لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

ایران خودرو و دایملر شرکت مشترک تأسیس می‌کنند


بخش از خط تولید شرکت ایران‌خودرو
بخش از خط تولید شرکت ایران‌خودرو

شرکت ایران خودرو با شرکت دایملر آلمان، مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس-آام‌گ و اسمارت، بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند که حاکی از امضای تفاهمنامه میان دو شرکت برای همکاری‌های «وسیع» در حوزه خودروسازی است.

پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو دوشنبه ۲۸ دی ماه گزارش داده که دایملر به عنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران خودرو که بزرگترین خودروساز خاورمیانه، یادداشت تفاهم امضا کرده‌اند که بر اساس آن «سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه»، «تأسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران» و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت «محور خودرو» در کنار «ایدم» (موتورسازی دیزل ایران) مورد توافق قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید که ایران خودرو و دایملر قصد دارند با تأسیس دو شرکت مشترک، از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجاری در منطقه را ایجاد کنند.

شرکت دایملر نیز می‌گوید که بخش کامیون این شرکت با شرکت ایران خودرو قرارداد امضا کرده که بخشی از برنامه این شرکت برای ورود مجدد به بازار ایران است. بر اساس سایت رسمی شرکت دایملر این شرکت طی سال ۲۰۱۵ تا ۵۰۰ هزار کامیون فروخته است. این شرکت می‌خواهد فروش کامیون خود در سال ۲۰۲۰ را به ۷۰۰ هزار دستگاه برساند.

شرکت دایملر می‌گوید که با دو شرکت ایران خودرو دیزل و گروه «ماموت» (تولیدکننده تریلرها در ایران) نیز قراردادی امضا کرده که شرکت مشترکی تأسیس کنند و واحد تولید کامیون‌های بنز و قطعات قوای محرکه آنها را راه‌اندازی کنند.

شرکت دایملر می‌خواهد تا بهار سال آینده دفتر نمایندگی خود در ایران را راه‌اندازی کند.

با لغو تحریم‌های ایران، انتظار می‌رود شرکت‌های بین‌المللی دیگری نیز وارد بازار خودرو ایران شوند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران قرار است پنجم بهمن ماه به فرانسه و ایتالیا سفر کند. شرکت‌های خودرو هر دو کشور در بازار خودرو ایران سابقه فعالیت دارند.

بهار سال گذشته شرکت شرکت پژو فرانسه و ایران خودرو مذاکراتی انجام دادند که هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به نهایی شدن قرارداد جدید همکاری میان دو شرکت گفت: «این قرارداد نهایی شده و به لحاظ مفاد آن، قابل مقایسه با هیچ‌یک از قراردادهای امضا شده در صنعت خودروسازی کشور نیست». به گفته وی دو شرکت قرار است شرکت مشترکی تأسیس کنند و آن شرکت ملزم به فروش ۳۰ درصد از تولیدات خود در داخل ایران است.

شرکت رنو، دیگر غول خودروسازی فرانسه نیز مذاکراتی با ایران برای خرید سهام شرکت پارس خودرو آغاز کرده است.

شرکت فیات ایتالیا نیز از غول‌های خودروسازی جهان به حساب می‌آید و پیش هم از این محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال همکاری ایران با «یک شرکت ایتالیایی» در حوزه خودروسازی خبر داده بود.

نعمت‌زاده ۲۰ دی ماه نیز اعلام کرد که تولید خودرو ایران تا یک دهه آینده به سه میلیون دستگاه در سال می‌رسد. به گفته وی مذاکراتی با شرکت‌های آسیایی نیز در این زمینه انجام می‌شود.

در این میان هنوز وضعیت فعالیت خودروسازهای آمریکایی در ایران مشخص نیست. برخی مقامات خودروسازی ایران از «تمایل» شرکت‌های آمریکایی برای ورود به بازار ایران خبر داده اند، اما خبرگزاری رویترز دوشنبه از قول شرکت جنرال موتورز گزارش داد که «تحریم‌های موجود آمریکا، فعلاً محدودیت‌های چشمگیری برای فعالیت‌های این شرکت در خارج از کشور دارد و موضع این شرکت در تعامل با ایران فعلاً تغییر نکرده است».

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در روزهای گذشته در حاشیه فرمان لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های مرتبط با همکاری خودروسازان غیرآمریکایی با ایران را نیز لغو کرد.

XS
SM
MD
LG