لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

زنگنه: امیدی به صادرات گاز به پاکستان ندارم


 بيژن نامدار زنگنه وزیر نفت روحانی
بيژن نامدار زنگنه وزیر نفت روحانی
بیژن نامدار زنگنه چهارشنبه ۸ آبان ماه در حاشیه همایش گاز «دیروز امروز فردا» در جمع خبرنگاران گفت چشم‌اندازی برای صدور گاز به پاکستان نمی‌بیند.

وزیر نفت اظهار داشت: «با وضعیت موجود امیدی به صادرات گاز به پاکستان نداریم و با این شرایط که پاکستانی‌ها ابراز می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد صادرات گاز به این کشور امکان‌پذیر شود.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی درباره احتمال جریمه پاکستان توسط ایران خاطر نشان کرد که «برای پاکستانی‌ها هم فرقی نمی‌کند، چه جریمه شوند و چه گاز از ایران وارد کنند، در هر دو حالت پولی ندارند که به ایران بدهند».

مذاکرات برای صادرات گاز ایران به پاکستان از دهه ۹۰ میلادی ادامه دارد، تا اینکه پاييز سال گذشته رئيس جمهوری وقت ايران محمود احمدی‌نژاد که برای عقد قرارداد احداث خط لوله گازی موسوم به «صلح» به پاکستان سفر کرده بود، اعلام کرد که بر اساس قرارداد، بخش پاکستانی اين خط لوله بايد سريعا ساخته شود و تا ۲۲ ماه ديگر تزريق روزانه ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز به خط لوله انجام شود.

وی گفت که تا سال ۲۰۱۴ ساخت اين پروژه تکميل خواهد شد. ايران برای تشويق پاکستان حتی تامين مالی يک سوم هزينه خط لوله بخش پاکستانی به مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار را خود به عهده گرفت. اکنون که حدود دو ماه به آغاز سال ۲۰۱۴ مانده است، پاکستان نه تنها احداث اين خط لوله هفتصد کيلومتری را آغاز نکرده، حتی نتوانسته مشکل تامين مالی آن را حل کند.

چندی پیش در جلسه‌ای که وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا، با کمیته روابط خارجی سنا داشت، سناتورهای آمریکایی که خواهان قطع کامل صادرات نفت و گاز ایران هستند، از وی درباره خط لوه صلح پرسیدند. شرمن در پاسخ به این سناتورها گفت به نظر نمی‌رسد این خط لوله به این زودی به سرانجامی برسد.

البته ایران هم‌اکنون گازی برای صادرات ندارد و بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران سالانه ۱۵۳ میلیارد متر مکعب تولید گاز دارد و به همین میزان نیز گاز مصرف می‌کند.

امید ایران به صادرات گاز از طریق راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی بود، اما خبرگزاری مهر چهارشنبه ۸ آبان ماه از قول زنگنه گزارش داد که «به نظر می‌رسد هیچ یک از فازهای پارس جنوبی امسال به طور کامل راه‌اندازی نمی‌شوند».

زنگنه حتی با اشاره به تامین گاز فصل زمستان گفت: «امسال نیز همانند روند سنتی سال‌های گذشته، در اولین قدم باید گاز را (از ترکمنستان) وارد کنیم و سپس مصرف نیروگاه‌ها را کم کرده و به جای آن سوخت مایع تحویل آنها بدهیم.»

پیشتر وزیر نفت درباره احتمال مواجهه با کمبود گاز در فصل زمستان هشدار داده بود و برای افزایش صادرات گاز ترکمنستان به ایران، اواسط شهریور ماه به این کشور نیز سفر کرد.

ترکمنستان در سال ۹۰ بالای ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ایران صادر کرد، اما از سال گذشته این رقم را به ۴٫۵ میلیارد متر مکعب کاهش داد. این در حالی است که ایران خود متعهد به صادرات سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه است و هنوز این تعهد خود را به طور کامل نتوانسته به انجام برساند.

در همین زمینه، پاکستان و ترکیه هر دو از ایران خواسته‌اند که قرارداد صادرات گاز به این کشورها را بازبینی کرده و قیمت گاز صادراتی را کاهش دهد؛ ایران این درخواست را رد کرده و می‌گوید که قیمت‌ها عادلانه است، اما می‌توان دوباره این موضوع مذاکره کرد.

زنگنه همچنین درباره قراردادهای جدید صادرات گاز ایران توضیح داد: «هم‌اکنون علاوه بر ترکیه، قراردادی برای صادرات گاز با عراق امضا شده و به زودی دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق برای تحویل این حامل انرژی در بصره امضا خواهد شد.»

وی همچنین گفت که مذاکراتی با امارات و عمان برای صدور گاز انجام شده است.
XS
SM
MD
LG