لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

استقبال شورای همکاری خلیج فارس از توافق اتمی ایران و ۱+۵


وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چهارشنبه ۶ آذر در پایان نشست خود در کویت، از توافقنامه اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، استقبال کردند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، در این بیانیه آمده است: «با خشنودی امضای توافقنامه بر سر برنامه هسته‌ای ایران را دنبال کردیم. ما از این توافقنامه خشنود هستیم و امیدواریم که مقدمه‌ای به منظور دستیابی به راه حلی فراگیر برای این پرونده باشد.»

شورای همکاری خلیج فارس که از عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر، عمان و بحریم تشکیل شده است، از ایران خواست به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

این بیانیه همچنین ابراز امیدواری کرده است که انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران عاملی باشد برای «آغاز مرحله‌ای جدید از همکاری میان شورای همکاری و ایران که بر حسن همجواری، عدم دخالت در امور یکدیگر و عدم به کار گیری زور یا تهدید به آن» استوار است.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همواره از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. پیش از اعلام توافقنامه ژنو، محمد بن نواف سفیر عربستان سعودی در لندن در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی تایمز گفته بود در صورت شکست قدرت‌های جهان در مقابله بر برنامه هسته‌ای ایران، ریاض دست بسته نخواهد نشست.

پس از امضای توافقنامه اما، عربستان سعودی از زبان یک مقام مسئول در وزارت خارجه است اعلام کرد که در صورت وجود «حسن نیت» توافق اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ می‌تواند گامی در مسیر حل و فصل فراگیر برنامه هسته‌ای تهران باشد.

امارات متحده عربی، کشوری که بار‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود نیز از توافق اولیه بر سر برنامه اتمی ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد که «این توافقنامه گامی باشد در مسیر توافقی دائم که ثبات در منطقه را حفظ کند و آن را از خطر انتشار اسلحه اتمی دور کند.»

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین هم با استقبال از توافقنامه ایران و گروه ۱+۵ گفت که این توافقنامه نگرانی‌ها از فعالیت‌های ایران یا هر کشور دیگری را بر طرف می‌کند.

وزرات امور خارجه قطر در بیانیه‌ای که بر روی سایت خود منتشر کرد، توافق را «گامی مهم» در مسیر «حمایت از صلح و ثبات منطق» توصیف کرد.

خبرگزاری دولتی کویت هم به نقل از خالد سلیمان مدیرکل وزارت امور خارجه این کشور نقل کرده که ابراز امیدواری کرده است این توافق، آغازی موفق و برای توافقی دائم باشد که تنش‌ها را در منطقه از بین برده و امنیت و ثبات آن را حفظ کند.

در همین حال به نظر می‌رسد قرار است تماس‌های ایران با کشورهای عربی خلیج فارس برای اطمینان بخشیدن نسبت به توافق اتمی، در روزهای آینده بیشتر شود. خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که قرار است عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات، پنجشنبه بنا به دعوت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، به تهران سفر کند.

همچنین ظریف هفته آینده در راس هیاتی بلندپایه با کشورهای عمان و کویت خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG