لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

بازارها و پرونده هسته‌ای ایران؛ شرط‌بندی بر سر توافق


 لوزان
لوزان

نگاه محافل اقتصادی به فرجام نشست لوزان بر سر پرونده هسته‌ای ایران، موضوع گفت‌وگوی رضا ولی‌زاده با فریدون خاوند اقتصاددان مقیم پاریس است:

رادیو فردا- در حالی که گفت‌وگوهای ایران و گروه «پنج به علاوه یک» بر سر پرونده هسته‌ای به حساس‌ترین مراحل خود نزدیک می‌شود، محافل اقتصادی در مجموع آینده این گفت‌وگوها را چگونه می بینند؟

لینک مستقیم


فریدون خاوند: به نظر می‌رسد که بخش بسیار بزرگی از محافل اقتصادی هم در تهران و هم در سطح بین‌المللی بر موفقیت گفت‌وگوهای ایران با شش کشور قدرتمند دنیا بر سر پرونده هسته‌ای شرط‌بندی کرده‌اند، و در مجموع به این نتیجه رسیده‌اند که راه برای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی باز خواهد شد.

از تهران شروع می‌کنیم. چه نشانه‌هایی از خوشبینی محافل اقتصادی کشور به فرجام خوش گفت‌وگوی‌های جاری هسته‌ای در دست است ؟

مهم‌ترین نشانه این خوشبینی را ما در بازار سهام تهران می‌بینیم که اواخر سال گذشته خورشیدی تا کانال ۶۳ هزار واحد سقوط کرده بود، ولی در آغاز سال تازه پا به پای پیشرفت مذاکرات هسته‌ای دوباره جان گرفته و به خصوص طی دو سه روز گذشته دوباره از مرز ۶۵ هزار واحد بالاتر رفته است.

از سخنان شمار زیادی از نمایندگان محافل کسب و کار ایران هم بوی خوشبینی شدید در مورد پرونده هسته‌ای به مشام می‌رسد.

البته گره خوردن سرنوشت اقتصادی یک کشور به سیاست خارجی پدیده سالمی نیست. شکی نیست که همه اقتصادها به داده‌های ژئوپولیتیک واکنش نشان می‌دهند، ولی نه با شدت و تداومی که در فضای اقتصادی ایران دیده می‌شود.

در ایران شرایطی بوجود آمده که محافل کسب و کار بیش از آنکه نگران تصمیم‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی باشند، به ابتکارهای وزارت خارجه و شخص محمد جواد ظریف چشم دوخته‌اند. این وضعیت سالمی نیست.

در دنیا چطور؟ چه عواملی از خوشبینی محافل اقتصادی به نتایج گفت‌وگوها بر سر پرونده‌ای هسته‌ای ایران حکایت می‌کند؟

مهم‌ترین شاخص در این زمینه، قیمت نفت است که طی چند روز گذشته رو به کاهش گذاشته و شمار زیادی از رسانه‌های غربی، از رویترز گرفته تا دیلی تلگراف، این رویداد را به پیشرفت‌های به دست آمده بر سر پرونده هسته‌ای ایران نسبت می‌دهند.

در واقع معامله‌گران بازار نفت به این نتیجه رسیده‌اند که با توافق نهایی بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و رفع تحریم‌ها، در آینده نه چندان دور صادرات نفت ایران دو برابر خواهد شد و با توجه به افزایش عرضه، قیمت نفت پایین خواهد آمد.

البته کاهش بهای نفت طی چند روز گذشته زیاد نیست. چیزی است در حدود سه چهار درصد. ولی در شرایطی که یمن در آتش جنگ می‌سوزد، در منطقه‌ای نزدیک به منابع نفتی عربستان سعودی، عجیب است که ما شاهد اوجگیری بهای نفت نیستیم.

به احتمال زیاد تنها دلیل این وضعیت آن است که افزایش قدرت صادرات نفت ایران قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG