لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

رنو به دنبال دو قرارداد جدید در ایران


رنو کوئید
رنو کوئید

با اینکه شرکت پژو پس از توافق هسته‌ای با بستن قرار داد جدید با شرکت ایران‌خودرو از رقیب خود رنو در بازار ایران پیش افتاده است اما گویا رنو که بازار ایران را حتی با وجود تحریم‌های اقتصادی ترک نکرده بود چندان عجله‌ای برای انعقاد سریع قرارداد جدید ندارد و همچنان با دقت در حال تنظیم مفاد دو قرارداد جدید با دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به صورت جداگانه است.

این شرکت قرار است اولین قرارداد را با شرکت سایپا و دومین قرارداد خود را نیز با شرکت ایران‌خودرو منعقد کند. در کنار این دو قرارداد این شرکت در حال بررسی چندین واحد خودروسازی در ایران برای خرید یک واحد خودروساز و تولید مستقیم در ایران است.

پیمان کارگر مدیر رنو در منطقه خاورمیانه گفته است: «قرار داد رنو با شرکت سایپا و ایران‌خودرو با قرار داد شرکت پژو تفاوت بنیادین خواهد داشت. ما مثل پژو عمل نخواهیم کرد. آنها در شراکت خود با ایران‌خودرو بصورت پنجاه‌پنجاه کار می‌کنند در حالی که ما می‌خواهیم در همکاری مشترک با سایپا و ایران‌خودرو مدیریت پروژه با رنو باشد برای همین در قرارداد با سایپا سهم رنو در سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک ۶۰ درصد و سهم سایپا ۴۰ درصد خواهد بود. در مورد ایران‌خودرو هم فعلا میزان درصد همکاری مشخص نشده است.»

با وجود این سخنان هم‌اکنون رقابت بین ایران‌خودرو و سایپا برای انعقاد قرارداد با شرکت رنو افزایش یافته است. یکی از موارد رقابت بین دو شرکت تولید رنو کوئید است.

رنو قصد دارد مدل کوئید که ارزان‌ترین محصول این شرکت است را در ایران تولید کند و آن‌ را به عنوان جایگزین پراید معرفی کند.

پیمان کارگر مدیر خاورمیانه رنو اخیرا اعلام کرده است که رنو قصد دارد این محصول را با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران کند.

وی گفته است: «ما می‌خواهیم ارزان‌ترین مدل رنو را در ایران تولید کنیم. این خودرو می‌تواند بهترین جایگزین برای پراید باشد. برای این کار در حال مذاکره با دو شریک خود، ایران خودرو و سایپا هستیم. البته اگر با این دو خودروساز به نتیجه نرسیم به دنبال روش دیگری برای تولید این خودرو در ایران خواهیم رفت. برای اینکه این خودرو را در ایران تولید کنیم حداقل به دو سال زمان نیاز داریم. برای آنکه قیمت این خودرو به حدود ۲۵ میلیون تومان برسد باید ساخت داخل این خودرو در حدود ۸۰ درصد باشد.»

رنو کوئید چگونه خودرویی است؟

این محصول برای اولین بار در هند معرفی شد و با ساخت داخل ۹۵ درصدی در هند با قیمت ۵ هزار دلار در این کشور تولید و عرضه می‌شود.

کارلوس گون مدیر عامل شرکت رنو نیسان درباره این خودرو می‌گوید: «با توجه به نیاز بازار هند این خودرو را در کلاس مینی کراس اوور عرضه کردیم که البته در آینده بر پایه این خودرو محصولات سدان و هاچ‌بک را نیز تولید خواهیم کرد. در ساخت این خودرو ما از تجربیات مشترک رنو فرانسه و نیسان ژاپن استفاده کردیم.»

رنو کوئید ارزان‌ترین خودرویی است که توسط یک خودروساز طراز اول در جهان تولید می‌شود و این عامل سبب رقابت بین ایران‌خودرو و سایپا برای تولید این خودرو شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده است: «ایران خودرویی‌ها به رنو اعلام کرده‌اند تنها در صورتی که تولید محصول ارزان‌قیمت این شرکت به نام "کوئید" را به آنها واگذار کند، حاضر به عقد قرارداد جدید هستند. به عبارت بهتر، چون کوئید یکی از ارزان‌ترین محصولات رنو به شمار می‌رود، برای بازار خودروی ایران گزینه مهمی به نظر می‌رسد و بدون شک هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور اگر بتوانند این محصول را میهمان خط تولیدشان کنند، قاعده بازی در بازار محصولات ارزان کشور را به نفع خود تغییر خواهد داد. در حال حاضر بازار ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان خودرو کشور تقریبا در دست سایپایی‌ها است و با این حساب اگر کوئید به سایپا برود، قدرت این شرکت در محدوده قیمتی موردنظر بیشتر خواهد شد، با این حال اگر رنویی‌ها کوئید را به ایران‌خودرو بدهند، این آبی‌های جاده مخصوص هستند که می‌توانند پس از سال‌ها در بازار ارزان قیمت‌ها خودی نشان دهند.»

گذشته از رقابت بر سر تولید رنو کوئید در ایران نوع سرمایه‌گذاری رنو در ایران هم محل بحث‌های مختلفی بوده است.

پیمان کارگر مدیر رنو در خاورمیانه به هفته نامه تجارت فردا گفته است: «ما حاضر بودیم پارس‌خودرو را به‌طور کامل بخریم ولی حاضر به فروش نیستند تنها حاضرند ۲۰ درصد سهام را بفروشند که این به درد رنو نمی‌خورد. ما حاضر هستیم کارخانه شمالی ایران‌خودرو را هم بخریم اما نمی‌فروشند. خودروسازان ایران حاضر به فروختن کارخانه و زمین نیستند. آنها می‌گویند سرمایه‌گذاری لازم را برای تولید محصولات جدید ندارند و رنو حاضر است در همکاری مشترک جداگانه با ایران‌خودرو و سایپا این سرمایه‌گذاری را در خطوط تولید این شرکت‌ها انجام دهد.»

وی در مصاحبه دیگری با روزنامه گسترش صنعت وابسته به وزارت صنایع توضیح داده است: «در همکاری با سایپا ترجیح بر این است تا از دیگر سایت‌های این شرکت که تیراژ تولیدشان کاهش یافته، برای مرحله جدید همکاری‌ها استفاده کنیم. برای همکاری با ایران‌خودرو نیز همچنان از سایت این شرکت در شمال کشور استفاده خواهیم کرد؛ سایتی که اکنون نیز محصولات تندر در آنجا به تولید می‌رسد. در کنار آن برای تولید خودروهای نسل جدید با ایران‌خودرو پس از عقد قرارداد با سایپا مذاکره خواهیم کرد که برنامه می‌تواند گسترش‌‌ همان سایت شمال یا استفاده از سایتی دیگر باشد.»

شرکت رنو علاوه بر تولید مستقیم خودرو در ایران قصد دارد مرکز اصلی طراحی خودرو‌اش در آسیا را در ایران تاسیس کند.

از طرفی این شرکت برای تولید موتور و گیربکس‌های جدیدش هم به دنبال خرید کارخانه در ایران است. مدل‌های رنو کیلیو چهار، رنو کپچر، نسل جدید رنو داستر و رنو مگان از مدل‌های جدید این خودرو ساز هستند که قرار است در ایران تولید شوند. این شرکت قصد دارد با تولیدات ایران بازار کشورهای خاورمیانه را پوشش دهد.

XS
SM
MD
LG