لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

پلیس آمریکا وارد خانه مملو از تله‌های انفجاری «جوکر» شد


 فرد مظنون به تیراندازی به سوی تماشاگران فیلم بتمن
فرد مظنون به تیراندازی به سوی تماشاگران فیلم بتمن
یک روز بعد از حادثه روز جمعه تیر اندازی یک فرد مسلح در ایالت کلرادوی آمریکا به سوی افرادی که برای تماشای فیلم جدید بتمن به سینما رفته بودند، پلیس این ایالت به آپارتمان مسکونی وی که با مواد منفجره تله‌گذاری شده، وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کار‌شناسان بمب وارد خانه این شخص شده و مشغول خنثی کردن مواد منفجره داخل آن هستند. به گفته پلیس این فرد نام خود را «جوکر»، شخصیت منفی داستان‌های بتمن گذاشته بود.

این گزارش می‌افزاید که ده‌ها پلیس به ساختمان مسکونی مظنون دستگیر شده وارد شده‌اند، اما معلوم نیست که آنها با استفاده از روبات، سریعا قصد منفجر کردن مواد انفجاری تله گذاری شده در ساختمان را دارند یا نه.

در همین زمینه تلویزیون بی‌بی سی از قول خانم کسید کارلسون، سخنگوی پلیس ایالت کلرادو گزارش کرده است که در مرحله اول سیم ضامن مواد منفجره و اولین تجهیزات انفجاری تله گذاری شده، خنثی شده است. اما دومین تجهیزات انفجاری، همچنین مواد انفجاری کنترل از راه دور تعبیه شده در منزل هنوز نیاز به عملیات خنثی سازی دارند.

وی افزود تکنیسین‌ها روز جمعه در اولین تلاش برای خنثی کردن تله‌های انفجاری، فکر می‌کردند که تنها مواد منفجره در منزل نگهداری می‌شود، اما به زودی فهمیدند که وارد شدن به خانه تله‌گذاری شده بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی بود که گمان می‌رفت.

به گفته وی، دستگاه انفجاری طوری تعبیه شده است که با وارد شدن نخستین فرد به محیط خانه، منفجر شود.

وی در ادامه گفته است که تجهیزات دیگری نیز در خانه تعبیه شده است که وی ترجیح می‌دهد جزئیات آن را نگوید اما ممکن است فاز دوم خنثی‌سازی، شامل انفجار کنترل شده اجزای ماشه انفجاری دیگر باشد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که پلیس ساکنان ۵ آپارتمان نزدیک این ساختمان را تخلیه کرده و بلوک‌های مسکونی اطراف را در محاصره گرفته است.

پلیس می‌گوید که جیمز هلمز ۲۴ ساله مجهز به اسلحه نیمه اتوماتیک آر-۱۵، تفنگ ساچمه‌ای و کلت کمری در حالی که جلیقه ضد گلوله، ماسک و کلاه ایمنی بر سر داشته، نیمه شب روز جمعه با وارد شدن به سالن نمایش دو بمب دودزا در میان تماشاگران انداخته و به سوی آنها اتش گشود.

بر پایه این گزارش، در حادثه یاد شده ۱۲ نفر کشته شده و ۳۰ نفر زخمی به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال ۱۱ تن از آنها وخیم گزارش شده است.

دان اوتس، رئیس پلیس شهر اورورا، محلی که حادثه در حومه آن اتفاق افتاده است اذعان داشته است که پلیس ۹۰ ثانیه بعد از شنیده شدن اولین زنگ خطر به محل حادثه رسیده است و هلمز را بدون اینکه مقاومت مسلحانه کند، محاصره و بازداشت کرده است.

هلمز، دانشجوی دکتری عصب‌شناسی است که به گفته مقام‌های محلی خود را «جوکر»، تداعی کننده شخصت «الهه انتقام» کتاب کمدی بتمن نام نهاده بود؛ قرار است نخستین دادگاه بدوی وی روز دوشنبه برگزار شود.

رویتزر می‌نویسد که مقام‌های کلرادو از بازگو کردن اعترافات احتمالی فرد مظنون امتناع می‌کنند.

رئیس پلیس کلرادو در کنفرانس خبری خود گفته است که وی درباره انگیزه‌های احتمالی حرفی برای گفتن ندارد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز با اشاره به حادثه کشتار سینما گفته است که دولت فدرال آماده انجام تمامی اقدامات لازم حقوقی برای اجرای عدالت در مورد این «جنایت شنیع» است.

آقای اوتس گفته است که هلمز سلاح‌ها را به همراه ۶۰۰۰ گلوله طی دو ماه گذشته به صورت قانونی از سه فروشگاه سلاح تهیه کرده است.

این نخستین بار نیست که یکی از شهرهای ایالات متحده صحنه جنایت و تیراندازی کور با انگیزه مبهم است.

در سال ۱۹۹۹، کشتار در دبیرستانی به نام کالمباین در ایالت کلرادوی آمریکا، در نزدیکی محل این تیراندازی تازه، ۱۳ کشته و چندین زخمی بر جای گذاشت، و در سال ۲۰۰۷ نیز دانشگاه ویرجینیاتک در ایالت ویرجینیا به صحنه قتل فجیع ۳۲ نفر تبدیل شد.
XS
SM
MD
LG