لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

با برگزاری مراسم تنفیذ، حسن روحانی هفتمین رئیس‌جمهور ایران شد

مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ساعت ۱۷ به وقت تهران برگزار شد و حسن روحانی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به طور رسمی هفتمین رئیس جمهور ایران شد.

ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس به خبرگزاری مهر گفت: چناچه آقای روحانی در مراسم تحلیف رسما و مکتوب اسامی هیئت وزیران پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند پس از اعلام وصول و قرائت اسامی و برنامه‌ها، مجلس یک هفته فرصت دارد تا به بررسی صلاحیت و برنامه آنها بپردازد... در صورت ارائه لیست پیشنهادی توسط روحانی در روز تحلیف، بررسی صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی یکشنبه هفته آینده به عنوان جلسه رای اعتماد به کابینه دولت در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
به گزارش مهر، پس از برگزاری مراسم تنفیذ، محمود احمدی‌نژاد به همراه تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم در ساختمان سفید ریاست جمهوری حاضر شده و به طور رسمی دفتر رئیس جمهور را به حسن روحانی تحویل داد.
فرخ نگهدار می‌گوید که خطاب آقای خامنه‌ای در مورد افراد ذی‌نفوذ فراتر از هاشمی رفسنجانی است. او می‌گوید که آقای خامنه‌ای هم مثل آقای روحانی فکر می‌کند یک همبستگی ملی در شرایط کنونی لازم است.
آقای نگهدار می‌گوید که غیبت آقای خاتمی در این مراسم بسیار قابل تأمل است، چرا که به گفته او حمایت آقای خاتمی در شکل‌گیری این شرایط بسیار مؤثر بود.
به نظر آقای نگهدار، سخن امروز آقای خامنه‌ای متوجه آقای خاتمی هم هست با وجود اینکه با ممانعت از حضور خاتمی در مراسم تنفیذ، او را خارج از دایره نظام قرار داده است.
تقی رحمانی بر حمایت انتقادی جامعه مدنی ایران از آقای روحانی تأکید کرد.
آقای رحمانی می‌گوید که منظور آقای خامنه‌ای از افراد ذی‌نفوذی که باید به کمک آقای روحانی بیایند، در وهله اول آقای هاشمی است. وی ادامه می‌دهد که با این انتخابات دموکراسی به ایران نیامد اما طبقه بروکرات جایگزین طبقه نظامی شد.
تقی رحمانی نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که آقای روحانی در سخنان خود در روز تنفیذ، علاوه بر آیت‌الله خامنه‌ای، شخصیت‌های ذی‌نفوذ و مردم را هم مورد خطاب قرار داد و تصریح کرد که مردم به دنبال حل مشکلات اقتصادی و نیز دست یافتن به منزلت اجتماعی هستند.
فرخ نگهدار از سخنان روز شنبه آیت‌الله خامنه‌ای نتیجه می‌گیرد که وی اکنون در میان جریان آقای روحانی و حامیانش از یک سو و نیروهای افراطی و مخالفان آقای روحانی ایستاده است.
جمشید اسدی، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با رادیو فردا، سخنان حسن روحانی در روز تنفیذ را امیدبخش اما گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای را نشانگر آن خواند که در همچنان بر همان پاشه می‌چرخد.
مراسم تنفیذ پایان یافت
آیت‌الله خامنه‌ای: از همه جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های تاثیرگذار درخواست می‌کنم به دولت و رئیس جمهور کمک کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG