لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

پیشنهاد قطر برای تشکیل سازمان کشورهای خلیج فارس با حضور ایران


 وزیر خارجه قطر در کنفرانس کویت
وزیر خارجه قطر در کنفرانس کویت
حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، خواستار تشکیل سازمان کشورهای مشرف بر خلیج فارس با حضور ایران شد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، حمد بن جاسم در کنفرانس روابط عربی و بین‌المللی در کویت تحت عنوان «وطن عربی و جهان، نگاهی به آینده» روز دوشنبه ۲۳ بهمن سخنرانی کرده است.

او در این سخنرانی درباره روابط عربی-عربی و همچنین روابط کشوهای عربی با جهان و همسایگان به تفصیل سخن گفت.

حمد بن جاسم در بخشی از سخنرانی خود به روابط ایرانی-عربی پرداخت و ضمن مطرح کردن پیشنهاد تشکیل سازمان کشورهای مشرف بر خلیج فارس با حضور ایران گفت: «مسائلی مورد اختلاف میان ایران و کشورهای عربی به ویژه کشورهای خلیج (فارس) وجود دارد، اما با گفت‌و‌گوی سازنده و پیش گرفتن روش‌های دیپلماتیک می‌توانیم اعتمادسازی کرده و این مسائل را حل و فصل کنیم.»

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: «روابط ایرانی-عربی کهن و استوار است و ریشه‌ای تاریخی و عمیق جغرافیایی دارد. از این رو این روابط توانایی پایداری در مقابل بحران‌ها و تنش‌های پیش آمده را دارد. دو طرف راهی جز همزیستی، همکاری و گفت‌و‌گو برای حل و فصل مشکلات و پشت سر گذاشتن موانع ندارند.»

روابط ایران با کشورهای عربی در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود. در سال‌های اخیر اختلاف‌ها بر سر تعدادی از مسائل از جمله بحران‌های سوریه و بحرین شدت گرفته است. شماری از کشورهای عربی از جمله کویت و بحرین هم مدعی شده‌اند که گروه‌هایی را دستگیر کرده‌اند که برای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران جاسوسی می‌کرده‌اند. تهران تمام این اتهام‌ها را رد کرده است.

شاهزاده سعودی ترکی الفیصل رئیس هیات مدیره مرکز پژوهش‌های اسلامی ملک فیصل در کنفرانس کویت درباره پیشنهاد وزیر امور خارجه قطر گفت: «تشکیل این سازمان ممکن است اما ایران باید ابهام‌ها در رفتار‌هایش را از میان بردارد. ایران همچنان علیه ما سم پاشی می‌کند که من از ذکر موارد خودداری می‌کنم.»
XS
SM
MD
LG