنها می‌گویند فجایعی مانند گرسنه نگاهداشتن عامدانه همراه با راهزنی و ربودن، که دسامبر ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ ادامه یافته، به تاراندن شمار زیاد دیگری از روهینگیایی‌ها منجر شده است.

از تابستان که ارتش میانمار مقابله با شبه نظامیان روهینگیایی را تشدید کرد، خروج مسلمانان این اقلیت از زادگاهشان به یک موج بدل شد؛ اما آنها در مسیر گریز خود نیز با تجاوز روبه‌رو شدند، کلبه‌ها و محل‌های اتراق‌شان به آتش کشیده شد و کشتارها به‌شدت افزایش یافت.

سازمان ملل متحد و آمریکا عملیات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را «پاک‌سازی قومی» توصیف کرده‌اند.

متیو ولز، مشاور ارشد عفو بین‌الملل در امور سرزمین‌های بحران‌زده، در نشست خبری چهارشنبه تأکید کرد ارتش میانمار ظاهراً کشتارها، تجاوزها و سوزاندن دهکده‌های روهینگیایی را کاهش داده اما شیوه‌های دیگری را برای بیرون راندن آنها به کار می‌برد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این مقام عفو بین‌الملل با استناد به شواهد تازه گردآوری شده از مسلمانان تازه‌گریخته از راخین تأکید کرد که میانمار چنان زندگی را بر اقلیت روهینگیا غیرقابل تحمل می‌کند که آنها خود برای زنده ماندن چاره‌ای جز رفتن نداشته باشند.

بر اساس این گزارش، ارتش میانمار، مردم روهینگیا را از دسترسی به مزارع برنج محروم می‌کند، امکان می‌دهد که بازارهای آنها ویران شود، حیوانات، اموال و هر چیز ارزشمند آنها به تاراج برود و زنان و دختران‌شان، غالباً برای خشونت جنسی ربوده شوند.

تصویر بشدت تیره و تاری که تازه‌ترین گزارش عفو بین‌الملل در مورد وضعیت مسلمانان روهینگیا ترسیم می‌کند در حالی است که دولت یانگون سه‌شنبه این هفته به هیئتی از دیپلمات‌ها، شامل مقام‌های سازمان ملل، اجازه ورود داد تا بر آنچه که رسانه‌های میانمار، تلاش برای «ارائه اطلاعات دقیق به جامعه بین‌الملل» در زمینه بازگرداندن آوارگان از بنگلادش می‌نامد، نظارت کنند.

اما عفو بین‌الملل تأکید کرد که تدابیر میانمار «به طرز غریبی ابتدایی است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز هفته گذشته گزارشی از شواهد مربوط به گورهای دسته‌جمعی منتشر کرد که جسد صدها تن از روهینگیایی‌های کشته‌شده بدست نیروهای میانمار در فجایع تابستان امسال در آنها پنهان شده بود.

یانگهی لی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار، به خبرنگاران گفت، کشتارها و نابودی اجساد قربانیان، تمامی نشانه‌های یک کشتار هدفمند را دارد. این گزارشگر، مانند سیاستمداران بسیاری در جهان، در ماه‌های گذشته از خانم آنگ سان سوچی که رهبری میانمار را بر عهده دارد، به‌شدت انتقاد کرده و گفته‌است که او از اقلیت رنج‌کشیده روهینگیا حمایت کافی نکرده‌است.

ارتش میانمار و خانم آنگ سان سوچی که خود بودایی است، روایت متفاوتی از اوضاع را ارائه می‌کنند.

ارتش میانمار ماه گذشته تنها کشته شدن ده مسلمان را که جسدشان چند هفته پیش از آن در یک گور دسته‌جمعی در استان راخین کشف شد، تأیید کرد ولی گناه آن را متوجه «روستاییان (بودایی) محلی» دانست و مدعی شد علیه آنها به اقدامات لازم دست می‌زند.

با قول دولت میانمار به نهادهای جهانی، امیدها به بهبود وضعیت روهینگیایی‌ها و بازگرداندن آوارگان گریخته اندکی تقویت شده بود اما بر اساس گزارش تازه عفو بین‌الملل، هنوز گریز این مردم از زادگاهشان ادامه دارد.

بنگلادش، که خود نیز جمعیت روهینگیایی دارد، ماه گذشته اعلام کرد نظر به خطراتی که آوارگان روهینگیایی میانماری را در بازگشت به استان راخین تهدید می‌کند، فعلاً روند استرداد آنها با تعلیق روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG