لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

میت رامنی اوباما را به کوتاهی دربرابر ایران متهم کرد


میت رامنی در سخنرانی روز دوشنبه
میت رامنی در سخنرانی روز دوشنبه
میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان، سیاست‌های خارجی باراک اوباما، را موجب افزایش احتمال بروز رویارویی در منطقه خاورمیانه دانست و گفت ایران در دوره اوباما خطرناک‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میت رامنی روز دوشنبه ۱۷ مهرماه در سخنرانی خود در موسسه نظامی ویرجینیا اظهار داشت که باراک اوباما در رهبری خاورمیانه شکست خورده و به روابط آمریکا و اسرائیل خدشه‌ وارد کرده است.

میت رامنی وعده داد که تحریم‌های ایران را افزایش خواهد داد و با افزایش حضور نیروهای آمریکایی در مدیترانه و خلیج فارس فشار بر ایران را بیشتر خواهد کرد.

میت رامنی همچنین اعلام کرد که درصورت پیروزی در انتخابات شروط جدیدی برای ادامه کمک‌ها به دولت مصر وضع خواهد کرد.

میت رامنی تصریح کرد که وی در منصب ریاست جمهوری با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تهران را مجاب خواهد کرد از برنامه‌های هسته‌ای خود دست بردارد و با اعزام ناوهای جنگی به منطقه فشار بر روی ایران را خواهد افزود.

میت رامنی گفت: «وقتی که ما امروز به خاورمیانه نگاه می‌کنیم، ایران از هر زمان دیگری به توانایی ساخت سلاح‌های هسته‌ای نزدیک‌تر است....افراط‌گرایان خشونت‌گرا در حال پیشروی هستند، و یک سفیر آمریکا و سه تن دیگر کشته‌ شده‌اند و احتمالا به دست نیروهای وابسته به القاعده؛ روشن است که خطر رویارویی در این منطقه بیش از زمانی است که رئیس جمهور روی کار آمد.»

میت رامنی گفت که هم‌اکنون ایران تهدیدی بزرگ برای هم‌پیمانان آمریکا در منطقه است و باراک اوباما را متهم کرد که در ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران، سکوت پیشه کرد.

نامزد جمهوری‌خواهان گفت: «هنگامی که میلیون‌ها ایرانی در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ به خیابان‌ها آمدند، هنگامی که خواستار رهایی از رژیمی بی‌رحم بودند که جهان را تهدید می‌کند، هنگامی که آنها فریاد می‌زدند، "یا با هستید یا با آنها"، رئیس جمهور آمریکا ساکت بود.»

میت رامنی افزود: «می‌دانم که رئیس جمهوری [باراک اوباما] خواهان خاورمیانه‌ای امن‌تر، آزادتر، آبادتر و هم پیمان با ایالات متحده است. من نیز در این امید با ایشان شریکم، اما امید راهبُرد نمی‌شود. ما نمی‌توانیم با حرف که از پشتوانه عملی برخوردار نیست در خاو میانه از دوستانمان حمایت کنیم و دشمنانمان را شکست دهیم.»

وی تصریح کرد: «هم‌اکنون زمان آن است که مسیر را در خاورمیانه تغییر دهیم.»

میت رامنی همچنین با اشاره به ادامه ناآرامی‌ها در سوریه گفت که سیاست باراک اوباما در سوریه شکست خورده است.

نامزد جمهوری‌خواهان گفت: «رهبری رئیس‌جمهور[اوباما] در سوریه شکست خورده است، جایی که بیش از ۳۰هزار مرد و زن و کودک در ۲۰ ماه گذشته به دست رژیم اسد قتل‌عام شدند.»

میت‌ رامنی اظهار داشت که مخالفان دولت سوریه سلاح کافی در اختیار ندارند و باراک اوباما را متهم کرد که به جای «تاریخ ساختن»، «رهبری از پشت سر» را انتخاب کرده است.

رقیب باراک اوباما گفت: «در سوریه، من با شرکایمان همکاری می‌کنم تا آن بخش از اپوزیسیون را که با ما ارزش مشترک دارند شناسایی و سازماندهی کنم تا از این طریق آنها به سلاح‌هایی دست یابند که برای شکست تانک‌ها و هلی‌کوپترها و جت‌های جنگنده اسد بدان نیاز دارند.»

میت رامنی در ادامه با اشاره به نقش ایران در حمایت از حکومت اسد در سوریه گفته است، «ایران در حال ارسال تسلیحات به اسد است، به این دلیل که آنها می‌دانند که سقوط وی شکستی استراتژیک برای آنها خواهد بود. ما باید با همکاری هم‌پیمانان بین‌المللی خود به حمایت از گروه پُر شمار سوری‌هایی بپردازیم که در نهایت این شکست را بر ایران تحمیل خواهند کرد.»
XS
SM
MD
LG