لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

روحانی: با افراطیون مشکل دارم؛ ما سایه جنگ را دور کردیم


 سفر روز دوشنبه حسن روحانی به خوزستان. عکس محمد برنو از سایت آفتاب
سفر روز دوشنبه حسن روحانی به خوزستان. عکس محمد برنو از سایت آفتاب
حسن روحانی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری، شامگاه دوشنبه ۱۳ خرداد در شبکه خبر به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات پرداخت و گفت او با افراطی‌ها مشکل دارد و در زمان مسئولیتش تلاش کرده سایه جنگ و تحریم را از کشور دور کند.

در این برنامه ضبط شده که، حسن روحانی در پاسخ به مجری تاکید کرد که وی از افراد جناح‌های مختلف در دولتش استفاده خواهد کرد، اما او با «افراطیون» مشکل دارد و صدمات وارد شده به کشور از این ناحیه بوده است.

این نامزد ریاست جمهوری که به طور مستقل در انتخابات نامزد شده، اظهار داشت معیار او برای در نظر گرفتن اعضای کابینه‌‌اش راستگویی، درست‌کرداری، روشن‌اندیشی، واقع‌بینی و آینده‌نگری است.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت که برخی از اعضای کابینه‌اش را مشخص کرده و هنوز مشغول بررسی بیشتر است. وی در عین حال نامی از اعضای دولتش نبرد.

مشکل با افراطیون

روحانی در پاسخ به این سئوال که منتقدان و مخالفان چه نقشی در کابینه خواهند داشت، گفت اگر آنها مخالف با خط مشی دولت باشند، جایی ندارند اما مخالفت مورد به مورد برای کارکرد کابینه مفید است.

وی تاکید کرد: «من با کار کردن با جناح‌ها که اسم‌شان اصولگرا و اصلاح‌طلب است مشکلی ندارم. من با افراطیون مشکل دارم و با آنها که در خط اعتدال نیستند میانه‌ای ندارم به خاطر همین آمدم تا خط اعتدال را جایگزین خط افراط کنم؛ چراکه خط افراط همیشه برای ما مشکل‌آفرین بوده است و اصلا مشکل اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، مشکل افراطیون هستند.»

سیاست خارجی و رابطه با آمریکا

رابطه با آمریکا و اولویت‌های سیاست خارجی و نیز برنامه هسته‌ای از دیگر محورهای این پرسش و پاسخ بود.

حسن روحانی اظهار داشت که اگر آمریکا به دنبال حل واقعی مسائل باشد، دولت وی با گفت‌وگو با واشینگتن مشکلی ندارد. وی در عین حال به دیوار بی‌اعتمادی دو کشور اشاره کرد و گفت مذاکره و رابطه با آمریکا هم مانند دیگر کشورها باید بر اساس احترام و اعتماد متقابل و تقویت امنیت و منافع ملی باشد.

سوریه

وی در پاسخ به سئوال مجری که از وی پرسید موضعش درباره سوریه چیست به موقعیت استراتژیک سوریه در مورد اسرائیل و لبنان عراق و منطقه اشاره کرد و گفت: «حفظ جان مردم سوریه و توقف کشتار در این کشور برای ما مهم است، ضمن اینکه ما مبارزه با تروریسم را نیز مهم می‌دانیم. تروریست‌ها، افراطیون، سلفی‌ها و آنها که دست به اسلحه می‌برند و به کشتار، جنگ و ترور می‌پردازند را محکوم می‌کنیم.»

روحانی گفت تا سال ۲۰۱۴ که انتخابات در سوریه برگزاری می‌شود از «دولت قانونی» در این کشور حمایت می‌کند و به دنبال اجماع بین‌المللی برای توقف کشتار در این کشور است.

برنامه هسته‌ای

بخش دیگر حسن روحانی مربوط به برنامه هسته‌ای و فشارهایی بود که از این ناحیه بر ایران وارد شده است.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی در این باره گفت: «باید ببینیم ما در مساله هسته‌ای به دنبال چه هستیم و این موضوع را نیز باید برای مردم روشن کنیم. ما اعلام کردیم که به دنبال بمب نیستیم و این موضوع را نیز بالاترین مقام رسمی کشور اعلام کرده است. قاعدتا ما در مساله غنی‌سازی و ساخت رآکتور به دنبال توسعه هستیم و در همین راستا باید محاسبه کنیم که در این توسعه چه چیزهایی نقش اول و دوم را خواهد داشت.»

