لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

یک مقام سازمان ملل خواستار فشار بین‌المللی بر چین و روسیه در موضوع میانمار شد


مجمع عمومی سازمان ملل متحد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد

مسئول تحقیقات مستقل سازمان ملل در امور حقوق بشری میانمار خواستار فشار بین‌المللی بر چین و روسیه شد تا این دو کشور ترغیب شوند نقض حقوق بشر در میانمار را تقبیح کنند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه هفتم دی، گزارش داد که این موضوع را یانگی لی، گزارشگر ویژه سازمان ملل، که دولت میانمار هفته پیش از ورودش به آن کشور جلوگیری کرد، بیان کرده‌است.

اقلیت مسلمان روهینگیا از سوی دولت میانمار تحت فشار و آزار قرار دارد و روسیه و چین تاکنون از کمک به برخی اقدامات سازمان ملل جهت جلوگیری از این آزارها خودداری کرده‌اند.

یانگی لی در مصاحبه با رویترز گفت: «از جامعه جهانی می‌خواهم تا چین و روسیه را ترغیب به حمایت از حقوق بشر کنند.»

خشونت‌ها علیه اقلیت روهینگیا باعث شده است که ۶۵۵ هزار تن از آنان آواره شده و به بنگلادش پناهنده شوند.

چین و روسیه تا به حال از محکوم کردن این خشونت‌ها خودداری کرده‌اند. این در حالی است که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در کنار سازمان ملل اقدامات دولت میانمار علیه روهینگیا را محکوم کرده‌اند.

در همین حال، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به سخنان یانگی لی گفت که افزایش فشار از سوی «عوامل خارجی»، کمکی به حل مسائل حقوق بشری در میانمار نخواهد کرد و تنها به پیچیده شدن مسائل خواهد انجامید.

هوآ چونیینگ، روز پنجشنبه در نشست خبری خود در پکن گفت: «این امر به سود میانمار یا همسایگان آن کشور و جامعه جهانی نیست و امید ما این است که کشورها و افراد غیر دخیل در موضوع، محیطی مثبت ایجاد کنند تا میانمار بتواند خود، مسائل خود را به طوری سازنده حل کند.»

وزارت خارجه روسیه از واکنش به درخواست مسئولان سازمان ملل درباره میانمار سر باز زده‌است.

دولت روسیه اما پیش از این، علیه دخالت در امور داخلی میانمار هشدار داده‌ و نیکولای لیستوپادف، سفیر روسیه در میانمار، گفته‌است که مسکو «با مداخله بیش از حد» مخالف است «چرا که این امر هیچ نتیجه سازنده ای دربر نخواهد داشت.

مجمع عمومی ملل متحد روز دوشنبه چهارم دی، طی قطعنامه‌ای که ۱۲۲ عضو سازمان ملل به آن رأی مثبت دادند، از دولت میانمار خواست تا به کارزار نظامی علیه اقلیت مسلمان در آن کشور پایان دهد. این قطعنامه به پیشنهاد سازمان همکاری اسلامی به مجمع عمومی ارائه شده بود.

روسیه، چین، سوریه و چند کشور دیگر با این قطعنامه مخالفت کرده‌اند و ایران در نشست رای‌گیری این قطعنامه شرکت نکرد.

ایران دلیل غیبت خود را سیاسی دانستن استفاده از کمیته سوم سازمان ملل اعلام کرد. مجمع عمومی سازمان ملل به تازگی به پیشنهاد کمیته سوم، قطعنامه‌ای نیز در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرده‌است.

یک روز پس از انتقادهای گسترده به تصمیم ایران برای شرکت نکردن در رای‌گیری قطعنامه توقف خشونت‌ها در میانمار، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که تهران روز سه‌شنبه پنجم دی، به این قطعنامه رای مثبت داده است.

میانمار اساساً از پذیرش حق شهروندی برای مردم روهینگیا و پذیرش آن‌ها در میان ۱۳۵ گروه قومی این کشور خودداری کرده و آن‌ها را مهاجران غیرقانونی بنگلادشی‌تبار تلقی می‌کند. مردم این اقلیت، نسل‌هاست ساکن میانمار هستند.

..................................

با استفاده از رویترز. پ.پ/ب.ک
XS
SM
MD
LG