لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

سفیر ایران: پوتین و روحانی شهریور ماه دیدار می‌کنند


سفیر ایران در روسیه می‌گوید که نخستین دیدار ولادیمر پوتین رئیس جمهوری روسیه با حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران ۱۳ سپتامبر در قزاقستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ریانوستی روسیه، محمود رضا سجادی سفیر ایران در مسکو، طی کنفرانس خبری که چهارشنبه ۹ مرداد ماه برگزار شد اعلام کرد که دیدار روحانی و پوتین در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، پایتخت قزاقستان انجام خواهد شد.

سجادی با رد گزارش‌هایی که هفته گذشته در مطبوعات ایرانی و خارجی درباره سفر پوتین به تهران در ماه اوت منتشر شده بود، گفت که امید بر این است که نخستین دیدار روسای جمهوری در ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) خواهد بود.

پیشتر سجادی اعلام کرده بود که «سرگی ناریشکین» رئیس مجلس نمایندگان پارلمان روسیه، دوما، در مراسم تحلیف حسن روحانی حضور خواهد یافت.

سجادی همچنین گفته است که ایران مانعی برای برگزاری دورجدید مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ نمی بیند، کما اینکه تهران پیشنهاد داده بود که دور جدید مذاکرات قبل از تحلیف روحانی برگزار شود، اما توافقی میان شش قدرت جهانی برای انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران انجام نشد.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه۱ +۵ (آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین به علاوه آلمان) در ماه آوریل برگزار شد که بی‌نتیجه پایان یافت.

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش کنفرانس آقای سجادی گزارش کرده است که دیپلمات‌های غربی می‌گویند که برای از سر گیری مذاکرات هسته‌ای با ایران مجبورند منتظر آغاز کار دولت روحانی باشند.

سجادی همچنین گزارش‌های منتشر شده درباره احتمال مذاکره روسای جمهوری ایران و روسیه برای جایگزین کردن سیستم ضد هوایی «آنتِی – ۲۵۰۰» به جای فروش سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰» روسیه به ایران را رد کرد.

روسیه بعد از اعمال آخرین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران در سال ۲۰۱۰ (قطعنامه ۱۹۲۹)، قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰» به ایران را ملغی کرد، اما ایران می‌گوید که علیه روسیه شکایت کرده و در صورت عدم دریافت این سامانه درخواست غرامت خواهد کرد.

وی گفت که مذاکراتی اگر باشد، باید درباره تحویل سامانه «اس-۳۰۰» باشد.
XS
SM
MD
LG