روحانی تاکید کرد که دولت تنها نهاد تاثیرگذار و تصمیم‌گیر در مورد برنامه هسته‌ای نیست اما رئیس‌جمهوری می‌تواند برای پیشبرد این برنامه و کاهش فشارها ظرفیت‌سازی کند.

به گفته وی این برنامه باید «با کمترین هزینه و با بیشترین فایده» دنبال شود.

این نامزد ریاست جمهوری با اشاره به دورانی که سرتیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بود گفت: «در دوران مسئولیتم من همواره این هدف را دنبال می‌کردم که کمترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشیم بنابراین ما توانستیم صلح‌آمیز بودن پروژه‌های هسته‌ای را به اثبات برسانیم و جنگ، شورای امنیت و تحریم را در حساس‌ترین مقطع از کشور دور کنیم. در ادامه راه هم چنین خواهیم کرد.»

‌ حسن روحانی و سعید جلیلی که هم‌اکنون سرتیم‌مذاکره‌کنندگان هسته‌ای است، در نطق‌های انتخاباتی انتقادهای تندی را درباره روند مذاکرات علیه یکدیگر طرح کرده‌اند.

جلیلی و معاونش علی باقری، تیم حسن روحانی و دولت خاتمی را به عقب‌نشینی و دادن امتیاز به غربی‌ها متهم می‌کنند. در مقابل حسن روحانی ضمن رد این اتهام می‌گوید هنر تیم وی این بوده که علاوه بر پیشرفت‌های هسته‌ای، نگذاشته است هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود.

اقتصاد

در مورد سیاست‌های اقتصادی، روحانی گفت که یارانه‌های نقدی را قطع نمی‌کند و کالاهای اساسی را نیز به افراد نیازمند اختصاص خواهد داد.

این نامزد ریاست جمهوری گفت که به جای یک دولت پرخرج، یک دولت چابک درست می‌کند و بر تقویت ارزش پول ملی تاکید کرد.

روحانی وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات، ظرف ۹۰ روز آیین‌نامه‌های مربوط به گردش اطلاعات و نیز بهبود فضای کسب و کار را ابلاغ و اجرا کند.

فرهنگ

وی در باب مسائل فرهنگی اظهار داشت که به کنترل پیش از انتشار در زمینه نشر و سینما و تئاتر اعتقاد چندانی ندارد و ترجیح وی شفافیت در قانون است. روحانی همچنین از شرایط نشر و سینما در فضای کنونی انتقاد کرد و اشاره‌ای هم به خانه سینما و مشکلات سینماگران داشت.

سفر به خوزستان

حسن روحانی روز دوشنبه به استان خوزستان رفت و گفت مردم نگرانند که کشور دوباره در کام جنگ فرو رود.

وی ضمن آنکه دفاع از کشور را افتخار دانست گفت: «مردم آرامش و امنیت و رشد می‌خواهند تا وقتی به کشورهای همسایه سفر می‌کنند سرشان را پایین نیاندازند چون ما ایرانی هستیم و تمام اقوام زیر چتر اسلام و ایران هستیم...»

روز شنبه سخنرانی انتخاباتی حسن روحانی در جماران با شعارهای هواداران موسوی و کروبی همراه شد و حاضران خواستار ائتلاف روحانی و محمدرضا عارف در انتخابات شدند. نیروهای امنیتی پس از این سخنرانی شماری از اعضای ستاد وی را بازداشت کردند. همچنین گزارش شده که سایت آفتاب هم که دیدگاه‌های وی را منعکس می‌کند، فیلتر شده است.

عارف و روحانی که به اصلاح‌طلبان نزدیکند هنوز به طور رسمی از سوی گروه‌های اصلاح‌طلب حمایت نشده‌اند اما شماری از مشاوران محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی در تلاشند که این دو را به توافق برسانند.
XS
SM
MD
LG